“Οπλίτης”! Όχημα της EODH… Επιχειρησιακή πληρότητα και μεγιστοποίηση ελληνικού έργου

Το ελληνικό Τροχοφόρο Τεθωρακισμένο Όχημα Πολλαπλού Ρόλου «Οπλίτης» παρουσίασε σε Επιτελείς των Ενόπλων Δυνάμεων και της Ελληνικής Αστυνομίας στις 16 Ιουλίου και στη συνέχεια στο ΓΕΕΦ στις 22 Ιουλίου, η ελληνική εταιρεία ΕΟDH SA.

Πρόκειται για ένα σπονδυλωτής σχεδίασης και κατασκευής θωρακισμένο όχημα πολλαπλών αποστολών κατηγορίας 10 τόνων, το οποίο σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από την ελληνική εταιρεία χωρίς καμία οικονομική βοήθεια από την Ελληνική πολιτεία παρα μόνο από τους ιδίους πόρους της ΕΟDH SA.

Το ελληνικό όχημα αναπτύχθηκε για την κάλυψη Εθνικών και διεθνών αναγκών σε τεθωρακισμένα οχήματα μεγάλης ευκινησίας πολλαπλού ρόλου και είναι κατάλληλο να καλύψει μια ευρεία γκάμα αποστολών Στρατιωτικής και Αστυνομικής φύσεως.

Η σχεδιαστική ομάδα της EODH, χρησιμοποιώντας υπάρχοντα δοκιμασμένα απάρτια από εξειδικευμένες εταιρίες εγνωσμένου κύρους, σχεδίασε ένα όχημα υψηλής επιχειρησιακής αξίας, που ξεχωρίζει για μια πληθώρα καινοτομιών και ταυτόχρονα ενσωματώνει κορυφαίο επίπεδο προστασίας για την κατηγορία του.

Βασική επιδίωξη του τροχοφόρου τεθωρακισμένου οχλήματος «Οπλίτης» είναι η δημιουργία μιας βασικής πλατφόρμας μέγιστου μικτού βάρους 12 τόνων με ωφέλιμο φορτίο 2 τόνων, που μπορεί εύκολα να προσαρμοστεί σε διαφορετικούς ρόλους, με κύρια χαρακτηριστικά την Στρατηγική και Τακτική ευκινησία, την μεγάλη αξιοπιστία και επιχειρησιακή ετοιμότητα με την μικρότερη δυνατή Διοικητική Μέριμνα, την υψηλή επιβιωσιμότητα και την δυνατότητα διεξαγωγής επιχειρήσεων κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

Η σχεδιαστική ομάδα της ελληνικής εταιρεία επέτυχε το βέλτιστο αποτέλεσμα με λογικό κόστος και χωρίς συμβιβασμούς στην άνεση, την ασφάλεια και την εργονομία για το πλήρωμα και την μεταφερόμενη ομάδα.

Το ελληνικό όχημα μεταφοράς προσωπικού «Οπλίτης» έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
• Μέγιστο βάρος Μάχης της τάξεως των 12 τόνων
• Μεταφορική ικανότητα 2+τόνους
• Αυτονομία 700 χλμ,
• Μέγιστη ταχύτητα 120 χλμ/ώρα
• Κινητήρα 5.7L Turbo Diesel
• Ισχύς 300hp / 221kW
• Ροπή 1100Nm @1200- 1800rpm
• Κιβώτιο Ταχυτήτων πλήρως αυτόματο 6 σχέσεων
• Ανωφέρεια 60%
• Πλευρική Κλίση 35%
• Άξονες, ανεξάρτητοι μπρος και πίσω με 100% μπλοκάρισμα διαφορικών
• Αναρτήσεις, με ελικοειδή ελατήρια, υδραυλικούς αποσβεστήρες κραδασμών και ράβδους σταθεροποίησης
• Δυνατότητα φιλοξενίας με άνεση πληρώματος 4 (+4) ατόμων με πλήρη φόρτο σε αποστολές μεγάλης διάρκειας
• Σπονδυλωτή σχεδίαση με ιδιαίτερη προστασία στην καμπίνα μεταφοράς προσωπικού και επαρκή προστατευμένο χώρο στο πίσω μέρος για την μεταφορά φορτίου ή των επιπλέον 4 ατόμων σε πτυσσόμενα καθίσματα
• Εξελιγμένη σπονδυλωτή θωράκιση νέας γενιάς ελληνικής ανάπτυξης και κατασκευής
• Περιορισμένο οπτικό, ακουστικό, θερμικό και ηλεκτρομαγνητικό ίχνος
• Δυνατότητα μεταφοράς ποικιλίας οπλισμού σε κατάλληλους έστορες ή Τηλεχειριζόμενες Εξέδρες Οπλισμού
• Κατάλληλο ηλεκτρικό κύκλωμα μεγάλης ισχύος
• Δυνατότητα προσαρμογής επιπλέον εξοπλισμού για αποστολές αστυνομικής φύσεως

Το ελληνικό όχημα βασίζεται σε ένα βαρέως τύπου, αυτοφερόμενο σκάφος (Monocoque) ειδικά σχεδιασμένο για αντοχή σε εκρήξεις, προετοιμασμένο εκτενώς για σκληρή στρατιωτική χρήση.

