Θέλουμε C-130H, της Πορτογαλίας, για την Πολεμική Αεροπορία; Γιατί να τα θέλουμε;

Φυσικά πρόκειται για προσφορά της Αεροπορίας προς τη διεθνή αγορά, με τη δική μας Πολεμική Αεροπορία να βρίσκεται ανάμεσα στους δυνητικούς ενδιαφερόμενους, για προφανείς και… αντικειμενικούς λόγους. Δεν είναι δεδομένο δηλαδή ότι τελικά θα αγοράσουμε αυτά τα τρία C-130H, τα οποία έχουν την ίδια ηλικία με τα δικά μας -H (παραδόθηκαν στην Πολεμική Αεροπορία την περίοδο 1975 – 1977), χωρίς βέβαια να γνωρίζουμε αν έχουν ανάλογο αριθμό ωρών πτήσης και οπωσδήποτε χωρίς να γνωρίζουμε τους κύκλους λειτουργίας (απογείωση – πτήση – προσγείωση) με τους οποίους έχουν φορτωθεί…

Το επιχείρημα εδώ είναι, ότι ο στόλος των ελληνικών C–130H, ακόμη και να έχει ανά αεροσκάφος φορτωθεί με λιγότερες ώρες πτήσης από τα πορτογαλικά, σίγουρα έχει καταπονηθεί αρκετά όλες αυτές τις δεκαετίες δεδομένου ότι συγκεντρώσει μεγάλο αριθμό κύκλων πετώντας διαδρομές μικρής χρονικής διάρκειας από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο εντός της ηπειρωτικής Ελλάδας και φυσικά από νησί σε νησί για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών μεταφοράς προσωπικού και υλικού όχι μόνο επ’ ωφελεία της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά του συνόλου των ενόπλων δυνάμεων της χώρας.

Σε αυτά φυσικά πρέπει να προστεθούν και οι πτήσεις έρευνας και διάσωσης και φυσικά και οι πτήσεις κοινωνικού χαρακτήρα (μεταφορά ασθενών από ακριτικές περιοχές, μεταφορά επειγόντων ιατρικών περιστατικών στο εξωτερικό και πολλά άλλα..)

Από εκεί και πέρα, ψάχνοντας το θέμα λίγο περισσότερο, διαβάζουμε ότι η Πορτογαλική Αεροπορία διαθέτει τρία C–130H και άλλα τρία επιμηκυμένα C–130H–30. Τα οποία φυσικά δεν διατίθενται προς πώληση από τους Πορτογάλους εξ όσων έχουμε αντιληφθεί. Διαβάσαμε ακόμη, ότι το σύνολο των πορτογαλικών C–130H (και τα έξι αεροσκάφη δηλαδή) θα εκσυγχρονιστούν αποκτώντας νέα ηλεκτρονικά πιλοτηρίου και αποστολής της, μέσω της ενσωμάτωσης του πακέτου Flight2 της Collins Aerospace.

Η σχετική σύμβαση υπογράφηκε μόλις στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου (2019) και προβλέπει την ολοκλήρωση των εργασιών και στα έξι πορτογαλικά C-130H εντός χρονικού διαστήματος 22 έως 25 μηνών. Δύο ετών δηλαδή. Πληροφορίες σχετικά με το εάν τα προσφερόμενα προς πώληση C–130H στην Πολεμική Αεροπορία, θα παραδοθούν αναβαθμισμένα ή όχι από τους Πορτογάλους, δεν υπάρχουν.

Όπως και να έχει όμως, το ερώτημα είναι αν χρειαζόμαστε αυτά τα αεροσκάφη. Άποψή μας είναι πώς όχι. Δεν τα χρειαζόμαστε… Πρώτα από όλα γιατί το σύνολο των ελληνικών C-130H/B έχει εδώ και πολλά χρόνια υποστεί αναβάθμιση ηλεκτρονικού εξοπλισμού πιλοτηρίου και αποστολής. Το πρόβλημά μας είναι ότι δεν μπορούμε να τα υποστηρίξουμε και ότι η ΕΑΒ δεν τα έχει παραδώσει όλα μετά από τόσα χρόνια.

Άρα, το πρόβλημα δεν εντοπίζεται στο ότι μας λείπουν αεροπλάνα του τύπου για να καλύψουμε τις ανάγκες μας. Από τη στιγμή που δεν υπάρχουν χρήματα για να υποστηριχθεί ο ήδη διαθέσιμος στόλος των C–130H/B δεν βλέπουμε λόγο να αποκτηθούν (καταβάλλοντας χρήματα φυσικά!) μεταχειρισμένα αεροσκάφη του ίδιου τύπου, από άλλη αεροπορική δύναμη. Ακόμη και αν βρίσκονται σε καλύτερη δομική κατάσταση από τα δικά μας.

Άποψή μας επίσης είναι ότι ο στόλος των C-130H/B της Πολεμικής Αεροπορίας δεν χρειάζεται ενίσχυση. Δεν χρειάζεται να αυξηθούν τα αεροσκάφη που έχουμε στη διάθεσή μας δηλαδή. Πολύ απλά, το C-27J είναι πολύ πιο κατάλληλο και πολύ πιο οικονομικό για την κάλυψη των ελληνικών επιχειρησιακών αναγκών σε καθημερινή βάση. Άλλο τέσσερις κινητήρες και άλλο δύο… Άλλο το κόστος ανά κύκλο του τετρακινητήριου C-130 και άλλο του δικινητήριου C-27J.

Το C-27J φυσικά επιλέχθηκε λόγω της προηγμένης τεχνολογίας που ενσωματώνει σε συνδυασμό με ισχυρούς κινητήρες (Rolls-Royce AE2100-D2A απόδοσης μέγιστης ισχύος 4,640 ίππων έκαστος που δίνουν κίνηση σε εξάφυλλες έλικες νέας τεχνολογίας της Dowty -Propeller 391/6-132-F/10) και κατ΄ επέκταση πολύ καλές επιδόσεις στις φάσεις της απογείωσης και της προσγείωσης και αξιόλογη μεταφορική ικανότητα σε φορτίο.

Είναι ιδανικό για πτήσεις μικρών αποστάσεων και επιχειρήσεις στα ανεμοδαρμένα ελληνικά νησιά. Το Spartan είναι ένα πολύ πιο κατάλληλο εργαλείο αερομεταφορών λοιπόν για τον ελληνικό χώρο από κάθε πλευρά. Μόνο σε ειδικές περιπτώσεις επιβάλλεται να υποκατασταθεί από C-130H/B, όπως σε αποστολές στο εξωτερικό, ή όταν παρίσταται ανάγκη μεταφοράς ογκωδών φορτίων, η μεγάλου αριθμού ατόμων. Στο θέμα θα επανέλθουμε πολύ σύντομα, διότι έχουμε κάποιες… απορίες.