Raytheon: Ο νέος πύραυλος BVR αέρος – αέρος Peregrine… που “ευεργετεί” τα μαχητικά stealth!

Με τις εξελίξεις στο χώρο της ανάπτυξης μαχητικών αεροσκαφών να εστιάζονται στην συνέχεια της ανάπτυξης του 5ης γενιάς F-35 με στόχο την έκδοση Block 4 εντός των επόμενων πέντε ετών που θα εξασφαλίσει πλήρεις επιχειρησιακές ικανότητες (FOC) για τον τύπο, αλλά και στην περαιτέρω βελτίωση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων μαχητικών 4ης γενιάς μέσω της ενσωμάτωσης νέων συστημάτων αποστολής και όπλων (F-15EX, Rafale F4, Gripen NG), είναι λογικό να αναπτύσσεται παράλληλα και το οπλοστάσιό τους. Σημαντικές εξελίξεις έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στο χώρο αυτό (μιλάμε πάντα για τη Δύση…) με την Ευρώπη να έχει κάνει πρώτη βήματα εμπρός σε σχέση με τις ΗΠΑ! Όσο παράδοξο και αν ακούγεται αυτό…

Γράφει ο Στέργιος Θεοφανίδης

Το πρόγραμμα – σταθμός (αν και ξεπέρασε τα 10 χρόνια σε κόστος χρόνου) στα αερομεταφερόμενα όπλα αέρος – αέρος στην ευρωπαϊκή Ήπειρο, υπήρξε η ανάπτυξη και ένταξη σε υπηρεσία του μέσης – μεγάλης ακτίνας METEOR. Είχε προηγηθεί η ανάπτυξη του μικρής ακτίνας – εκτός γραμμής σκόπευσης (all aspect, off boresight) IRIS-T. Ενός πυραύλου που υιοθέτησαν πολλές αεροπορικές δυνάμεις στην Ευρώπη και με δυνατότητες που ανάγκασαν τους Αμερικανούς να θέσουν ως απαράβατο όρο για τη συμμετοχή οποιασδήποτε χώρας στο πρόγραμμα AIM-9X, να μην συμμετέχει στο πρόγραμμα IRIS-T!

Επόμενη σημαντική εξέλιξη στην Ευρώπη, ήταν ή έναρξη της διαδικασίας ανάπτυξης του μέσης ακτίνας MICA NG, ο οποίος αναμένεται βάσει χρονοδιαγράμματος να ενταχθεί σε υπηρεσία περί το τέλος του 2025 και είναι ο πρώτος πύραυλος αέρος – αέρος στη Γηραιά Ήπειρο με διπλό σύστημα εντοπισμού και εγκλωβισμού στόχων…

Κεφαλή αναζήτησης υπερύθρων και αυτόνομο ραντάρ! Σημειώνεται ότι πέρα από την ελαφρά μεγαλύτερη ακτίνα του σε σχέση με τους σημερινούς MICA IR και –EM, ο -NG θα είναι απόλυτα συμβατός με τους φορείς και τις ράγες εκτόξευσης των προγενέστερων, ενώ αεροδυναμικά δεν θα διαφέρει καθόλου.

Επάνω σε αυτή τη φιλοσοφία φαίνεται ότι αποφάσισαν να προχωρήσουν στο επόμενο βήμα και οι Αμερικανοί. Σε πρώτη φάση αποκάλυψαν εντός του περασμένου καλοκαιριού (2019) την ταχεία ανάπτυξη του ΑΙΜ-260.

Ενός πυραύλου μέσης – μεγάλης ακτίνας που προορίζεται να αντικαταστήσει τον AIM-120 AMRAAM. Παρά το γεγονός ότι προετοιμάζεται για εισαγωγή σε διαδικασία παραγωγής ο AIM-120D, οι Αμερικανοί γνωστοποίησαν ότι αποφάσισαν την ανάπτυξη του ίδιου περίπου βάρους και διαστάσεων AIM-260 ως απάντηση στον Meteor, τον κινέζικο PL-15 και τον ρωσικό Κ-77Μ Vympel.

H ακτίνα του νέου όπλου θα είναι μεγαλύτερη από αυτή του AMRAAM, χωρίς να έχει ανακοινωθεί κάτι συγκεκριμένο σχετικά με το σύστημα καθοδήγησης και τον τρόπο εντοπισμού και εγκλωβισμού στόχων. Το μόνο που ανακοινώθηκε από την εταιρεία που έχει αναλάβει την ανάπτυξη του AIM-260, τη Lockheed Martin, είναι ότι θα αυξηθεί η εσωτερική χωρητικότητα των F-35A και – C (από τέσσερις σε έξι AIM – 120/AIM – 260).

