Η “μάχη” των φρεγατών! [email protected] ή MMSC; Ή μήπως εθνικό σχέδιο πλοίου;

Τις τελευταίες ημέρες, εξ αφορμής του “φρεναρίσματος” του προγράμματος προσκτήσεως δύο φρεγατών από την Γαλλία, έχουν φουντώσει τα σενάρια που προσπαθούν να εξηγήσουν αυτήν την εξέλιξη. Ως συνήθως, η πραγματικότητα είναι πιο απλή απ’ ό,τι φαντάζονται, εκτιμούν ή υποθέτουν οι ενδιαφερόμενοι και αυτή σχετίζεται με την “αναστάτωση” (πραγματική ή εικονική, δεν έχει σημασία) που προκάλεσε στην κυβέρνηση η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τις περικοπείσες συντάξεις. Οποιοσδήποτε παρατηρητής καλής πίστεως, δεν μπορεί να παραβλέψει επίσης ότι από την πλευρά της κυβερνήσεως γίνεται προσπάθεια βελτιώσεως των όρων της συμφωνίας με τους Γάλλους, με ιδιαίτερη βαρύτητα στην παράμετρο των οικονομικών.

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Δ. ΒΛΑΣΣΗ

Είναι αυτονόητο ότι όπως έχει διακηρυχθεί επισήμως, το Πολεμικό Ναυτικό θα πάρει τις φρεγάτες που θέλει, δηλαδή με τροποποιήσεις που καλύπτουν τις επιχειρησιακές του ανάγκες. Μάλιστα όπως φαίνεται, κάποιες από αυτές είναι πρόθυμοι να υιοθετήσουν και οι Γάλλοι για τις φρεγάτες του ναυτικού τους. Αλλά οι παρεμβάσεις αυξάνουν το κόστος και ήδη αυτό είναι υψηλό, όπως παραδέχονται άπαντες. Συνεπώς, είναι απολύτως λογικό η ελληνική πλευρά να πιέζει με όποιον τρόπο κρίνεται σκόπιμο να χρησιμοποιηθεί.

Από την άλλη, είναι δεδομένο ότι Ελλάδα και Γαλλία βρίσκονται σε διαδικασία επισημοποιήσεως μια πιο στενής στρατηγικής σχέσεως που θα επεκτείνεται και στον στρατιωτικό τομέα. Από πλευράς ΥΠΕΘΑ, οι συζητήσεις ήταν προχωρημένες και ένα από τα πιο επίμαχα σημεία που συζητούσαν οι δύο πλευρές ήταν η ακριβής διατύπωση της σχετικής προνοίας για την περίπτωση αμοιβαίας στρατιωτικής συνδρομής.

Η Αθήνα πιθανώς έθεσε πιο ψηλά τον πήχυ, απ’ ό,τι ήθελε το Παρίσι. Εφόσον λοιπόν το οικονομικό ζήτημα προκάλεσε εμπλοκή στο πρόγραμμα των φρεγατών, είναι σχεδόν αναμενόμενο και οι Γάλλοι να εκφράζουν την δυσαρέσκειά τους με την προσωρινή διακοπή των συζητήσεων για το ζήτημα “υψηλής πολιτικής” στο οποίο έχουν δεσμευθεί ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης και ο πρόεδρος Μακρόν.

Οι διάφορες φημολογίες για δήθεν “αμερικανικό δάκτυλο”, είναι μάλλον υπερβολικές και υπερτονίζονται ενώ ασφαλώς εξυπηρετούν τους άμεσα ενδιαφερόμενους. Ασφαλώς και η Lockheed Martin προωθεί την πρόταση που έχει καταθέσει για 4 φρεγάτες MΜSC.

Ασφαλώς και η πρόσφατη εξέλιξη της διευθετήσεως της τύχης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που πέρασαν υπό τον έλεγχο της αμερικανικής ΟΝΕΧ, “δίνει πόντους” σε μια αμερικανική πρόταση. Ασφαλώς και υφίσταται αμερικανική πίεση σε πολιτικό επίπεδο, διά του κ. Πάιατ.

Ωστόσο, είναι παρακινδυνευμένο ως αυθαίρετο, να πιστεύει κανείς ότι όντως το πρόγραμμα των [email protected] ναυάγησε επειδή θα… προτιμηθεί η πρόταση MMSC. Οι δύο φρεγάτες, δεν μπορούν να συγκριθούν από πλευράς επιχειρησιακών ικανοτήτων.

Το σχέδιο MMSC δε, έχει ορισμένα σημεία που κρίνονται ως αρνητικά από το Πολεμικό Ναυτικό: ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΗΓΗ