Lockheed Martin: Η Ελλάδα στον “προγραμματισμό” για 20 α/φ F-35… νωρίτερα τα F-16V;

Στον δεκαετή προγραμματισμό της γραμμής παραγωγής των μαχητικών πέμπτης γενιάς F-35 Lightning II έχει εντάξει την Ελλάδα η κατασκευάστρια εταιρία του μαχητικού, η αμερικανική Lockheed Martin, όπως προέκυψε από τα λόγια του αντιπροέδρου της, Ντένη Πλέσσα, κατά τη διάρκεια της ετήσια απολογιστικής ενημέρωσης που έκανε η εταιρία προς τους στρατιωτικούς συντάκτες. Η εταιρία εμφανίζει σε σχετικό πίνακα την Ελλάδα με πρόβλεψη προμήθειας 20 μαχητικών αεροσκαφών του τύπου, ενώ σε σχετική ερώτηση του DP, διευκρινίστηκε ότι ο αριθμός που υπολογίζεται είναι 20-30.

Η εταιρία, διευκρίνισε ο κ. Πλέσσας, προγραμματίζει τη γραμμή παραγωγής σε βάθος δεκαετίας, οπότε με βάση την Επιστολή Παροχής Πληροφοριών για τη διαθεσιμότητα και την τιμή του μαχητικού (LoI: Letter of Information) που έχει στείλει η ελληνική πλευρά διατυπώνοντας το -καταρχήν- ενδιαφέρον της, το οποίο προκύπτει και από δηλώσεις ανώτατων κυβερνητικών αξιωματούχων της προηγούμενης κυβέρνησης, ενέταξε τη χώρα, ώστε εάν αποφασισθεί, οι χρόνοι παράδοσης να σμικρυνθούν κατά το δυνατόν.

Για το ίδιο θέμα, ο εκπρόσωπος της Lockheed Martin (LM) δεν εμφανίστηκε πολύ αισιόδοξος για τη δυνατότητα απόσπασης βιομηχανικού έργου, καθώς οι βασικοί εταίροι του προγράμματος έχουν αποσπάσει τη μερίδα του λέοντος. Ωστόσο, είναι η πρώτη φορά που η εταιρία αναφέρει ότι οι πιθανότητες “γέρνουν” προς την πλευρά της αποπομπής της Τουρκίας από το πρόγραμμα. Είπε, ότι “οι υπάρχουσες ενδείξεις υπαγορεύουν ότι η Τουρκία θα πάψει να είναι μέρος της κοινοπραξίας κατασκευής του μαχητικού”.

Αυτό θα μπορούσε να συνεπάγεται ανάληψη βιομηχανικού έργου που προς το παρόν έχουν ακόμα οι τουρκικές εταιρίες, με ημερομηνία λήξης όμως, εάν δεν αλλάξει κάτι θεματικά. Επίσης, είναι προφανές ότι η όποια συμφωνία θα κριθεί και από τη διαπραγματευτική δεινότητα της ελληνικής πλευράς

Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ F-16(V), ΤΑ P-3B ORION ΚΑΙ Η ΕΑΒ

Η ενημέρωση επικεντρώθηκε ασφαλώς στα προγράμματα των Αεροσκαφών ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) P-3B Orion και αυτό της αναβάθμισης των 84 μαχητικών αεροσκαφών F-16 στη διαμόρφωση F-16V (Viper). Αμφότερα τα θέματα συνδέονται με τις εξελίξεις στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, όπου η κατάσταση εμφανίζεται εμφανώς βελτιωμένη σε σχέση με λίγο καιρό πριν.

Στις 11-13 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της εταιρίας επιθεώρηση αξιωματούχων της αμερικανικής Αεροπορίας (USAF) που έχει αναλάβει το έργο στο πλαίσιο της διακρατικής σύμβασης, ένα έργο που ανέθεσε στην κατασκευάστρια LM και εντοπίστηκαν προβλήματα στο σύστημα πυρόσβεσης των εγκαταστάσεων, αλλά και στεγανότητας των υποστέγων όπου θα εξελιχθεί το έργο.

Ο Ντένης Πλέσσας ενημέρωσε, ότι ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες από έμπειρους εργολήπτες για την αποκατάσταση των ζημιών, ώστε το ταχύτερο δυνατό να ξεκινήσει η αναβάθμιση του πρωτοτύπου. Όταν ολοκληρωθεί η αναβάθμιση, το μαχητικό θα μεταβεί στις Ηνωμένες Πολιτείες για να περάσει τις δοκιμές και να γίνει η πιστοποίησή του και στη συνέχεια θα επιστρέψει στην Ελλάδα, με σκοπό να προχωρήσει η αναβάθμιση των υπολοίπων.

Εξαιρετικό ενδιαφέρον είχε μια αποστροφή του λόγου του εκπροσώπου της Lockheed Martin, ότι υπάρχει η ελπίδα να προχωρήσει το πρόγραμμα αναβάθμισης με ταχύτερους ρυθμούς από τους προβλεπόμενους, με σκοπό την ολοκλήρωση του προγράμματος αναβάθμισης σε χρόνο νωρίτερο του 2027 που έχει προβλεφθεί.

Η αναφορά αυτή προφανώς αντανακλά την αίσθηση του επείγοντος που έχει ενσκήψει το τελευταίο διάστημα στην ελληνική πλευρά λόγω των τουρκικών προκλήσεων που έχουν ξεπεράσει κάθε όριο. Ας προσέχαμε όμως κι ας δίναμε ως κράτος σημασία στις προειδοποιήσεις. Η αφέλεια έχει το τίμημά της το οποίο και θα καταβάλουμε…

Όσον αφορά το μαχητικό F-16V, ο κ. Πλέσσας υπογράμμισε ότι αξιοποιεί τεχνολογίες από τα δυο μαχητικά πέμπτης γενιάς της Lockheed Martin, το F-35 Lightning II και το F-22 Raptor, προσφέροντας μοναδική για αεροσκάφος 4.5 γενιάς τακτική επίγνωση της κατάστασης (situational awareness).

Στην άλλη μεγάλης σημασία αναφορά του εκπροσώπου, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, υπογράμμισε ότι όσον αφορά στις ανησυχίες που υπήρχαν για το αν θα συνεργάζεται ομαλά το σύστημα αυτοπροστασίας των ελληνικών F-16 (ASPIS II) με το ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA), οι μελέτες που διενεργήθηκαν από την εταιρία και την αμερικανική Αεροπορία έδειξαν ότι δεν θα προκύψει πρόβλημα και πως έχουν βρεθεί οι τρόποι ομαλής διασύνδεσης. Με τον τρόπο αυτό δεν θα επηρεαστεί η ομαλή λειτουργία είτε του ραντάρ, είτε του συστήματος αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου.

Σε άλλες εξελίξεις για το πρόγραμμα αναβάθμισης, η εταιρία LM εξέφρασε μέσω του εκπροσώπου την ευαρέσκειά της για το ότι πέρασε από τη Βουλή η εξαίρεση των απαρτίων που έχουν παραγγελθεί (για το σύνολο του προγράμματος) από τον ΦΠΑ και τους δασμούς εισαγωγής. Ενώ τα παραγγέλνει το ελληνικό κράτος, εάν δεν υπήρχε η εξαίρεση θα επιβαρυνόταν οικονομικά το πρόγραμμα.

Επίσης, η εταιρία λειτουργεί για λογαριασμό του ελληνικού Δημοσίου ως ενδιάμεσος (σ.σ. διαθέτει το αποκαλούμενο ως broker’s license) για την πώληση των F-16 Block 30 σε ενδιαφερόμενη χώρα, έχοντας κάνει επαφές για το θέμα αυτό με χώρες της Μέσης Ανατολής και των Βαλκανίων, αλλά και με την αμερικανική Αεροπορία.

Εξαιρετική εξέλιξη για την ΕΑΒ όμως είναι και η οριστικοποίηση της αγοράς 66 F-16V από την Ταϊβάν, ενώ πιθανότατα πολύ σύντομα θα κλείσει και η προμήθεια άλλων 24 από το Μαρόκο, καθώς η ΕΑΒ κατασκευάζει τμήματα του μαχητικού, στο πλαίσιο της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας του F-16. να δούμε αν θα καταφέρει να ενταχθεί και σε αυτή του F-35, μετά τις εξελίξεις με τη συμμετοχή της Τουρκίας.

Όσον αφορά τον διάδοχο των “αντισταθμιστικών ωφελημάτων” (offsets) που πλέον έχουν αλλάξει μορφή και οι “επιστροφές” της εταιρίας εντάσσονται στο πρόγραμμα Ασφάλειας Προμήθειας και Πληροφοριών (Security of Supply & Information), έγινε γνωστό ότι από δεν έχει καλυφθεί από τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η LM απέναντι στην Ελλάδα ένα ποσό 48 εκατομμυρίων δολαρίων. Σε συνεργασία με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τα αρμόδια Επιτελεία, θα καθορισθούν οι τομείς που θα επενδυθούν αυτά τα ποσά.

Εν κατακλείδι, όσον αφορά στο πρόγραμμα των ΑΦΝΣ, ήδη το πρώτο αεροσκάφος της “ενδιάμεσης λύσης” πετάει επιχειρησιακά, ενώ το πρόγραμμα συνεχίζεται, με στόχο και αυτό να ολοκληρωθεί το συντομότερο, καθώς αφορά ένα υπέρ-πολύτιμο επιχειρησιακά σύστημα που επαυξάνει τις επιχειρησιακές δυνατότητες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.