Η ηλεκτροκίνηση κρίνει το μέλλον της VW (ή η πολιτική ορθότητα;)

«Η υπερθέρμανση του πλανήτη είναι σε πλήρη εξέλιξη και η Volkswagen αποτελεί μέρος του προβλήματος» παραδέχεται ο Ραλφ Πφίτσνερ, υπεύθυνος για την “βιωσιμότητα” στη γερμανική VW. Όσο για τον συνάδελφό του, Τόμας Ούλμπριχ, διευθυντή του τμήματος Ε-mobility, επισημαίνει: «Θέλουμε το ΙD να γίνει το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής της VW που δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον», υποστηρίζει. Εαν υλοποιηθούν τα φιλόδοξα σχέδια, το μοντέλο ID, που παραπέμπει σχεδιαστικά στο Golf, δεν θα αφήνει ανθρακικό αποτύπωμα.

Του Χένρικ Μπέμε
Eπιμέλεια: Γιάννης Παπαδημητρίου
ΠΗΓΗ: Deutsche Welle

Μπορεί όμως να πιστέψει κανείς ότι όλες αυτές οι φιλόδοξες διακηρύξεις θα υλοποιηθούν, μόλις τέσσερα χρόνια μετά το σκάνδαλο παραποίησης λογισμικού για τις εκπομπές ρύπων, που έπληξε καίρια τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, προκαλώντας αγωγές συνολικού ύψους δισεκατομμυρίων δολαρίων; Ο νέος επικεφαλής της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Χέρμπερτ Ντις, ζητεί μία συνολική «αλλαγή κουλτούρας» στη VW, η οποία απασχολεί συνολικά 650.000 εργαζόμενους σε όλον τον κόσμο.

Σύμφωνα με τον Ντις η επιχείρηση πρέπει να δώσει προτεραιότητα σε μία «κινητικότητα φιλική προς το περιβάλλον». Για αν γίνει αυτό, αποκαλύπτει το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel, η VW σχεδιάζει την επιβολή ενός «εσωτερικού φόρου» στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και εκτιμά ότι, κατ’ αυτόν τον τρόπο, θα προσφέρει κίνητρα για να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων.

Χωρίς «αποτύπωμα» μέχρι το 2050

Στόχος είναι να εκμηδενιστούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2050. Για να γίνει αυτό ωστόσο, χρειάζονται άμεσα μέτρα που θα αντισταθμίζουν τις όποιες εκπομπές. «Οι αλλαγές πρέπει να δρομολογηθούν από τώρα, εάν θέλουμε να εκπληρώσουμε τον στόχο μας», λέει ο Κρίστιαν Ζένγκερ, υπεύθυνος για την παραγωγή της σειράς e-mobility.

Σε ένα πρώτο βήμα η VW επενδύει, μέχρι το 2023, έντεκα δισεκατομμύρια ευρώ για την προώθηση της ψηφιακής τεχνολογίας στα οχήματά της, καθώς και την υλοποίηση μέτρων που θα μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Τα περισσότερα χρήματα θα διατεθούν για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Η παραγωγή του ID θα αρχίσει στα τέλη του 2018 στο Τσβίκαου της Σαξονίας, όπου σήμερα παράγεται το συμβατικό Golf.

Σύμφωνα με τα σχέδια της VW τo ID θα είναι ο πυρήνας μίας ολόκληρης “οικογένειας” ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που θα εμφανιστεί στο μέλλον. Ο οικολογικός μετασχηματισμός στο Τσβίκαου θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για αντίστοιχες μετατροπές σε εργοστάσια της VW στο Έμντνεν της βόρειας Γερμανίας, όπου σήμερα παράγεται το Passat, στο Ανόβερο, όπου κατασκευάζονται επαγγελματικά οχήματα, καθώς και στο Μλάντα Μπολέσλαβ της Τσεχίας, όπου εδρεύει η Σκόντα, θυγατρική επιχείρηση του ομίλου.

Η VW επισημαίνει ότι ήδη σήμερα, στα 120 εργοστάσια του ομίλου ανά τον κόσμο, το 37% της απαιτούμενης ενέργειας προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Πιο δύσκολη θεωρείται ωστόσο η επιβολή οικολογικών προτύπων στους συνολικά 40.000 προμηθευτές της VW. «Θα τερματίσουμε τη συνεργασία μας με εκείνους που δεν ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές μας», προειδοποιεί ο Μάρκο Φίλιπι, επικεφαλής του τμήματος προμηθευτών της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Το κλίμα και ο… ανταγωνισμός

Στην πράξη δεν είναι πολύ εύκολο να υλοποιηθεί αυτό. Παράδειγμα: η παραγωγή χάλυβα επιβαρύνει ιδιαίτερα το περιβάλλον με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και η VW σίγουρα δεν θα καταφέρει να αποχωριστεί εν μία νυκτί όλους τους προμηθευτές της. Υψηλές εκπομπές ρύπων προκαλεί και η παραγωγή μπαταριών.

Σήμερα η VW προμηθεύεται τις μπαταρίες κυρίως στην Πολωνία, όπου η παραγωγή βιομηχανικού ρεύματος βασίζεται κυρίως στον λιθάνθρακα. Η ίδια η VW ισχυρίζεται ότι οι Πολωνοί θα αλλάξουν παραγωγικό μοντέλο, προωθώντας εναλλακτικές μορφές ενέργειας.

Την υποστήριξή του για τα φιλόδοξα σχέδια εκφράζει ο Γκέοργκ Κελ, άλλοτε ιδρυτής και διευθυντής της πρωτοβουλίας Global Gompact των Ηνωμένων Εθνών για μία βιώσιμη διεθνή οικονομία. «Οι μεγάλες βιομηχανίες του κλάδου θα έχουν μέλλον μόνο αν αποκηρύξουν τον λιθάνθρακα. Πρόκειται πλέον για ένα βασικό στοιχείο του ανταγωνισμού», επισημαίνει ο Γκέοργκ Κελ.