KC-46 Boeing: Ξεκόλλησε το… “καταραμένο” πρόγραμμα της USAF;

Μπορεί και το Ισραήλ να αποφάσισε την παραγγελία ιπταμένων τάνκερ KC-46 Pegasus, καθώς ακόμα η Αεροπορία των ΗΠΑ δίνει πίστωση χρόνου στην κατασκευάστρια του αεροπλάνου Boeing. H κατάσταση όμως φαίνεται ότι πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο για τον αντικαταστάτη του γηραιού αλλά αξιόπιστου τετρακινητήριου KC-135R…

Γράφει ο Στέργιος Δ. Θεοφανίδης

Η Αμερικανική Αεροπορία αποκάλυψε την 31η Μαρτίου ότι κατέταξε στην Κατηγορία Ι, άλλο ένα σημαντικό πρόβλημα που μέχρι σήμερα ήταν κατηγοριοποιημένο χαμηλότερα στη λίστα των προς αποκατάσταση δυσλειτουργιών και αστοχιών… Με βάση δε την αναφορά που κατατέθηκε φαίνεται ότι το πρόβλημα ενώ είχε καταγραφεί και γνωστοποιηθεί στη Boeing προ καιρού, αφενός δεν αποκαταστάθηκε και αφετέρου έχει επιδεινωθεί!

Πρόκειται για πρόβλημα διαρροών καυσίμου από τις σωληνώσεις μεταφοράς του σε διάφορα σημεία του αεροσκάφους (δεν γνωστοποιήθηκε που ακριβώς…), του οποίου η πηγή (ή οι πηγές) δεν έχει ακόμη εντοπιστεί! Η USAF ζήτησε από τη Boeing να αντιμετωπίσει το πρόβλημα το ταχύτερο, διευκρινίζοντας ότι δεν πρόκειται φυσικά να αποδεχθεί ακόμη και το ελάχιστο πρόσθετο κόστος…

Όπως αναφέρθηκε δε χαρακτηριστικά, ο αρχηγός της USAF, Πτέραρχος David Goldfein ζήτησε αυτοπροσώπως από τον CEO της Boeing, Dave Calhoun να αποδώσει στο πρόγραμμα KC-46, προτεραιότητα μεγαλύτερη ακόμη και από αυτή που έχει αποδοθεί στην αποκατάσταση των προβλημάτων λογισμικού στο σύστημα ελέγχου πτήσεως του Β737ΜΑΧ!

Στο καυτό για την Αμερικανική Αεροπορία, μία δύναμη με παγκόσμια παρουσία, ζήτημα της επίλυσης των τεχνικών προβλημάτων που ταλαιπωρούν το KC-46 και καθυστερούν την ένταξή του σε υπηρεσία, είχαμε αναφερθεί διεξοδικά σε παλαιότερο αφιέρωμά μας.

Η αλήθεια είναι ότι παρά το γεγονός ότι η Boeing έχει αποδεχθεί να καλύψει το κόστος αποκατάστασης των προβλημάτων του συστήματος RVS, αρνήθηκε να κάνει το ίδιο και για την βελτίωση της ευαισθησίας (της “αποκρισιμότητας” αν θέλετε…) των ηλεκτρομηχανικών μηχανισμών κίνησης του τηλεσκοπικού σωλήνα τροφοδοσίας καυσίμου (boom). Και τα δύο σημαντικά αυτά προβλήματα δεν έχουν αποκατασταθεί και παραμένουν στην κορυφή της λίστας που περιλαμβάνει η Κατηγορία Ι.

Τα συνεχιζόμενα προβλήματα στο πρόγραμμα KC-46, έχουν πλήξει ανεπανόρθωτα την αξιοπιστία της Boeing, κάτι που φανερώνει με δυσάρεστο για αυτήν τρόπο το γεγονός ότι υπάρχουν πολλές φωνές πλέον όχι μόνο μεταξύ των Αμερικανών φορολογουμένων, αλλά και αξιωματούχων που ανοικτά κατηγορούν της Αμερικανική Αεροπορία για ολιγωρία η οποία οδήγησε στο να φτάσει η κατάσταση ώς έχει διαμορφωθεί σήμερα…

Οι ίδιες δε φωνές τονίζουν το γεγονός ότι το A330MRTT που ήδη έχει ενταχθεί σε υπηρεσία εδώ και αρκετά χρόνια στις αεροπορικές δυνάμεις εφτά συνολικά χωρών (Αγγλία, Γαλλία, Αυστραλία, Νότια Κορέα, Σιγκαπούρη, Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), δεν έχει παρουσιάσει κανένα από τα προβλήματα που ταλαιπωρούν το Pegasus!

Σε μία τελευταία εξέλιξη, η USAF και η Boeing κατέληξαν σε συμφωνία στις 2 Απριλίου, μετά από δύο σχεδόν χρόνια διαπραγματεύσεων, βάσει της οποίας η κατασκευάστρια εταιρεία αναλαμβάνει εξολοκλήρου το κόστος της αποκατάστασης των προβλημάτων που έχουν εμφανιστεί στο σύστημα RVS.

Αμερικανικές πηγές αναφέρουν ότι η εταιρεία έχει ήδη απορροφήσει στο πρόγραμμα τα 4,9 δισεκατομμύρια δολάρια που έχει λάβει και έχει επιπρόσθετα καταβάλλει 3,5 δισεκατομμύρια σε υπερβάσεις κόστους λόγω τεχνικών αστοχιών και προβλημάτων.