Hurriyet για το deal της ΕΛΒΟ… σαν να πήραμε όχι 3 εκατ. ευρώ αλλά 3 δισ.

Προδίδουν τη νευρικότητά τους με τη δύσκολη διπλωματική θέση στην οποία έχουν περιέλθει και τη γενικότερη απομόνωση, συνεπεία της αμετροέπειας που επιδεικνύουν οι Τούρκοι. Σε ένα “δηλητηριώδες” δημοσίευμα, ισχυρίζονται ότι η Ελλάδα “ξεπούλησε” την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ), για να σωθούν από την ύφεση που έρχεται! Άρες, μάρες, κουκουνάρες δηλαδή, αφού η αναφορά δίνει την αίσθηση ότι η συμφωνία Ελλάδας και Ισραήλ δεν ανέρχεται στα 3 εκατ. ευρώ, αλλά στα 3… δισεκατομμύρια!

Σύμφωνα με αυτά που γράφουν οι Τούρκοι δημοσιογράφοι, η ΕΛΒΟ αναμένεται να μεταβιβαστεί στους νέους ιδιοκτήτες της τον Φεβρουάριο ενώ στο άρθρο αναφέρεται πως η ισραηλινή εταιρία Plasan και οι συνεταίροι της, κατέβαλλαν ήδη την πρώτη δόση ενός εκατομμυρίου ευρώ, έναντι συνολικού ποσού τριών εκατομμυρίων ευρώ.

Η συμφωνία είναι αποτέλεσμα της δημοπρασίας που πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο. Η Hurryiet αναφέρει, ότι οι Ισραηλινοί έχουν καταρτίσει επιχειρηματικό σχέδιο 95-135 εκατομμυρίων ευρώ και πως η επένδυση θα πραγματοποιηθεί σε μία περίοδο πέντε ετών. Δεν παρακολουθούν ούτε τη δημόσια συζήτηση στην Ελλάδα, αφού εάν ήθελαν να βρουν αφορμές για να μας “κράξουν”, προφανώς θα μπορούσαν.

Πώς όμως να ασχοληθούν με ένα θέμα που θεωρητικά δεν μπορούν να μην αντιλαμβάνονται ότι εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο των στρατηγικών δεσμών ανάμεσα στην Ελλάδα και το Ισραήλ, ένα νέο δεδομένο στην αποτρεπτική εξίσωση της Ανατολικής Μεσογείου το οποίο αφορά ευθέως και το ελληνοτουρκικό μέτωπο…

Κάπου εκεί έχουν υπάρξει -εξόφθαλμοι κατά πολλούς- συμβιβασμοί ή απλά κακοί χειρισμοί από ελληνικής πλευράς. Δυστυχώς οι Τούρκοι δεν… πρόλαβαν τη χθεσινή αναφορά του υπουργού Εθνικής Άμυνας, ότι η συμφωνία για την ΕΛΒΟ με το ισραηλινό σχήμα, δεν περιλαμβάνει την ανάληψη οποιασδήποτε δέσμευσης. Αυτή είναι τουλάχιστον η επίσημη θέση.

Σίγουρα το σίριαλ θα έχει πολλά επεισόδια, οπότε οι φίλοι Τούρκοι θα έχουν την ευκαιρία να γράψουν κάτι περισσότερο… έξυπνο από το ότι μια συμφωνία 3 εκατ. ευρώ μπορεί να σχετίζεται με τη… διάσωση της ελληνικής οικονομίας που έρχεται, ως αποτέλεσμα της καταστροφικής επίδρασης του κορονοϊού.

Η ΕΛΒΟ ιδρύθηκε το 1972 με την επωνυμία ΣΤΑΓΙΕΡ ΕΛΛΑΣ ΑΒΕ, ως θυγατρική τις αυστριακής Steyr, και κατασκεύαζε (αρχικά κάνοντας απλή συναρμολόγηση, με σταδιακά αυξανόμενο ποσοστό εγχώριας κατασκευής εξαρτημάτων) φορτηγά, τανκς, και τρακτέρ της αυστριακής εταιρείας στην Ελλάδα.

Το 1987 μετονομάσθηκε σε ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ (