Rafale: Ανάλυση των ελληνικών επιλογών… εν όψει της συνάντησης του Μακρόν με τον Μητσοτάκη

Οριστικοποιήθηκε σύμφωνα με τα ρεπορτάζ των τελευταίων ωρών η ημερομηνία συνάντησης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Γάλλο πρόεδρο, Εμανουέλ Μακρόν. Στις 10 Σεπτεμβρίου, στην Κορσική, στο περιθώριο της διάσκεψης των μεσογειακών χωρών που έχει συγκαλέσει η Γαλλία, οι δυο ηγέτες φέρονται διατεθειμένοι να οριστικοποιήσουν τις λεπτομέρειες στο περιεχόμενο της συμφωνίας αμυντικής συνεργασίας Ελλάδας-Γαλλίας. Μετά το πέρας της συνάντησης, λογικά θα υπάρξουν ανακοινώσεις…

Αναμένεται λοιπόν να ξεκαθαρίσει το τοπίο αναφορικά με το περιεχόμενο της εξοπλιστικής συνεργασίας ανάμεσα στις δυο χώρες, μια εξέλιξη αναμφισβήτητα θετική. Το DP έχει ανοικτά και με επιχειρήματα λάβει θέση υπέρ της ανάγκης κάθε Κλάδος των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, κυρίως δε η Πολεμική Αεροπορία, να μην στηρίζονται σε μία χώρα-προμηθευτή κύριων οπλικών συστημάτων.

Η αναφορά αυτή αφορά την προοπτική προμήθειας από την Ελλάδα αριθμού γαλλικών μαχητικών τύπου Rafale (18 σύμφωνα με κάποιες πηγές, 20 σύμφωνα με άλλες), αλλά και των όπλων (νέων και ήδη υφιστάμενων στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας), που θα φέρουν.

Ακόμα και η καλύτερη πλατφόρμα του κόσμου θα ήταν ουσιαστικά άχρηστη, εάν δεν φέρει τα κατάλληλα όπλα με τα οποία θα απειλεί αξιόπιστα τον αντίπαλο ώστε να τον αποτρέψει αποτελεσματικά, εάν έχει “σκέψεις” που στρέφονται κατά της ελληνικής κυριαρχίας. Και η Τουρκία έχει αυταπόδεικτα πολλές…

Στόχος είναι να ενταχθούν στον ελληνικό αεροπορικό στόλο το συντομότερο δυνατόν, κάνοντας τη διαφορά στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Τα Rafale είναι όντως μαχητικά αεροσκάφη που μπορούν να προσθέσουν μια αποφασιστική ποιοτική παράμετρο στη δύναμη της Πολεμικής Αεροπορίας.

Σε συνδυασμό με την αυτονόητη -και επίσης με τραγική καθυστέρηση- ολοκλήρωση της συμφωνίας υποστήριξης του υπάρχοντος στόλου των Mirage 2000, μπορεί να οδηγήσει όντως σε θεαματική επαύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων της Πολεμικής Αεροπορίας.

Δυστυχώς όμως, μια τέτοια προμήθεια προχωρά και σε λάθος χρόνο και… “στο γόνατο”. Προχωρά υπό το κράτος της μεγάλης ανησυχίας που έχει προκαλέσει η συνειδητοποίηση των συνεπειών της υπερδεκαετούς εγκληματικής αδιαφορίας που επέδειξε η πολιτική ηγεσία της Ελλάδας και όχι μόνο για την Πολεμική Αεροπορία.

Βέβαια, με τα σημερινά δεδομένα, στις περιπτώσεις προμήθειας μεταχειρισμένων μαχητικών αεροσκαφών, μεγάλο ρόλο παίζει η ταχύτητα αντίδρασης κάθε ενδιαφερόμενης πλευράς. Υπό αυτή την οπτική, η προμήθεια μεταχειρισμένων Rafale από τη γαλλική Αεροπορία, υπήρξε μια λογική επιλογή από την ελληνική πλευρά.

Από τη στιγμή που πέραν του χαμηλότερου κόστους διασφαλίζει πολύ μικρό χρόνο ένταξης σε υπηρεσία, σε συνδυασμό με πλήρη εκμετάλλευση όπλων που η Πολεμική Αεροπορία έχει ήδη στη διάθεσή της (Scalp EG, MICA, Exocet).

Όσες δουλειές γίνονται “στο γόνατο”, υπό την πίεση της συγκυρίας, είναι καταδικασμένες να μην γίνονται με σωστό προγραμματισμό και προετοιμασία, ώστε να επιτυγχάνουν το βέλτιστο αποτέλεσμα.

