Θα μπορέσουν ετούτη τη φορά να τελειώσουν τις δυο Super Vita για το Πολεμικό Ναυτικό; (ΒΙΝΤΕΟ)

Ακόμη μια προσπάθεια για την επιτυχή ολοκλήρωση του ναυπηγικού προγράμματος των δύο πυραυλακάτων τύπου Super Vita έκανε η κυβέρνηση και το Πολεμικό Ναυτικό με την ψήφιση τροπολογίας αναφορικά με την επέκταση της χρηματοδότησης του εν λόγω προγράμματος.

Πιο αναλυτικά με το ποσό των 31,070 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί για μια περίοδο ενός έτους το πρόγραμμα ναυπήγησης των δύο τελευταίων πυραυλακάτων τύπου Super Vita.

Το ταλαιπωρημένο αυτό πρόγραμμα ξεκίνησε σχεδόν 10 χρόνια πριν με την υπογραφή της σύμβασης, έπεσε θύμα της οικονομικής κρίσης που δοκιμάζει την ελληνική οικονομία και κοινωνία από το 2010, αλλά και άλλων παραγόντων που συνδέονται με τον ελληνικό τρόπο άσκησης κρατικοδίαιτης επιχειρηματικής δραστηριότητας

Πρόκειται για την πολλοστή προσπάθεια ολοκλήρωσης της ναυπήγησης των δύο πλοίων τα τελευταία πέντε χρόνια αυτή την φορά με την επέκταση της συμφωνίας της 4ης Δεκεμβρίου του 2015 μεταξύ του Πολεμικού Ναυτικού, της εταιρείας «Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας Α.Ε» και των εργαζομένων αυτής η οποία κυρώθηκε από την Βουλή την 1η Φεβρουαρίου του 2016 και αφορούσε την ολοκλήρωση της Νο.6 και Νο.7 πυραυλακάτων με συνολική χρονική διάρκεια 29 μήνες δηλ την παράδοση των πλοίων στις 30 Ιουνίου 2018.

Η συμφωνία αυτή περιελάμβανε την χρηματοδότηση του ναυπηγικού προγράμματος με 40 εκατ. ευρώ για την περίοδο αυτή των 29 μηνών που τελικά όπως αποδείχτηκε δεν ήταν αρκετά για την επίτευξη του στόχου που είχε τεθεί.

Με την ανανέωση της συμφωνίας και την επικύρωση της από την Βουλή στις 25 Ιουλίου του 2018 η ολοκλήρωση της ναυπήγησης των πυραυλακάτων θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα στους επόμενους 12 μήνες δηλ.  από την 30η Ιουνίου του 2018 που ήταν η καταληκτική ημερομηνία της προηγούμενης συμφωνίας μέχρι και την 30η Ιουνίου του 2019.

Για την ολοκλήρωση των εργασιών θα διατεθεί το συνολικό ποσό των 31,070 εκατ. ευρώ ως εξής: 22,85 εκατ. ευρώ την περίοδο Ιούλιος 2018-Δεκέμβριος του 2018 εκ των οποίων τα 7,8 εκατ. ευρώ αφορούν μισθοδοσία και ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων, 420.000 ευρώ βιομηχανικά έξοδα όπως λογαριασμοί ΔΕΗ κ.λπ. και 14,63 εκατ. ευρώ για την εξόφληση υλικών και υπηρεσιών αναγκαίων για την ολοκλήρωση της ναυπήγησης.

Σε δεύτερη φάση θα καταβληθεί από το Δημόσιο το ποσό των 4,110 εκατ. ευρώ για την πραγματοποίηση των εργασιών την περίοδο Ιανουάριος 2019-Μάρτιος 2019 εκ των οποίων τα 2,4 εκατ. ευρώ αφορούν μισθοδοσία και ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων, 210.000 ευρώ βιομηχανικά έξοδα όπως λογαριασμοί ΔΕΗ κλπ και 1,5 εκατ. ευρώ για την εξόφληση υλικών και υπηρεσιών αναγκαίων για την ολοκλήρωση της ναυπήγησης.

