LM – LCS κλάση FREEDOM: Είναι τεχνικά και οικονομικά εφικτή ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ των “αστοχιών”;

Το δημοσίευμα του έγκυρου αμερικανικού ιστοχώρου Defense News είναι αναλυτικότατο και μακροσκελές, αποκαλύπτοντας το σοβαρότατο πλέον προβληματισμό του Ναυτικού των ΗΠΑ για τα σκάφη της κλάσης Freedom. Δεν αφήνει δηλαδή κανένα περιθώριο παρερμηνειών. Και φυσικά μας κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Αν και το ρεπορτάζ αναφέρει ότι οι Έλληνες ναύαρχοι έχουν ζητήσει άλλον συνδυασμό προωστήριου σκεύους σε περίπτωση επιλογής των MMSC, έχοντας εγκαίρως εντοπίσει το πρόβλημα…

Σε κάθε όμως περίπτωση, αν το USN έχει φτάσει να μιλάει για μελέτη που θα καθορίσει αν πρόκειται για σχεδιαστικά σφάλματα και το κατά πόσο αυτά είναι τεχνικά και οικονομικά εφικτό να αποκατασταθούν σε όλα τα σκάφη της κλάσης Freedom, τότε το πρόβλημα αφορά μία διαδικασία, στην οποία δεδομένων των συνθηκών (επιχειρησιακών αναγκών και διαθεσιμοτήτων) και των οικονομικών της δυνατοτήτων, το ρίσκο εάν η Ελλάδα εμπλακεί θα ήταν πολύ μεγάλο.

Ας έρθουμε όμως στο προκείμενο… Οι συνεχείς περιπέτειες για τα πλοία LCS (Littoral Combat Ships / Πλοία Παρακτίων Επιχειρήσεων), την αξιοπιστία των οποίων αμφισβητούν ευθέως και το ίδιο το αμερικανικό Ναυτικό μετά από μετά από την εξόχως ανησυχητική κατάθεση στη Γερουσία του Διευθυντή Επιχειρησιακής Αξιολόγησης και Δοκιμών, φαίνεται ότι περνούν σε νέα φάση.

Σύμφωνα με το εν λόγω δημοσίευμα του DefenseNews, οι επαναλαμβανόμενες αστοχίες στα συστήματα πρόωσης των πλοίων «Little Rock» και «Detroit» (κλάσης «Freedom») έχουν οδηγήσει σε σκέψεις και ερωτήματα για το αν η κλάση πάσχει από σχεδιαστικές αστοχίες και αν θα απαιτηθεί να υλοποιηθούν εκτεταμένες και δυνητικώς ιδιαίτερα δαπανηρές αλλαγές.

Συγκεκριμένα διερευνάται αν η συγκεκριμένη κλάση έχει κύρια σχεδιαστικά προβλήματα, ιδιαίτερα με το σύστημα πρόωσης, το οποίο συνδυάζει αεροστρόβιλους, πετρελαιοκινητήρες και υδροπροωθητές. Το τελευταίο διάστημα, προβλήματα με το σύστημα πρόωσης αντιμετώπισαν και τα πλοία «Little Rock» και «Detroit». Το USS Detroit (LCS 7) υπέστη διπλή βλάβη και αναγκαστικά ρυμουλκήθηκε στο κοντινότερο λιμάνι.

Κατά συνέπεια η Διοίκηση Θαλάσσιων Συστημάτων (Naval Sea Systems Command) του USN, διέταξε αναλυτική διερεύνηση των αιτίων του συμβάντος. «Η κυβέρνηση διερευνά πιθανή αστοχία υλικού στο σύστημα πρόωσης των USS Detroit και USS Little Rock, αμφότερα κλάσης Freedom … μια κοινή ομάδα του Αμερικανική Ναυτικού, της Lockheed Martin και της RENK … διεξαγάγουν ανάλυση εντοπισμού της πηγής του προβλήματος», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.

Ωστόσο σύμφωνα πάντα με το «DefenseNews», το Αμερικανικό Ναυτικό, καταλήγει στο ότι το ζήτημα θα πρέπει να ερευνηθεί στο σύνολο των πλοίων ως κλάση, κάτι που ούτε εύκολο είναι ούτε φθηνό. Εν τω μεταξύ τα εν υπηρεσία ήδη πλοία κλάσης Freedom, περιορίζουν τη χρήση του συνδυαστικού συστήματος πρόωσης τους (αξιοποιώντας περισσότερο τους κινητήρες ντίζελ έναντι των αεριοστροβίλων…), με αποτέλεσμα να πλέουν μόνιμα με ταχύτητα 10-12 κόμβων.

«Βάσει αρχικών αξιολογήσεων, η αστοχία φαίνεται να είναι θέμα σχεδίασης, το οποίο πρέπει να επιλυθεί στο σύνολο των πλοίων της κλάσης Freedom», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.

Τα σκάφη κλάσης «Freedom» σχεδιάστηκαν από τη Lockheed Martin και ναυπηγούνται από τα ναυπηγεία Fincantieri Marinette Marine, τα οποία πρόσφατα κέρδισαν το διαγωνισμό για τη ναυπήγηση των FFG(X). Σήμερα βρίσκονται σε υπηρεσία 10 πλοία κλάσης «Freedom», ενώ άλλα επτά ναυπηγούνται ή θα ναυπηγηθούν.

Με ανακοίνωση της η Lockheed Martin δεσμεύεται να επιλύσει το πρόβλημα με το σύστημα πρόωσης. Τα πλοία κλάσης «Independence» (Austal, φτιαγμένα συνολικά από αλουμίνιο) ενσωματώνουν διαφορετικό σύστημα πρόωσης και δεν αντιμετωπίζουν ανάλογα προβλήματα. Με τη χρήση των πετρελαιοκινητήρων τα «Freedom» κινούνται με ταχύτητες 10-12 κόμβων, αλλά για να επιτύχουν μεγαλύτερες ταχύτητες πρέπει να ενεργοποιηθούν οι αεριοστρόβιλοι.

Το συγκρότημα πρόωσης ενσωματώνει πολλά κινούμενα μέρη και έχει αποδειχθεί αναξιόπιστο. Το ζήτημα είναι παλιό, τουλάχιστον από το 2015, όταν το «Milwaukee» ακινητοποιήθηκε μεσοπέλαγα στο παρθενικό του ταξίδι και έπρεπε να ρυμουλκηθεί.

Η αποκατάσταση ενός δομικού, σχεδιαστικού σφάλματος δεν είναι εύκολη. Ο συνδυασμός αεροστρόβιλων και πετρελαιοκινητήρων δεν είναι απαγορευτικός, αλλά η απαίτηση για ταχύτητες 40 κόμβων βρίσκεται στα όρια της απόδοσης της συγκεκριμένης επιλογής πρόωσης. Το ερώτημα είναι πόσο θα κοστίσει και ποιος θα πληρώσει…