“Διστακτική” η διάψευση της πτήσης τουρκικού F-16 πάνω από την Καβάλα… κάπως

Με ανάρτησή του στον “τοίχο” του στο Facebook, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, προχωρά σε διάψευση του δημοσιεύματος περί υπέρπτησης τουρκικού μαχητικού F-16 πάνω από την Καβάλα.

Προφανώς μία υπουργική αναφορά έχει ειδική βαρύτητα. Ωστόσο, η αναφορά πολύ συγκεκριμένων στοιχείων στην ανάρτηση του SLpress την οποία αναδημοσίευσε το DP περί της πορείας του αεροσκάφους, σε συνδυασμό με την εμπειρία του δημοσιογράφου που το υπογράφει:

1) Αφενός προκαλεί κάποια έκπληξη η απουσία επίσημης διάψευσης από την πλευρά του υπουργείου που θα δέσμευε επισήμως την κυβέρνηση, αλλά επιλέγονται τα κοινωνικά δίκτυα, παρά το γεγονός της αυξημένης βαρύτητας που έχει η εμπλοκή του ΥΕΘΑ. Η επιλογή αυτή προδίδει “μούδιασμα” και έναν δισταγμό, εντύπωση η οποία θα υποχωρήσει εάν…

2) Το θέμα θα ξεκαθαριζόταν εάν δινόντουσαν στη δημοσιότητα τα στοιχεία της πτήσης του αεροσκάφους τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή που αναφέρεται στο ρεπορτάζ. Δεν πρόκειται για γενικόλογη αναφορά περί τουρκικού αεροσκάφους που πέρασε έστω και οριακά κάποια στιγμή μέσα στη μέρα πάνω από την Καβάλα ή στα όριά της.

Με απλά λόγια, το λάθος παραείναι μεγάλο για να έχει προκύψει χωρίς να υφίσταται οποιοσδήποτε λόγος. Η λογική υπαγορεύει ότι κάποια πτήση τουρκικού αεροσκάφους υπήρξε η οποία έχει συγκεκριμένη διαδρομή. Ας δοθεί στη δημοσιότητα.

Η εμπειρία από το κυνηγητό Ελλήνων και Τούρκων πιλότων στον ουρανό του Αιγαίου αφήνει το ενδεχόμενο να έχουν γίνει διάφορα σενάρια. Η αναφορά σε “καταδιωκόμενο αεροσκάφος” στο δημοσίευμα του DP και η απειρία που επιδεικνύουν πολλοί Τούρκοι πιλότοι το τελευταίο διάστημα για τους γνωστούς λόγους, σε συνδυασμό με την απροθυμία κατάρριψης του αεροσκάφους από ελληνικής πλευράς προς αποφυγή κλιμάκωσης, θα μπορούσε να προσφέρει μια ερμηνεία.

Από την άλλη πλευρά, είναι κατανοητό ότι για οποιαδήποτε κυβέρνηση θα ήταν εξαιρετικά βαρύ επικοινωνιακά να αποδειχθεί πως ανέχθηκε τέτοιου είδους πτήση. Ο πολύς κόσμος, πράγματι,  δύσκολα θα κατανοούσε ότι η κίνηση του Τούρκου πιλότου θα μπορούσε να είναι αποτέλεσμα “απώλειας προσανατολισμού” και πανικού, με την ελληνική Αεροπορία να μην επιθυμεί να τον “τιμωρήσει”. Αυτή όμως είναι άλλη συζήτηση.

Αυτό που υπάρχει ως δεδομένο είναι ότι στο δημοσίευμα υπάρχουν συγκεκριμένες και όχι αφηρημένες αναφορές. Κατά συνέπεια, όσο υψηλό βαθμό αξιοπιστίας και να έχει ο ΥΕΘΑ -έχει κατά τη γνώμη μας- η διάψευση και μάλιστα με αιχμηρή γλώσσα, δεν είναι ο σωστός τρόπος, όλως ιδιαιτέρως σε αυτή την υπόθεση που έχει πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

Απαιτείται επίσημη διάψευση και στη συνέχεια προφανώς αποδέσμευση στοιχείων που να τη στηρίζουν, ώστε να όσα αναφέρονται να μην είναι στοιχεία από τη μία πλευρά και έπεα πτερόεντα από την άλλη.

Αν μη τι άλλο, ένα θέμα ξεκαθαρίζεται καλύτερα, ακόμα και πολιτικά, όταν υπάρχει άμεση επικοινωνία ανάμεσα σε πρόσωπα που έχουν αποδείξει διαχρονικά, σοβαρότητα, γνώση, ψυχραιμία κ.λπ. Η θετική (προ)διάθεση απέναντι στον Νίκο Παναγιωτόπουλο και το έργο του στο ΥΠΕΘΑ είναι δεδομένη. Είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι η πηγή του δημοσιεύματος δεν αφορά το υπουργείο. Άρα, προς τι τόσο επιθετικός τόνος στη διάψευση;

Επίσης, προφανώς θα δημοσιεύσουμε οποιοδήποτε στοιχείο δοθεί από την πλευρά του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, το καθ΄ ύλη αρμόδιο για τα θέματα της άμυνας. Αντιλαμβανόμαστε επίσης ότι είναι “μέρος του όλου”, δηλαδή μιας κυβέρνησης, όπου άλλος έχει το γενικό πρόσταγμα. Προς το παρόν όμως επιμένουμε, ότι ο τρόπος χειρισμού και το είδος της διάψευσης δεν μας πείθει 100%.