Τέλος το ίδιο ποσό θα διατεθεί για την περίοδο Απρίλιος 2019-Ιούνιος 2019 εκ των οποίων τα 2,4 εκατ. ευρώ αφορούν μισθοδοσία και ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων, 210.000 ευρώ βιομηχανικά έξοδα όπως λογαριασμοί ΔΕΗ κλπ και 1,5 εκατ. ευρώ για την εξόφληση υλικών και υπηρεσιών αναγκαίων για την ολοκλήρωση της ναυπήγησης.

Σύμφωνα με την αιτιολογική ανάλυση της εκ νέου χρηματοδότησης του ναυπηγικού προγράμματος «η προμήθεια των υλικών και των συστημάτων που θα εγκατασταθούν στα πλοία επηρεάστηκε από τον μεγάλο χρόνο παράδοσης που υλοποιούνταν με τη διαδικασία των ανέκκλητων πιστώσεων με καθυστερήσεις στις διαδικασίες έγκρισης των πιστώσεων καθώς και δυσχέρειες ή και την άρνηση μοναδικών προμηθευτών να αποδεχθούν τους όρους του μηχανισμού ανέκκλητων πιστώσεων που είχαν προβλεφτεί.»

«Επίσης», συνεχίζει η αιτιολόγηση, «συνέβαλαν αρνητικά η εκτιμώμενη αρνητική φερεγγυότητα του ελληνικού τραπεζικού συστήματος οι δυσχέρειες και καθυστερήσεις στην προμήθεια επιβοηθητικών υλικών η συνεχώς αναδυόμενη απαρχαίωση ορισμένων συστημάτων και η περιορισμένη διαθεσιμότητα υλικών

Αξίζει να σημειωθεί ότι τμήμα των 40 εκατ. ευρώ που είχαν προβλεφθεί στη συμφωνία του Δεκεμβρίου του 2015 δεν έχουν αξιοποιηθεί και θα χρησιμοποιηθούν τους επόμενους 12 μήνες που η νέα συμφωνία θα είναι σε ισχύ. Το ποσό των 31,070 εκατ. ευρώ θα διατεθεί από τον προυπολογισμό του ΥΠΕΘΑ είτε από τον τακτικό προυπολογισμό είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Εθνικό Σκέλος).

Δύο μήνες πάντως πριν από την επικύρωση της νέας συμφωνίας τα ναυπηγεία καθέλκυσαν χωρίς επισημότητα και φανφάρες, όπως δηλαδή συνηθίζεται – πολιτικά και βιομηχανικά… – το σκάφος Νο.6 την πυραυλάκατο P 78 Υποπλοίαρχος Καραθανάσης.

Η καθέλκυση πραγματοποιήθηκε την 1η Ιουνίου και όπως φαίνεται από το σχετικό βίντεο που δημοσιεύτηκε μόλις πριν από λίγες ημέρες με καθυστέρηση σχεδόν δύο μηνών, στο πλοίο φαίνεται να έχουν εγκατασταθεί τα ακόλουθα υποσυστήματα:

  • κύριο πυροβόλο Oto Melara 76χλστ/62,
  • δορυφορικό σύστημα επικοινωνιών SAILOR,
  • ηλεκτρο-οπτικό σύστημα ημέρας/νύκτας Mirador,
  • ραντάρ LPI Scout MkII & ραντάρ ναυτιλίας Bridgemaster-E, και το
  • ραντάρ ελέγχου πυρός Sting EO MkII.

Εκτιμάται ότι στο σκάφος έχει ήδη εγκατασταθεί και το Σύστημα Διαχείρισης Μάχης TACTICOS. Πληροφορίες για την πορεία της ναυπήγησης του (P 79) Υποπλοίαρχος Βλαχάκος δεν υπάρχουν.

Όμως μετά από τη νέα οικονομική ενίσχυση του προγράμματος, εκτιμάται πως αν όλα πάνε καλά και τα δύο πλοία θα ενταχτούν στη δύναμη του στόλου στις αρχές του 2020 μετά την ολοκλήρωση των δοκιμών αποδοχής από το Πολεμικό Ναυτικό.