Η Επιτροπή της ΕΕ ζητεί διευκρινίσεις για ναυπηγεία, ναυπηγήσεις, αλλά και την αναβάθμιση των F-16…

Μεγάλη ανησυχία θα πρέπει να προκαλεί στην Αθήνα η ενέργεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ζητήσει στοιχεία από την Ελλάδα για το επενδυτικό σκέλος των εξοπλιστικών συμφωνιών της Πολεμικής Αεροπορίας και του Πολεμικού Ναυτικού, με ανοιχτό το ενδεχόμενο να ενεργοποιήσει διαδικασίες παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Η διαδικασία αυτή κινείται εν μέσω της σοβαρής κρίσης στα ελληνοτουρκικά και εγείρει υποψίες για “δάκτυλο” χώρας που πλήττεται από τις συμφωνίες… Το αποκαλυπτικό δημοσίευμα φιλοξενεί η εφημερίδα “ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ” και φέρει την υπογραφή του πολύπειρου διπλωματικού συντάκτη Αλέξανδρου Τάρκα.

Σύμφωνα με το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, πρώτος τομέας του “ευρωπαϊκού” ενδιαφέροντος είναι η μεταβίβαση των Ναυπηγείων Ελευσίνας στην εταιρία ONEX του Πάνου Ξενοκώστα. Η ONEX σε συνεργασία με τον αμερικανικό κρατικό χρηματοοικονομικό κολοσσό DFC, έχουν αποκτήσει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Η ενέργεια της Επιτροπής λογικά ναρκοθετεί και τη διαδικασία πώλησης και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), καθώς και σε αυτή την περίπτωση ως ενδιαφερόμενοι εμφανίζονται το συνεργατικό σχήμα ONEX-DFC.

Υποτίθεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ελέγξει εάν και κατά πόσον έχουν τηρηθεί οι κανόνες προστασίας του ανταγωνισμού στις διαδικασίες, δεδομένων και των πρωθυπουργικών δηλώσεων για τη ναυπήγηση φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα στην Ελλάδα, η ναυπήγηση φρεγατών θεωρείται “προίκα” για την ανάληψη της ευθύνης των ναυπηγείων.

Η διαφαινόμενη επικράτηση αμερικανικών συμφερόντων εταιρίας η οποία μάλιστα φαίνεται πως θα μονοπωλήσει τις νέες ναυπηγήσεις του Πολεμικού Ναυτικού, δίνει με σαφήνεια την αίσθηση ότι η ευρωπαϊκή παρέμβαση είναι… κάτι περισσότερο από ανησυχία τήρησης των κανόνων ανταγωνισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ενδιαφέρον επιδεικνύεται όμως και για άλλο ένα “αμερικανικό” εξοπλιστικό πρόγραμμα, αυτό της αναβάθμισης 84 μαχητικών αεροσκαφών F-16 στη διαμόρφωση F-16V από την κατασκευάστρια Lockheed Martin. Το ενδιαφέρον και εδώ επικεντρώνεται στο βιομηχανικό σκέλος της αναβάθμισης, δηλαδή τη συμμετοχή της ΕΑΒ, αλλά και σημαντικού αριθμού ιδιωτικών ελληνικών εταιριών του κλάδου της αμυντικής βιομηχανίας.

Η γραφειοκρατία των Βρυξελλών με τις γνωστές καθυστερήσεις (όπως όλες οι γραφειοκρατίες συνήθως…) δεν αντελήφθησαν εγκαίρως την εγκατάλειψη του προγράμματος ναυπήγησης φρεγατών τύπου [email protected]rra της κρατικής γαλλικής Naval Group, με αποτέλεσμα στο σχετικό έγγραφο να ζητούνται διευκρινίσεις και γι’ αυτό το θέμα! Στο δημοσίευμα της “ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ” διατυπώνεται η απορία, εάν θα ακολουθήσει νεότερη επιστολή με την οποία θα αντικαθίσταται η εμπλεκόμενη εταιρία με τη Dassault Aviation για τη συμφωνία απόκτησης 18 μαχητικών αεροσκαφών Rafale, καινούργιων και μεταχειρισμένων…

Στην Επιστολή γίνεται λόγος για πληροφορίες που έχουν περιέλθει υπόψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ωστόσο, αυτό που έχει ενδιαφέρον να πληροφορηθεί κανείς είναι ποιος κίνησε τις διαδικασίες προβαίνοντας σε σχετικές καταγγελίες στην Κομισιόν. Φυσικό ή νομικό πρόσωπο; Όπως κάποτε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας κινήθηκαν στην ΕΕ κατά του Σκαραμαγκά με αποτέλεσμα τις συνέπειες να τις βιώνει η Ελλάδα μέχρι και σήμερα.

Η υπόθεση αυτή, όπως εξελίσσεται, δεν ακυρώνει ασφαλώς και τις ευθύνες της ελληνικής πλευράς για τον τρόπο με τον οποίο κίνησε τις διαδικασίες και προώθησε με τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα για τις Ένοπλες Δυνάμεις. Οι πολιτικές αποφάσεις οι οποίες στη συνέχεια καλούνται να προσαρμοστούν με όσα προβλέπονται στο Ενωσιακό Δίκαιο, νομοτελειακά προκαλούν περισσότερα προβλήματα από όσα επιλύουν. Ο ερασιτεχνισμός και ο αυτοσχεδιασμός όμως, ουδέποτε αποτέλεσε έκπληξη στην Ελλάδα.