Το “σίριαλ” της ΕΛΒΟ έστειλε την ανακατασκευή των BMP-1 της Αιγύπτου… στη Μάνδρα των ΕΑΣ!

Μετά από μια διετία περιπλανήσεων και ανάδειξης με κάθε τρόπο των παθογενειών του τομέα της αμυντικής βιομηχανίας στην Ελλάδα, το περίφημο πρόγραμμα της δωρεάς ελληνικών Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ), ρωσικής προέλευσης, τύπου BMP-1, ανατέθηκε στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, τα οποία καλούνται να ανακατασκευάσουν τα οχήματα και να τα παραδώσουν προς χρήση στις αιγυπτιακές χερσαίες δυνάμεις. Στον Στρατό μιας χώρας ιδιαίτερα φιλικής απέναντι στην Ελλάδα, με τις παραδοσιακά φιλικές διμερείς σχέσεις, να εξελίσσονται πλέον σε στρατηγικές…

Αυτό λέγεται εξ αρχής, για να καταδειχθεί πέραν πάσης αμφιβολίας, ότι η συνεργασία αυτή είναι κάτι περισσότερο από ένα απλό εξοπλιστικό πρόγραμμα στο οποίο εμπλέκεται μια κρατική ελληνική αμυντική βιομηχανία, αλλά ένα στάδιο το οποίο ειτε θα ενισχύσει είτε θα “τραυματίσει” την εξαιρετική εξέλιξη των σχέσεων Ελλάδας-Αιγύπτου, σε μια περίοδο όπου το αμυντικό τους σκέλος έχει πρωτεύουσα σημασία, εξαιτίας της κοινότητας των προκλήσεων και απειλών που αντιμετωπίζονται, ως αποτέλεσμα της αναθεωρητικής συμπεριφοράς της Τουρκίας.

Δε χρειάζεται λοιπόν ιδιαίτερη σκέψη για να “συστηθεί” στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας αλλά και άλλων υπουργείων που έχουν εμπλοκή στην ελληνική αμυντική βιομηχανία, ότι οφείλουν να έχουν αυτό πρωτίστως κατά νου και να διευκολύνουν με κάθε δυνατό τρόπο την επιτυχή ολοκλήρωση του έργου.

Ας δούμε όμως αρχικά την ανακοίνωση των ΕΑΣ για την υπογραφή της συμφωνίας, προτού περάσουμε σε κάποια σχόλια, αναφορικά με την αδικαιολόγητη διετή τουλάχιστον καθυστέρηση στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης, καθώς υπάρχουν κάποια ζητήματα τα οποία θα πρέπει να διευκρινιστούν.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ

Την ανακατασκευή τεθωρακισμένων οχημάτων τύπου BMP-1 ανέλαβαν τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, κατόπιν υπογραφής σύμβασης, με την Κυπριακών συμφερόντων εταιρία MI.MA Global. Τα 92 οχήματα BMP-1 αποτελούν δωρεά της Ελληνικής Δημοκρατίας στην Αραβική Δημοκρατία της Αιγύπτου, που είχε ως προϋπόθεση η ανακατασκευή να γίνει στην Ελλάδα.

Από την ανακατασκευή θα προκύψουν τουλάχιστον 70 οχήματα σε πλήρως λειτουργική κατάσταση. Η σύμβαση, διάρκειας 26 μηνών, θα εκτελεστεί εξ’ ολοκλήρου στο εργοστάσιο Μάνδρας των ΕΑΣ. Είναι η πρώτη φορά στην πολυετή πορεία τους, που τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα αναλαμβάνουν έργο αυτού του είδους και η κίνηση έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς:

>Επεκτείνεται η γκάμα υπηρεσιών που δύνανται να προσφέρουν και μάλιστα σε ένα τομέα που παρουσιάσει αυξημένο ενδιαφέρον.
>Επαναλειτουργεί το Εργοστάσιο της Μάνδρας, αναλαμβάνοντας μάλιστα έργο που ταιριάζει απόλυτα στο χαρακτήρα του αλλά και με εκσυγχρονισμό/εμπλουτισμό του εξοπλισμού του.
>Συμβάλει με αξιοσημείωτο ποσοστό στην αύξηση του κύκλου εργασιών των ΕΑΣ, της περιόδου 2019-2021.

Η διαπραγμάτευση μεταξύ ΕΑΣ και Μi.Ma., αφενός διασφάλισε ένα σημαντικό τίμημα για τα ΕΑΣ, αφετέρου κλείδωσε τη δημιουργία ενός ρεαλιστικού πλάνου παραγωγής, καθώς αμφότερα τα μέρη ήθελαν να επιτευχθεί άριστο αποτέλεσμα έναντι του τελικού αποδέκτη, που είναι η Αραβική Δημοκρατία της Αιγύπτου και φυσικά να ολοκληρωθεί με επιτυχία η δωρεά της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Στις αρχές του φθινοπώρου, θα μεταφερθούν τα πρώτα οχήματα στο εργοστάσιο Μάνδρας, με φροντίδα της Mi.Ma., οπότε και θα εκκινήσει η πιλοτική ανακατασκευή των πρώτων BMP-1, που θα συνεχιστεί με την έγκριση και παραλαβή τους από τις Αιγυπτιακές Αρχές.

ΠΩΣ ΚΑΤΕΛΗΞΕ ΣΤΑ ΕΑΣ Η ΔΟΥΛΕΙΑ

Δεν είναι μυστικό ότι η συγκεκριμένη δουλειά σε ιδανικές συνθήκες θα εκτελούνταν στην ΕΛΒΟ. Όπως έχει πληροφορηθεί, αλλά και υπαινιχθεί σε δημοσιεύματα στο παρελθόν το DP, Αιγύπτιοι αρμόδιοι επισκέφθηκαν τις εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ στη Θεσσαλονίκη και έμειναν εντυπωσιασμένοι τόσο από τις δυνατότητες των εγκαταστάσεων, όσο και από την κατάρτιση τμήματος του προσωπικού, με αποτέλεσμα να επιθυμούν να γίνει η ανακατασκευή εκεί.

Υπό φυσιολογικές συνθήκες αυτό θα ήταν και η ιδανική λύση. Η κυπριακή εταιρία που εμπλέκεται στην υπόθεση, έχοντας κερδίσει με μετά από μεγάλη προσπάθεια την εμπιστοσύνη των Αιγύπτιων, θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει εταίρους της σε άλλες δουλειές για να διεκπεραιώσει το έργο. Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν ότι συνεργάζεται, μεταξύ άλλων, με την αμυντική βιομηχανία τόσο της Τσεχίας (χώρα ΝΑΤΟ) όσο και της Σερβίας.

Η ανακατασκευή των οχημάτων BMP-1 που προέρχονται από το πρώην σοβιετικό οπλοστάσιο, δεν γίνεται παντού. Την τεχνογνωσία στην ευρύτερη “γειτονιά” κατέχουν οι εταιρίες που προέρχονται από την πρώην Τσεχοσλοβακία, δηλαδή μεταψυχροπολεμικά την Τσεχία και τη Σλοβακία, η Σερβία και η Βουλγαρία. Προφανώς και άλλες χώρες της πρώην ΕΣΣΔ. Όμως, πέφτουν κάπως μακριά…

Πέραν όμως της ειδίκευσης αμυντικών βιομηχανιών των προαναφερθέντων χωρών στο έργο της ανακατασκευής των BMP-1, εξίσου ή ενδεχομένως και περισσότερο σημαντικό, είναι πως το κόστος σε κάποιες από τις εναλλακτικές της Ελλάδας επιλογές, θα ήταν ακόμα και μισό.

