“Πράσινη” Γκρέτα: Ποιοι κρύβονται πίσω από αυτό το ίνδαλμα των οικολόγων

Θα συναντηθεί ο πρόεδρος Τραμπ με την Γκρέτα Τούνμπεργκ στο φόρουμ του Νταβός, όπου βρίσκονται και οι δύο; Και μόνο το γεγονός ότι το ερώτημα απασχολεί τα διεθνή Μίντια είναι απόδειξη ότι το νεαρό κορίτσι από τη Σουηδία κατάφερε το ακατόρθωτο: όχι απλώς έπλασε –για την ακρίβεια έπλασαν– τον μύθο της, αλλά κι αυτός εδραιώνεται ολοένα και περισσότερο.

Γράφει η ΝΕΦΕΛΗ ΛΥΓΕΡΟΥ
ΠΗΓΗ: SLpress

Έχει πάντα ενδιαφέρον, ιχνηλατώντας να εντοπίζει κανείς την κομβική στιγμή στη ζωή ενός ήσσονος σημασίας –μέχρι τότε– χαρακτήρα. Την στιγμή που ένας “ήρωας” εν τη γενέσει του βρίσκεται μπροστά στο σταυροδρόμι που του φανερώνει αδιαπραγμάτευτα το σημείο της εσωτερικής του αλλαγής και αυτογνωσίας. Αν το διασχίσει, δεν υπάρχει επιστροφή. Έχει επιτύχει το σημείο της υπέρβασης, του διαχωρισμού του από τους κοινούς θνητούς. Έχει αποδράσει από τον συμβατικό χρόνο, τείνοντας προς την ακινησία.

Κάποιες φορές, μία τέτοια στιγμή κρίνεται αναγκαίο να κατασκευαστεί, ώστε να οικοδομηθεί ο ήρωας μέσα από τον δικό του φακό. Με απλά λόγια, όπως προαναφέραμε, να πλάσει τον μύθο του! Στην περίπτωση της Γκρέτα Τούνμπεργκ δύο είναι αυτές οι στιγμές που έχουν προτάξει οι οικείοι της, αλλά και η ίδια ως το προσφιλές γι’ αυτούς αφήγημα.

Η πρώτη συνέβη όταν ήταν, δεν ήταν, οκτώ ετών. Στο σχολείο της, προβλήθηκε ένα ντοκιμαντέρ για την υπερθέρμανση του πλανήτη, την κλιματική αλλαγή, τους ρύπους, τα πλαστικά στους ωκεανούς και άλλα παρόμοια που προμήνυαν ένα δυσοίωνο μέλλον για τη μητέρα Γη και τους κατοίκους της. «Υπεραναλύω τα πράγματα. Κάποιοι μπορούν να ξεπερνάνε καταστάσεις και σκέψεις, αλλά όχι εγώ», έχει πει.

Πράγματι, παρ’ ότι δεν σταμάτησε να κλαίει κατά τη διάρκεια της ταινίας, ακόμα κι όταν αυτή τελείωσε και οι συμμαθητές της επέστρεψαν στο παιχνίδι. Η ίδια υποστηρίζει ότι μετά από αυτό δεν μπορούσε να επιστρέψει στην ρουτίνα της. Μία ρουτίνα που περιλάμβανε πρωινό ξύπνημα στις 6.00’ το πρωί, σχολείο, επιστροφή στο σπίτι και διάβασμα. Όχι, όμως, φίλους και αναμελιά που συνήθως χαρακτηρίζει τα παιδιά της ηλικίας της.

Σε βαριά κατάθλιψη
Σύμφωνα με την μαρτυρία των γονιών της, στο κομβικό εκείνο σημείο για την μετέπειτα εξέλιξη της κόρης τους, η μικρή μαθήτρια έπεσε σε βαριά κατάθλιψη. Τρία χρόνια αργότερα, στην ηλικία των 11 ετών η ψυχολογική της κατάσταση πήρε μία ακόμα πιο επικίνδυνη τροπή: σταμάτησε να μιλάει και να τρώει. Σε συνεντεύξεις της οικογένειας, τόσο η μητέρα, όσο και ο πατέρας της περιέγραψαν πως η κατάπτωση αυτή ήταν απόρροια της απόγνωσης που ένιωθε για το περιβάλλον.

Κάποιοι δημοσιογράφοι που επέμειναν, ζητώντας περαιτέρω εξηγήσεις, ανάγκασαν τη μητέρα της Γκρέτα να παραδεχθεί ότι «οι περιβαλλοντολογικές ανησυχίες ήταν μόνο ένας από τους παράγοντες που έπληξαν την ψυχολογία της μικρής κοπέλας, όχι ο μοναδικός». Εξάλλου, την περίοδο εκείνη ήταν που διαγνώστηκε ως αυτιστική, ενώ ένα χρόνο μετά ακολούθησε και η αδελφή της με την ίδια διάγνωση.

