Το F-35 αποκτά αυτόματο σύστημα αποφυγής εδάφους

H κατασκευάστρια του F-35 Lockheed Martin γνωστοποίησε πρόσφατα την έναρξη της διαδικασίας ενσωμάτωσης ενός συστήματος αποφυγής εδάφους στο στόλο των μαχητικών F-35 και των τριών εκδόσεων, που έχουν ενταχθεί σε υπηρεσία στις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ.

Η συγκεκριμένη διαδικασία γίνεται υπό την εποπτεία του Joint Program Office. H εγκατάσταση του συστήματος Auto GCAS (Automatic Ground Anti – Collision System) ήταν προγραμματισμένη για αρκετά χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα εφτά όπως υποστηρίζει η εταιρεία.

Η αρχή λειτουργίας του βασίζεται στην ταυτόχρονη αξιοποίηση ψηφιακής χαρτογράφησης του εδάφους μπροστά από το αεροσκάφος, του καθορισμού της θέσης του μέσω των συστημάτων ναυτιλίας που διαθέτει και της διασύνδεσης του συστήματος ελέγχου πτήσεως του με ζωτικούς αισθητήρες του.

Με βάση την ανακοίνωση της εταιρείας, έχει υπολογιστεί, λαμβάνοντας υπόψη τους στατιστικούς μέσους όρους συμβάντων CFIT (Controlled Flight Into Terrain), ότι η ενσωμάτωση και η αξιοποίηση του συστήματος Auto GCAS θα αποτρέψει τη συντριβή τουλάχιστον 26 αεροσκαφών (και χειριστών…), καθόλη την επιχειρησιακή ζωή του Lightning II.

Το σύστημα όταν θα αναγνωρίζει την ύπαρξη κινδύνου πρόσκρουσης στο έδαφος, θα προειδοποιεί τον χειριστή. Σε ελάχιστο χρόνο αν δεν “αισθανθεί” ανταπόκριση από την πλευρά του, θα αναλαμβάνει τον έλεγχο του αεροσκάφους, αποτρέποντας την καταστροφή…

Το Auto GCAS δεν είναι κάτι καινούριο βέβαια υπό την έννοια ότι σε διαφοροποιημένη μορφή αξιοποιείται ήδη από το 2014, επάνω στα F-16 της USAF. Και μάλιστα με θεαματικά αποτελέσματα καθώς έχει σώσει ήδη οκτώ ιπταμένους!

Αναπτύχθηκε δε από τη Lockheed Martin σε συνεργασία με τη NASA και Εργαστήριο Ερευνών της Αμερικανικής Αεροπορίας (Air Force Research Laboratory). Για να είμαστε δε περισσότερο ακριβείς δεν πρόκειται για σύστημα αλλά για λογισμικό το οποίο ενσωματώνεται στο σύστημα ελέγχου πτήσεως του αεροσκάφους…

Επομένως η ανακοίνωση για την πρόωρη (κατά εφτά ολόκληρα χρόνια!) εγκατάστασή του στο F–35 ακούγεται μάλλον υπερβολική.

Η υιοθέτηση του Auto GCAS αποφασίστηκε δεδομένου ότι το πρόγραμμα F-35 σύντομα θα περάσει σε φάση μέγιστου ρυθμού παραγωγής. Πρώτα θα εξοπλιστούν (θα αποκτήσουν το νέο λογισμικό δηλαδή) τα F-35A της USAF, για να ακολουθήσουν τα F-35B (STOVL) και F-35C (CV).