Κατά συνέπεια, για να καταλήξει σε ελληνικά χέρια η δουλειά, έπρεπε να δουλέψει η ελληνική (ελλαδική και κυπριακή) συνείδηση. Το να πειστούν οι Αιγύπτιοι κάθε άλλο παρά εύκολο ήταν, πληροφορηθήκαμε, όσο και να επέμενε επισήμως η Ελλάδα. Η Αίγυπτος πάντα θα είχε την επιλογή να εγκαταλείψει το σχέδιο.

Λίγο οι γεωπολιτικές και γεωστρατηγικές ανακατατάξεις στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και λίγο μια σειρά άλλων επιχειρημάτων για τα δυνητικά οφέλη και τις υποθήκες που εγγράφονται για το μέλλον εάν γίνει η ανακατασκευή στην Ελλάδα, οδήγησαν σε ευτυχές αποτέλεσμα.

Έλα όμως που έπεσαν πάνω στο γνωστό – τριετές τουλάχιστον – σίριαλ της ΕΛΒΟ η οποία όλο πουλιέται και όλο οι διαγωνισμοί καταλήγουν σε φιάσκο. Κάθε προσπάθεια για να αναλάβει τη δουλειά η ΕΛΒΟ, έπεφτε στο κενό. Αποκορύφωμα όλων ήταν η απάντηση που φέρεται να έδωσε η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας – κάποιον καιρό πριν, όχι η παρούσα ασφαλώς – ότι δεν ενδιαφέρεται να δοθεί η δουλειά στην ΕΛΒΟ, καθώς η εταιρία θα πουληθεί! Αληθεύει άραγε η πληροφορία;

Το πρώτο ερώτημα που έρχεται στο μυαλό του αδαούς είναι το ακόλουθο: Μα καλά, πότε θα εξασφαλιστεί μεγαλύτερο τίμημα, όταν μια εταιρία πουληθεί… στα χάλια της, ή αν την “προικίσεις” με ένα δυο καλά συμβόλαια; Το ένα δυο δεν είναι τυχαίο νούμερο. Εάν το ένα είναι τα αιγυπτιακά BMP-1 το δεύτερο θα μπορούσε να είναι τα 350 Hummer των Ιρακινών!

Μια ακόμα ανακατασκευή έναντι συμβολαίου 120 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα διασφάλιζαν τουλάχιστον να πληρώνονται οι μισθοί των εργαζομένων στην εταιρία χωρίς να “πονάει” το έτσι κι αλλιώς άδειο ταμείο! Οι Ιρακινοί επίσης επισκέφθηκαν την ΕΛΒΟ και επίσης έφυγαν ενθουσιασμένοι. Όμως φευ…

Τι συμβαίνει; Η πιθανότερη απάντηση είναι ότι η “αποκρατικοποίηση” της ΕΛΒΟ προωθείται με τα τόσο προσφιλή στην Ελλάδα “πολιτικά κριτήρια”. Θα ξαναρωτούσε ενδεχομένως ο αδαής: “Τότε για ποιον λόγο χρειάζονται διαγωνισμό για να τη δώσουν;” Η ανάγκη νομιμοφάνειας είναι η πιθανότερη απάντηση. Όποιος έχει καλύτερη ασφαλώς και είναι καλοδεχούμενος να μας την προσφέρει.

Βέβαια, δε χρειάζεται να γίνεται ρεζίλι και η χώρα. Δεν μπορείς να διατείνεσαι ότι διενεργείς διαγωνισμό, να χρυσοπληρώνεις εταιρίες-κολοσσούς ως διαχειριστές-ενδιάμεσους και να προβαίνεις σε ενέργειες που εκθέτουν την ίδια τη χώρα, όχι τα πρόσωπα της εκάστοτε εξουσίας που εμπλέκονται.

Οι πληροφορίες… τω καιρώ εκείνω, ανέφεραν ότι οι “επιθυμητοί επενδυτές” γινόντουσαν δεκτοί από την ηγεσία του αρμοδίου υπουργείου. Τους μη… προτιμητέους, τους συναντούσαν κάτι γενικοί – ή ειδικοί – γραμματείς! Στέλνεις μήνυμα ότι δεν υπολογίζεις έναν εκ των συμμετεχόντων στον διαγωνισμό; Πιο βλακώδες δεν γίνεται!