Η δεύτερη στιγμή που άλλαξε τον ρου της προσωπικής πορείας της Γκρέτα και σηματοδότησε την εκτόξευσή της έλαβε χώρα τον περασμένο Αύγουστο. Τότε το “αόρατο” κορίτσι μετατράπηκε σε poster child ενός κινήματος που μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν είχε ανακαλύψει ούτε τον βηματισμό του, ούτε τον εμπνευστή του. Ο Αλ Γκορ δεν μπόρεσε να “σηκώσει” τον ρόλο αυτό.

Γονείς-μάνατζερ
Σύμφωνα με τα λεγόμενά της, η Γκρέτα αποφάσισε να αποτινάξει το πέπλο της κατάθλιψης που είχε ήδη σκιάσει εφτά χρόνια της σύντομης ζωής της. Μέχρι εκείνο το σημείο, είχε πείσει την οικογένειά της, η οποία περιλαμβάνει τον πατέρα, τη μητέρα, την αδελφή και τον παππού της, να γίνουν χορτοφάγοι και να μην ταξιδεύουν με αεροπλάνο. Για την ακρίβεια, σε κάθε οικογενειακή μάζωξη, ακόμα και στο καθημερινό δείπνο, μονοπωλούσε τη συζήτηση, συχνά επιστρατεύοντας χάρτες και επικυρωμένα στοιχεία που επιβεβαίωναν το συμπέρασμά της: «πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο ζωής μας για να σώσουμε τον πλανήτη».

Πράγματι, μετά από αρκετή προσπάθεια όλοι ασπάστηκαν τις διατροφικές της συνήθειες, αποτάσσοντας το κρέας και τα γαλακτοκομικά από τη διατροφή τους. Η οικογένεια της Γκρέτα θεωρείτο ανέκαθεν ολίγον τι εκκεντρική. Τα μέλη της εμφανίστηκαν έτοιμα από καιρό να γίνουν αποδέκτες μίας δημόσιας υπερέκθεσης. Η μητέρα της Μαλένα είναι τραγουδίστρια της Όπερας, ενώ έχει επιχειρήσει αρκετές φορές να μεταπηδήσει και στην ποπ σκηνή. Ενδεικτική ήταν η συμμετοχή της το 2009 στον διαγωνισμό της Γιουροβίζιον.

Ο πατέρας της είναι ηθοποιός, συγγραφέας και παραγωγός, αλλά και μάνατζερ της συζύγου του. Έγινε γνωστός στην χώρα του από την συμμετοχή του σε μία σαπουνόπερα που κέρδισε το ενδιαφέρον των τηλεθεατών από το 1997 έως το 2000. Ακόμα και ο παππούς της είναι γνωστός σκηνοθέτης και ηθοποιός, ενώ η μικρότερη κατά τρία χρόνια αδελφή της Μπέτα, έχει ακολουθήσει καριέρα στο τραγούδι, με την υποστήριξη της μητέρας της, η οποία εκτελεί και χρέη μάνατζερ.

Πλέον, μετά την εκτόξευση της αδελφής της στον ουρανό της παγκόσμιας δημοσιότητας έχει εγκαταλείψει και εκείνη το σχολείο για να αφιερωθεί στην καριέρα της. Ετοιμάζεται να βγάλει τον πρώτο προσωπικό της δίσκο. Και οι δύο γονείς, πάντως, έχουν υποστηρίξει ότι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την εργασία τους, τόσο για να φροντίζουν τις κόρες τους, με τις ιδιαίτερες απαιτήσεις που είχε η ασθένειά τους, αλλά και εξαιτίας της απαγόρευσης που τους είχε επιβάλει η Γκρέτα ως προς την χρήση των αεροπλάνων. Σύμφωνα με τα λεγόμενά τους, αδυνατούσαν να ανταποκριθούν στις επαγγελματικές υποχρεώσεις τους, όταν δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν από τη μία πόλη στην άλλη.

Θολώνει η εικόνα…
Στα 15 της χρόνια, η έφηβη Γκρέτα αποφάσισε ότι μετά τον προσηλυτισμό της οικογένειάς της στον ιερό σκοπό, δεν την εμπόδιζε κανείς να επιτύχει το ίδιο και με τον υπόλοιπο κόσμο. «Αφού με άκουσαν αυτοί που στην αρχή ήταν επιφυλακτικοί και συμβιβαστικοί γιατί να μην συμβεί το ίδιο και με άλλους;» Μία συνηθισμένη Τετάρτη, λοιπόν… ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ (ΚΑΙ) ΓΙΑ ΤΑ ΛΟΜΠΙ ΠΑΝΙΣΧΥΡΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΓΚΥΡΗ ΠΗΓΗ