Τελευταίες πληροφορίες θέλουν τα 18 ή 20 αεροσκάφη Rafale να χωρίζονται σε τρεις ισόποσες κατηγορίες: 6+6 θα είναι μεταχειρισμένα, δύο διαφορετικών διαμορφώσεων, και άλλα έξι καινούργια. Προφανώς η παραλαβή των καινούργιων θα απαιτήσει κάποιο χρονικό διάστημα, άρα οι ελπίδες άμεσης ενίσχυσης περιορίζονται στα μεταχειρισμένα.

Εξ αυτών, πηγές αναφέρουν όμως, ότι μόνο έξι θα προσγειωθούν σύντομα στην αεροπορική βάση της Τανάγρας. Εάν οι πληροφορίες αυτές επαληθευτούν, τότε σε πρακτικό επίπεδο συνεπάγονται τα ακόλουθα: Το νωρίτερο που θα αξιοποιηθούν από τα έμπειρα στη γαλλική τεχνολογία στελέχη της 114 Πτέρυγας Μάχης θα είναι σε 3-5 μήνες.

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες διαρροές, το ύψος της συμφωνίας θα κυμανθεί μεταξύ 1,2 και 1,5 δισ. ευρώ. Μένει να αποδειχθεί εάν η γαλλική πλευρά έχει συναινέσει να αγοράσει έναντι κάποιου τιμήματος που θα αφαιρεθεί από το ύψος της συμφωνίας τα μη εκσυγχρονισμένα Mirage 2000EGM/BGM. Διότι αυτή η παράμετρος θα καθορίσει το οριστικό ύψος της προμήθειας.

Σε ποια διαμόρφωση θα έρθουν τα μεταχειρισμένα Rafale; Θα είναι όντως δύο διαμορφώσεων τα 12 μεταχειρισμένα; Πληροφορίες αναφέρουν ότι η γαλλική Αεροπορία (Armée de l’Air) έχει προχωρήσει στην αναβάθμιση του συνόλου των παλαιών τύπων Rafale στη διαμόρφωση F3.

Εάν το έχει κάνει, αυτό έγινε για να περιορίσει τον παράγοντα πολυτυπία που συνεπάγεται πολύ αυξημένα κόστη υποστήριξης του στόλου. Αυτό που ευελπιστεί να πετύχει και η Ελλάδα με την ομογενοποίηση του στόλου 84 εκ των F-16 με την απόφαση αναβάθμισης στην κορυφαία διαμόρφωση “V”. Άρα, μακάρι να ισχύει.

Διότι η απόκτηση μεταχειρισμένων Rafale, νομοτελειακά οδηγεί στην ανάγκη αναβάθμισής τους στο όχι και τόσο απώτερο μέλλον. Ας μην ξεχνούμε ποτέ ότι η εισαγωγή ενός νέου τύπου αεροσκάφους στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας, σημαίνει έναν “γάμο” τριών έως τεσσάρων δεκαετιών.

Μέσα από αναβαθμίσεις, σύμφωνα με την πρόοδο της τεχνολογίας, τα αεροσκάφη “επικαιροποιούνται”. Τα παλιά Rafale θα πρέπει να αποκτήσουν ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης AESA (RBE 2AA) τουλάχιστον, εφόσον διατηρούν το παλιό παθητικό RBE 2. Ο λογαριασμός για το πρόγραμμα αναβάθμισης θα είναι “αλμυρός”.

Σε μια πιο ορθολογική διαχείριση του στόλου, θα το επαναλάβουμε μια ακόμη φορά. ΕΠΕΙΓΕΙ απόφαση για την αναβάθμιση και των F-16 Block 50 τα οποία έμειναν εκτός αυτών που θα αναβαθμιστούν σε “V”. Ευχής έργον θα ήταν να μπορούν να αναβαθμιστούν και αυτά στην ίδια διαμόρφωση.

Εάν είναι όμως να πάνε χαμένα, μία λύση θα ήταν να χρησιμοποιηθούν τα απάρτια που θα αφαιρεθούν από τα 84 F-16 που έχουν επιλεγεί για να αναβαθμιστούν σε “V”, ώστε να αναβαθμιστούν και αυτά στο επίπεδο των F-16 Block 52+ Advanced.

Κάτι που είχε ανακοινωθεί ως πρόθεση από την ελληνική πλευρά πριν ακόμη από την υπογραφή της σύμβασης εκσυγχρονισμού των 84 στο επίπεδο Block 72, τόσο για τα F-16 Block 50 όσο και για τα Block 30.