Ακόμα κι αν έχεις προαποφασίσεις να δώσεις σε κάποιον συγκεκριμένα την ΕΛΒΟ, ή οποιαδήποτε άλλη εταιρία, οι υπόλοιποι συμμετέχοντες – που δεν είναι χαζοί και διακρίνουν τις μεθοδεύσεις, όπως σε κάθε εξοπλιστικό… – σου προσφέρουν άλλοθι νομιμοφάνειας, το οποίο υποτίθεται ότι επιδιώκεις!

Ωστόσο, ίσως και να μη μας παρεξηγούν. Δεν κρύβεται ότι είμαστε για γέλια. Να αναφέρουμε σειρά περιπτώσεων όπου στέλνουν κάποια επιστολή για κάποιο εξοπλιστικό και τα σαΐνια της εξουσίας απλά αποφάσισαν να μην απαντήσουν; Για μεγάλο διάστημα, μέχρι να έχουν κάτι να πουν; Προτιμώντας να εκθέτουν τη χώρα και όχι να “σκαρώσουν” μια απάντηση σχεδιασμένη να κερδίσει χρόνο; Ας μην επεκταθούμε.

Λίγες μέρες νωρίτερα αναδημοσιεύσαμε την είδηση του έντονου ενδιαφέροντος από ισραηλινής πλευράς για την ΕΛΒΟ. Εάν αληθεύει κι εάν έχει αποφασιστεί να δοθεί εκεί η εταιρία, η υπόθεση αρχίζει να βγάζει νόημα. Θα ήταν όντως λίγο περίεργο εταιρία ισραηλινών συμφερόντων να κάνει δουλειές για την Αίγυπτο και το Ιράκ! Και πάλι όμως, δεν κρίνεται η απόφαση, αν έχει ληφθεί. Αυτό που κατακρίνεται είναι… το στιλ. Ας το έκαναν “κυριλέ” που λένε. Όχι “χωριάτικα” όπως το συνηθίζουμε στην Ελλάδα.

“ΚΑΘΕ ΕΜΠΟΔΙΟ ΓΙΑ ΚΑΛΟ” (ΤΩΝ ΕΑΣ)

Το συμβόλαιο με τα ΕΑΣ έχει όλα τα εχέγγυα να ολοκληρωθεί επιτυχώς. Κι αυτό διότι πέραν των έμπειρων τεχνικών που διαθέτουν, το οποίο αντισταθμίζει σε κάποιον βαθμό τα γνωστά προβλήματα σε επίπεδο ηγεσίας, η κυπριακή εταιρία έχει διασφαλίσει την έλευση έμπειρου στην ανακατασκευή των BMP-1 προσωπικού από τους (συν)εταίρους της στις χώρες που διαθέτουν τη σχετική τεχνογνωσία, ώστε να διασφαλιστεί ότι όλα θα κυλήσουν ομαλά.

Ίσως για να κομπάζει κάποια στιγμή η όποια διοίκηση, ότι υπό την πεφωτισμένη ηγεσία της όλα κύλησαν ρολόι. Ας γίνει κάτι σωστά και ας κομπάζουν! Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί, ότι η επιτυχής ολοκλήρωση του έργου, θα μπορούσε να ανοίξει και άλλες πόρτες στα ΕΑΣ. Η εταιρία λειτουργεί σε ένα επίπεδο που θα μπορούσε να εξασφαλίσει σημαντικό έργο και να περάσει σε – πραγματική και ουσιαστική – κερδοφορία στο μέλλον. Οπότε, μετά το φιάσκο (σ.σ. ή μήπως έγκλημα;) της Ινδίας, ας στρωθούν όλοι στη δουλειά… καιρός δεν είναι;