Δεδομένου όμως ότι και αυτός ο αριθμός εσωτερικά φερόμενων πυραύλων δεν κρίνεται επαρκής, από τη στιγμή που τα περισσότερα μαχητικά 4ης γενιάς έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς και εκτόξευσης οκτώ τουλάχιστον πυραύλων BVR, αποφασίστηκε προφανώς να δοθεί λύση στο πρόβλημα με αντίστροφο τρόπο. Να δημιουργηθεί δηλαδή ένας μικρότερων διαστάσεων πύραυλος BVR και μάλιστα να είναι ευθέως ανταγωνιστικός του γαλλικού MICA NG… Θα αξιοποιεί δηλαδή τόσο υπέρυθρη όσο και ηλεκτρομαγνητική καθοδήγηση προς το στόχο.

Ο Peregrine όπως ονομάστηκε από την Raytheon, που έχει ξεκινήσει με δική της πρωτοβουλία την ανάπτυξή του, ο νέος BVR πύραυλος αέρος – αέρος των ΗΠΑ, θα έχει ελαφρά μεγαλύτερη ακτίνα από τον AMRAAM. Θα έχει όμως το μισό μήκος (6 περίπου πόδια/1,8 μέτρα) σε σχέση με τον ΑΙΜ-120 (12 πόδια) και το μισό κατά προσέγγιση βάρος (150 περίπου λίβρες/70 κιλά έναντι 335 λιβρών/152 κιλών)!

Η επίτευξη αυτής της βελτιωμένης επίδοσης από πλευράς ακτίνας, έγινε δυνατή μέσω της υιοθέτησης ενός νέας τεχνολογίας πυραυλοκινητήρα. Περισσότερα στοιχεία βέβαια δεν έχουν αποκαλυφθεί σχετικά με το κομμάτι αυτό, οπότε δεν αποκλείεται η χρήση αυλωθητή όπως και στην περίπτωση του Meteor.

Aν και οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις δεν έχουν προς το παρόν καμία εμπλοκή με το πρόγραμμα Peregrine, από τη στιγμή που επίσημα χρηματοδοτείται η ανάπτυξη του AIM-260, η Αμερικανική Αεροπορία δηλώνει υπέρμαχος της προσπάθειας σημειώνοντας μάλιστα ότι το νέο όπλο θα είναι σημαντικά οικονομικότερο σε σχέση με τον ΑΙΜ-120 και τον ΑΙΜ-260, τόσο ως προς την αγορά, όσο και ως προς τη συντήρησή του…

Χαρακτηριστικό είναι ότι το κόστος απασχολεί το σύνολο των χρηστών του AMRAAM. H Ιαπωνία πλήρωσε δύο εκατομμύρια ανά μονάδα για τον AIM-120C-7, ενώ η Ουγγαρία 2,7 επί παραδείγματι! Το κόστος αποτελεί περισσότερο σημαντικό παράγοντα για την USAF και το USN (Ναυτική Αεροπορία), επειδή και οι δύο αεροπορικές δυνάμεις σκοπεύουν να αξιοποιήσουν το F-35 και σε διαμόρφωση beast. Δηλαδή φορτωμένο και με εξωτερικά φορτία. Όπως μπορείτε να δείτε και στην απεικόνιση που παραθέτουμε το Lightning II μπορεί να μεταφέρει εξωτερικά μέχρι 12 AIM-120 (μελλοντικά ισάριθμους ΑΙΜ-260).

Με βάση τη φιλοσοφία επιχειρήσεων που αναπτύσσεται στις ΗΠΑ, ένα F-35 θα δρα ως ανιχνευτής – στοχοποιητής, πετώντας μπροστά από τα ίδιου τύπου μαχητικά με εξωτερικό φορτίο 12 πυραύλων BVR, προκειμένου αυτά να παραμένουν ανεντόπιστα αλλά παράλληλα να δέχονται στοιχεία στοχοποίησης από το προπορευόμενο μαχητικό. Που με τη σειρά του θα φέρει εσωτερικό οπλικό φορτίο μόνο, οπότε θα διατηρεί τα χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth)…

Συνεργατικές επιχειρήσεις φυσικά θα γίνονται μέσω ανταλλαγής δεδομένων στοχοποίησης και με τα F-15EX που θα έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 22 πυραύλων BVR, αλλά μέσω του μικρότερου Peregrine οι Αμερικανοί υποστηρίζουν ότι θα προσδώσουν και στο Lightning II μεταφορική ικανότητα 20 τέτοιων πυραύλων εξωτερικά!