Πέταξε το πρώτο “ιταλικό” F-35A της Ολλανδίας! Η αξία του βιομηχανικού έργου το οποίο στερείται η ΕΑΒ

Η είδηση δεν θα είχε και τόσο μεγάλη σημασία, αν δεν είχε προηγηθεί το πρόσφατο δημοσίευμα σχετικά με τις πιέσεις που δέχεται η νέα ιταλική κυβέρνηση προκειμένου να οριστικοποιήσει τον αριθμό των μαχητικών F-35A και -Β που έχει εξαγγείλει ότι θα προμηθευτεί (90 μονάδες συνολικά) και να υπογράψει και τις σχετικές συμβάσεις… Παρακάτω θα εξηγήσουμε ακριβώς τι εννοούμε. Η σπουδαιότητα της είδησης βέβαια αποδίδεται και στο ότι πρόκειται για το πρώτο F-35 που συναρμολογήθηκε στην Ευρώπη…

Ας πάμε στην είδηση αυτή καθεαυτή όμως. Πραγματοποίησε με επιτυχία την παρθενική του πτήση το πρώτο F-35A που συναρμολογήθηκε στην Ευρώπη. Πρόκειται για το ολλανδικό ΑΝ-9 (F-009) που απογειώθηκε το πρωί της 10ης Σεπτεμβρίου από το Cameri, στη βορειοδυτική Ιταλία. Εκεί βρίσκονται οι εγκαταστάσεις τελικής συναρμολόγησης και δοκιμών αποδέσμευσης, των F-35 που θα παράγονται στην Ευρώπη (FACO – Final Assembly and Check Out).

Το ολλανδικό F-35A, όπως υποδηλώνει και ο κωδικός στο ουραίο πτέρωμά του (F-009), είναι το ένατο αεροσκάφος, από τα 37 συνολικά, που θα παραλάβει η Ολλανδική Αεροπορία. Η τελευταία διαθέτει σήμερα δύναμη οκτώ F-35A. Όλα παραδόθηκαν στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας LM στο Fort Worth του Τέξας και πέταξαν πάνω από τον ατλαντικό με διαδοχικούς ανεφοδιασμούς από αεροσκάφη KC-10. Τα πρώτα δύο ολλανδικά F-35A προσγειώθηκαν μετά από μία τέτοια διαδικασία, στην αεροπορική βάση Leeuwarden στις 23 Μαΐου του 2016…

Αυτή είναι η είδηση που επιβεβαιώνει όσα αναφέραμε στο αφιέρωμά μας σχετικά με το ποιοι είναι οι πραγματικοί λόγοι για τους οποίους η αμερικανική αεροδιαστημική βιομηχανία επικρατεί με μεγάλη διαφορά και εντός της τεχνολογικά προηγμένης Ευρώπης.

Η ιστορία που ξεκίνησε στη δεκαετία του ‘60 με το F-104G Starfighter και επαναλήφθηκε στις δεκαετίες του ‘70 και του ‘80 με το F-16, επαναλαμβάνεται πλέον και με το F-35. Ένας από τους παράγοντες της επιλογής του Lightning II όπως και των προκατόχων του, είναι η βιομηχανική συμμετοχή.

Μπορεί να έχει αποδοθεί με διαφορετικό τρόπο σε σχέση με το παρελθόν, αλλά δεν παύει να έχει την ίδια αξία για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αεροδιαστημική στην Ευρώπη. Από εκεί και πέρα ακολουθούν οι χρηματοδοτήσεις μέσω FMS και φυσικά το κοινό σύστημα λογιστικής υποστήριξης των αμερικανικών (και κατ΄ επέκταση και ΝΑΤΟικών) αεροπορικών δυνάμεων.

Η Ιταλία λοιπόν που δέχεται πλέον πιέσεις για την υπογραφή της προμήθειας των μαχητικών F-35 που έχει εξαγγείλει, αξιοποιεί ήδη τα οφέλη της απόδοσης βιομηχανικού έργου που έχει αποσπάσει μέσω της συμμετοχής της στο πρόγραμμα ως εταίρος “επιπέδου 2” (Level 1 εταίρος είναι μόνο η Βρετανία). Είναι κάτι που πιστεύουμε ότι πρέπει να τονιστεί καθώς κατά την άποψή μας έχει σημασία…

Το Γραφείο Διαχείρισης του προγράμματος (JPO – Joint Program Office) προχωρά βάσει του ισχύοντος σχεδιασμού στην παραγωγική διαδικασία του Lightning II στην Ευρώπη, παρά το γεγονός ότι μία σημαντική χώρα – εταίρος δεν έχει ακόμα οριστικοποιήσει τις προθέσεις της σχετικά με τον τελικό αριθμό που πρόκειται να προμηθευτεί, ενώ έχει καθυστερήσει και την καταβολή χρημάτων από την υπογραφή προγενέστερων συμβάσεων του προγράμματος.

Οι Αμερικανοί ως οι κύριοι ανάδοχοι του προγράμματος F-35 επιμένουν στον αρχικό σχεδιασμό της απόδοσης βιομηχανικού έργου από ότι αποδεικνύεται, κάτι που με βάση και τις πρόσφατες δηλώσεις του αντιπροέδρου Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων Ευρώπης, Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Αμερικής της εταιρίας Lockheed Martin Aeronautics/International κου Δ. Πλέσσα στην 84η ΔΕΘ, θα πρέπει μάλλον να μας προβληματίσει.

Ερωτηθείς από το ΑΠΕ-ΜΠΕ σε ό,τι αφορά την πιθανότητα να παράγονται στην Ελλάδα τμήματα του συγκεκριμένου μαχητικού, ο κ. Πλέσσας ξεκαθάρισε: “Εμείς ως Ελλάδα, εάν δεν είμαστε μέσα στο πρόγραμμα, δεν μπορούμε να διεκδικήσουμε κομμάτια του (σ.σ σε υποκατασκευαστικό έργο)». Διευκρίνισε δε, πως δεν υπάρχουν τμήματα του μαχητικού 5ης γενιάς F-35 που να κατασκευάζονται αποκλειστικά σε μια χώρα (πχ. στην Τουρκία) και αυτή να αποτελεί μοναδικό (σ.σ. sole source) προμηθευτή κάποιου εξαρτήματος.

Ανατρέχοντας στο αφιέρωμά μας σχετικά με την έναρξη των εργασιών τροποποίησης στο πρώτο ελληνικό F-16 που θα λειτουργήσει ως πρωτότυπο F-16V, από την EAB, διαπιστώνει κανείς ότι η τελευταία επιβιώνει μέσω των προγραμμάτων κατασκευής τμημάτων του F-16 και του C-130J που έχει σε ισχύ… Σε κάθε περίπτωση επομένως θα πρέπει να διασφαλιστεί η ίδια τουλάχιστον συνθήκη σε περίπτωση επιλογής του F-35 από την Ελλάδα…