Στο πάνω μέρος αυτού του άκαμπτου σκάφους εδράζεται μια πλήρως προστατευμένη καμπίνα (κάψουλα αποστολής), βελτιστοποιημένη για μέγιστο εσωτερικό χώρο και ευελιξία στην αποστολή.

Χρησιμοποιώντας το ίδιο σκάφος με διαφορετική κάψουλα αποστολής μπορεί το όχημα να αλλάζει ρόλο σε ελάχιστο χρόνο ανάλογα με τις υφιστάμενες ανάγκες. Το όχημα «Οπλίτης» προσφέρει πολλές δυνατότητες διαφορετικής διαμόρφωσης βασισμένες σε παραλλαγές του βασικού σχεδίου καμπίνας, διατηρώντας όμως ένα κοινό πλαίσιο.

Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι η καμπίνα είναι προσθαφαιρούμενη, συνδέεται με το βασικό σκάφος με ταχυσυνδέσμους και μπορεί να αντικαθίσταται σε ελάχιστο χρόνο ακόμη και σε συνθήκες πεδίου.

Δηλαδή το όχημα «Οπλίτης» δεν πρόκειται για ένα από τα συνηθισμένα MRAP που βασίζονται στο σασί πολιτικών οχημάτων επί των οποίων τοποθετείται θωράκιση με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την επιχειρησιακή του χρήση στο πεδίο της μάχης (περιορισμένη προστασία λόγω τεχνικών περιορισμών, αδυναμία κίνησης σε οποιοδήποτε έδαφος λόγω χαμηλής εδαφικής ανοχής) αλλά ένα καθαρόαιμο στρατιωτικό όχημα που σχεδιάστηκε για πολλαπλές αποστολές μεταξύ των οποίων και η εμπλοκή του σε πολεμικές επιχειρήσεις παρέχοντας προστασία και ευκινησία στο πλήρωμα του και την μεταφερόμενη ομάδα.

Επιπλέον, η καμπίνα του οχήματος «Οπλίτης» μπορεί να ανασηκώνεται υδραυλικά στο πλάι για να παρέχει εύκολη πρόσβαση στο συγκρότημα ισχύος και μετάδοσης κίνησης ώστε να διευκολύνεται η συντήρηση η επισκευή του συγκροτήματος κίνησης και μετάδοσης. Το όχημα έχει σχεδιαστεί για απρόσκοπτη λειτουργία σε ακραίες συνθήκες περιβάλλοντος (-23°C έως +49 °C).

Όσον αφορά την διαμόρφωση της καμπίνας του οχήματος, η στάνταρ καμπίνα διαθέτει 5 πόρτες και επίπεδη οροφή, ενώ διατίθενται παραλλαγές με 2, 3 και 4 πόρτες σε επίπεδες ή ψηλές οροφές. Στο πίσω μέρος η καμπίνα μπορεί να δεχθεί φορτία ή διαφόρους τύπους οπλικών συστημάτων, αισθητήρων και τυποποιημένων κλωβών.

Η βασική έκδοση έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να μεταφέρει πλήρωμα 8 ατόμων. Εκτός από την ευκινησία και την πρόβλεψη για την τροποποίηση του οχήματος ανάλογα με τις επιχειρησιακές ανάγκες η EODH SA έδωσε τεράστια σημασία στην προστασία του οχήματος και του πληρώματος του.

Έτσι το ανθεκτικό σε εκρήξεις σκάφος και το δάπεδο της καμπίνας λειτουργούν ως διπλός μηχανισμός απορρόφησης ενέργειας και παρέχουν εξαιρετικά χαρακτηριστικά ασφαλείας για τους επιβάτες του οχήματος, ενώ τα ειδικά αιωρούμενα καθίσματα αντιναρκικής προστασίας με ζώνες ασφαλείας 5 σημείων παρέχονται ως στάνταρ εξοπλισμός.

Σύμφωνα με την εταιρεία το παρεχόμενο επίπεδο προστασίας του οχήματος «Οπλίτης» για τους επιβαίνοντες είναι κατηγορίας Level 3 με βάση τη STANAG 4569

Το όχημα μπορεί να εφοδιαστεί με Τηλεχειριζόμενο Σταθμό Οπλισμού (RCWS) εξοπλισμένο με βαρύ πολυβόλο M2 των 12,7χλστ. Το συνολικό βάρος του συστήματος είναι 250 κιλά, διαθέτει σταθεροποίηση σε 2 άξονες, σκοπευτικό ημέρας νύκτας και απόθεμα πυρομαχικών 500 βολίδες.

Εναλλακτικά στη θέση του πολυβόλου μπορεί να τοποθετηθεί αυτόματο βομβιδοβόλο 40χλστ ή πολυβόλο 7,62χλστ/5,56χλστ. Επιπλέον, φέρει 2 τετραπλούς εκτοξευτές καπνογόνων βομβίδων των 76χλστ στην οροφή.

