Τί συμβαίνει με την αναβάθμιση των F-16 της ΠΑ και το σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS II

Από την πρώτη στιγμή υπογραφής της συμβάσεως αναβαθμίσεως των μαχητικών F-16, συγκεκριμένες σελίδες υποστήριζαν ότι υφίσταται πρόβλημα ως προς την “συνεργασία” του νέου ραντάρ που θα εγκατασταθεί, με το υπάρχον σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS II.

Του Σάββα Δ. Βλάσση
ΠΗΓΗ: Doureios

Η λύση που προσφέρει η Lockheed Martin, απορρίπτεται εκ των προτέρων ως “ανεπαρκής” και προωθείται ως μόνη “αξιόπιστη” λύση η εγκατάσταση νέου συστήματος αυτοπροστασίας. Προ ημερών, από τις ίδιες σελίδες, μάθαμε και ποιο είναι το νέο σύστημα που προωθούν…

Είναι προφανές ότι το επίμαχο σημείο της συμβάσεως, πρέπει να αποτελέσει σημείο προσεκτικής εξετάσεως. Επισήμως, ο προηγούμενος ΥΕΘΑ βεβαίωνε ότι στην υπογεγραμμένη σύμβαση έχει προβλεφθεί το κόστος της λύσεως που προτείνει η κατασκευάστρια εταιρεία.

Ο ανταγωνισμός προβάλει την εικόνα ότι το νέο σύστημα που αποτελεί την βέλτιστη λύση, θα κοστίσει ελάχιστα περισσότερο από την “πατέντα” που προτείνεται για αναβάθμιση του ASPIS II. Ποιο είναι λοιπόν το κόστος της προτεινόμενης από την Lockheed Martin λύσεως και αυτό, έχει προβλεφθεί στην σύμβαση; Αν δεν έχει προβλεφθεί, γιατί δεν έγινε αυτό;

Το δεύτερο σημείο που πρέπει να συγκρατήσουμε, είναι ότι ενώ ήδη διαφημίζεται ο τύπος του ηλεκτρονικού συστήματος αυτοπροστασίας που προωθούν οι ενδιαφερόμενοι, επισήμως δεν έχει γίνει καν παρουσίαση αυτού σε οποιαδήποτε υπηρεσία, πολύ δε περισσότερο, δεν έχει υποβληθεί επισήμως πρόταση. Συνεπώς, όσοι το διαφημίζουν, είναι καλό να απαντήσουν ποιος έχει καταθέσει πρόταση, πότε έγινε αυτό, σε ποιον την υπέβαλε και τι αντίτιμο προβλέπει.

Δεδομένου ότι εκκρεμεί ακόμη η τελική παρουσίαση της προτάσεως αναβαθμίσεως του ASPIS II στο ΓΕΑ, είναι το λιγότερο παρακινδυνευμένο να προεξοφλείται από τα δημοσιογραφικά μέντιουμ ότι “δεν θα δουλέψει”.

Το ASPIS, να θυμίσουμε ότι αναπτύχθηκε με χρηματοδότηση της Πολεμικής Αεροπορίας, ώστε να καλύπτει τις δικές της επιχειρησιακές ανάγκες. Πρόκειται δηλαδή για ένα tailor made σύστημα.

Πόσο σοφό είναι να πεταχτεί υλικό για το οποίο επενδύθηκαν περισσότερα από 350 εκατ. δολάρια; Και πόσο ορθολογική είναι μια νέα επένδυση σε ένα άλλο σύστημα το οποίο όμως δεν είναι απαραίτητο ότι ανταποκρίνεται σε ιδίου επιπέδου επιχειρησιακές απαιτήσεις εν σχέσει με αυτές της Πολεμικής Αεροπορίας;

Αν αναμονή της ολοκληρωμένης λύσεως που προτείνει η Lockheed Martin, καλό είναι να στεκόμαστε στα πραγματικά γεγονότα.