Οι μνηστήρες της ΕΛΒΟ… τρεις στους πέντε διεθνείς

Η προκήρυξη του πλειοδοτικού διαγωνισμού για την ΕΛΒΟ αναμένεται το επόμενο διάστημα. Αυτή την φορά υπάρχει επαρκές επενδυτικό ενδιαφέρον και αισιοδοξία ότι η ιδιωτικοποίηση θα προχωρήσει. Ένας ακόμη πλειοδοτικός διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί στο αμέσως προσεχές διάστημα, και αφορά στην Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων, για την οποία μπορεί να είναι η τέταρτη φορά που επιχειρείται η πώλησή της, φαίνεται όμως ότι θα είναι και αυτή που θα ολοκληρωθεί, καθώς ήδη πέντε σχήματα έχουν εκφράσει αρχικό ενδιαφέρον στους οποίους συμπεριλαμβάνονται σημαντικές διεθνείς εταιρείες εξοπλιστικών συστημάτων.

ΠΗΓΗ: BUSINESS DAILY

Η εταιρεία τέθηκε σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης στις 16 Φεβρουαρίου του 2014 με απόφαση του Εφετείου Θεσσαλονίκης μετά από αίτημα του Ελληνικού Δημοσίου το οποίο την επιχορήγησε το 2014 με το ποσό των 13 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση της εκτέλεσης συμβάσεων έργου με το ΓΕΣ και για την επίτευξη της ειδικής εκκαθάρισης εν λειτουργία τον Ιανουάριο του 2014 και κουβαλάει υποχρεώσεις της τάξεως των 85,4 εκατομμυρίων ευρώ και σωρευμένες ζημίες 170,3 εκατομμυρίων ευρώ.

Ωστόσο, όπως δηλώθηκε και πρόσφατα από τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη και ειδικότερα στις αρχές Δεκέμβρη, η κυβέρνηση προτάσσει το σχετικό διαγωνισμό. Ειδικότερα, ο ίδιος ανέφερε: «Στις προτεραιότητές μας εντάσσονται επίσης η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ), για την οποία είμαστε αρκετά αισιόδοξοι ότι ο διαγωνισμός αυτή τη φορά θα τελεσφορήσει καθώς υπάρχουν αρκετοί ενδιαφερόμενοι».

Ενδιαφέρον για την εταιρεία, έχουν εκδηλώσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Γερμανική Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co. KG (KMW), η Ισραηλινή Plasan, η εκ Νοτίου Αφρικής Paramount Group και ο ελληνικός όμιλος Kouimtzis Group, ο οποίος, έχοντας ήδη συμφωνήσει συνεργασίες με τρεις αμερικανικές εταιρείες του τομέα των εξοπλιστικών συστημάτων έχει επιβεβαιώσει το ενδιαφέρον του να κατέβει στον πλειοδοτικό διαγωνισμό.

Πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι στο βιομηχανικό συγκρότημα θα χρειαστούν σημαντικές επενδύσεις άνω των 10 εκατ. ευρώ, τις οποίες οι ενδιαφερόμενοι έχουν εντάξει στα business plan που ετοιμάζουν για το διαγωνισμό. Σημειώνεται ότι οι πρώτες προσπάθειες πώλησης της ΕΛΒΟ έγιναν με δυο άγονους διαγωνισμούς τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2017, ακολούθησε ο τρίτος τον Φεβρουάριο, πήρε παράταση για τον Μάρτιο και έχει παγώσει. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι 330 τελευταίοι εργαζόμενοι στην εταιρεία έχουν μεταταχθεί σε άλλες θέσεις στο Δημόσιο.

Στο νέο διαγωνισμό λόγο θα έχει τόσο το υπουργείο Οικονομικών, καθώς το Δημόσιο θα διατηρεί το δικαίωμα να αποκτήσει έναντι τιμήματος το 21% της ΕΛΒΟ μετά από μια τριετία, όσο και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το οποίο έχει εμπλοκή για δύο λόγους: Πρώτον, θα πρέπει να δώσει την άδεια χρήσης περιουσιακών του στοιχείων που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις, ενώ θα πρέπει να έχει δυνατότητα να καλύψει πιθανές ανάγκες του στο μέλλον.

Στα σημαντικά assets της ΕΛΒΟ είναι η μεγάλη ακίνητη περιουσία που διαθέτει, καθώς οι εγκαταστάσεις της στη βιομηχανική περιοχή της Θεσσαλονίκης εκτείνονται σε μια έκταση 270 στρεμμάτων, με καλυμμένη επιφάνεια 60.000 τετραγωνικά μέτρα.

Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΛΒΟ διαθέτει πιστοποιημένη γραμμή συναρμολόγησης αρμάτων μάχης Leopard και σταθμό διαγνωστικών και συντήρησής τους. Επίσης έχει σημαντικό εξοπλισμό και δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, όπως το σήμα και ο διακριτικός τίτλος «ΕΛΒΟ», αλλά και σημαντική τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες και πατέντες.

Η ΕΛΒΟ ιδρύθηκε το 1972 με την επωνυμία ΣΤΑΓΙΕΡ ΕΛΛΑΣ με σκοπό την παραγωγή και διάθεση φορτηγών οχημάτων, γεωργικών ελκυστήρων και σταθερών κινητήρων, το 1986, μετά από μεταβίβαση της αυστριακήs συμμετοχής στο Ελληνικό Δημόσιο, μετονομάσθηκε σε Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων.

Τον Αύγουστο του 2000, μετά από διεθνή διαγωνισμό, το 43% των μετοχών της και το μάνατζμεντ, πέρασαν στην Μυτιληναίος η οποία αποχώρησε από τη διοίκηση της το 2010 και πέρασε στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο ελέγχει το 85,5% των μετοχών της.