Όσον αφορά τις στρατιωτικές εκδόσεις στις οποίες προσφέρεται το όχημα «Οπλίτης» αυτές είναι:
• Τεθωρακισμένο Όχημα Μεταφοράς Προσωπικού
• Φορέας Οπλικών Συστημάτων
• Τεθωρακισμένο Όχημα Αναγνώρισης
• Τεθωρακισμένο Όχημα Μεταφοράς Αισθητήρων Ανίχνευσης (ραντάρ, κάμερες, δέκτης ESM, Tactical UAV)
• Μεταφοράς Προωθημένου Παρατηρητή Πυροβολικού
• Κέντρο Διευθύνσεως Πυρών πυροβολικού Μάχης και Α/Α
• Φορέας συστημάτων Επικοινωνιών, Η/Π
• Ασθενοφόρο
• Τεθωρακισμένο Όχημα Διοικήσεως
• Μεταφοράς ομάδας Μηχανικού Μάχης
• Όχημα ΑΡΒΧ Πολέμου (ανίχνευσης, άμεσης επέμβασης)

Επιπλέον το όχημα μπορεί να πραγματοποιήσει σειρά αποστολών εσωτερικής ασφάλειας όπως:
• Επιτήρησης συνόρων
• Μεταφοράς Προσωπικού
• Σταθμός Διοικήσεως
• Καταστολής ταραχών
• Όχημα επέμβασης σε περιπτώσεις αεροπειρατείας, τρομοκρατίας, ομηρίας, στάσης εντός φυλακών, κλπ
• Προστασίας αεροδρομίων, στόχων υψηλής σημασίας, προσώπων VIP
• Φορέας Αισθητήρων
• Ασθενοφόρο

Η ελληνική εταιρεία EODH SA έχει ολοκληρώσει την φάση της σχεδίασης και ανάπτυξης και προχώρησε στην κατασκευή ενός πρωτότυπου του οχήματος «Οπλίτης» για τις απαραίτητες δοκιμές και την πιστοποίηση με βάση τα Ευρωπαϊκά και Νατοϊκά πρότυπα.

Το επόμενο βήμα είναι η κατασκευή ενός δεύτερου πρωτοτύπου, το οποίο θα έχει και την τελική διαμόρφωση, η οποία θα έχει υποδειχθεί και συμφωνηθεί σε συνεργασία με το χρήστη και θα ενσωματώνει σε μέγιστο βαθμό επιλεγμένα και πιστοποιημένα Ελληνικής κατασκευής υποσυστήματα.

Στόχος της εταιρείας είναι η όσο το δυνατό μεγαλύτερη συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στην κατασκευή του οχήματος ώστε να αξιοποιηθούν τα ελληνικής κατασκευής υποσυστήματα που ήδη υπάρχουν στην αγορά.

Κατά αυτό τον τρόπο η συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στην κατασκευή του οχήματος «Οπλίτης» θα είναι ουσιαστική αφού θα αφορά την κατασκευή υποσυστημάτων και την τελική κατασκευή του οχήματος στην Ελλάδα και όχι μια απλή συναρμολόγηση τμημάτων που έρχονται από το εξωτερικό.

Μετά την κατασκευή του δεύτερου πρωτοτύπου θα ακολουθήσει μια σειρά δοκιμών και πιστοποιήσεων από πλευράς χρήστη, η αποκατάσταση τυχόν παρατηρήσεων και στην συνέχεια θα είναι έτοιμο για παραγωγή σε σειρά.

Μέσω ενός τέτοιου προγράμματος μεγάλης Ελληνικής προστιθέμενης αξίας, δύναται να επιτευχθεί η κάλυψη των Εθνικών Αναγκών, η αναγέννηση της Εθνικής Αμυντικής Βιομηχανίας και τέλος η ενίσχυση της Εθνικής Οικονομίας και της απασχόλησης ειδικευμένου προσωπικού υψηλής κατάρτισης.

Η σχεδίαση δύναται να προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες απαιτήσεις και ανάγκες του χρήστη, ενώ διασφαλίζεται η άριστη Εκπαίδευση του προσωπικού, η αδιάλειπτη τεχνική υποστήριξη του υλικού και συνεχής επάρκεια ανταλλακτικών.

Η παλαιότητα του διαθέσιμου υλικού στις Ένοπλες Δυνάμεις και ιδιαίτερα στο Στρατό Ξηράς (σε ορισμένες κατηγορίες), είναι ένας κρίσιμος παράγοντας που επηρεάζει τις διαθεσιμότητες και την αξιοπιστία.

Η αντικατάσταση του είναι επιτακτική ανάγκη και απαιτεί τεράστια δαπάνη. Μόνο με Εθνικά Προγράμματα τα οποία θα μπορούν να παρέχουν αξιόπιστες λύσεις με εξαιρετικό λόγο κόστους/απόδοσης και χωρίς αιμορραγία της Εθνικής Οικονομίας μπορεί να επιτευχθεί.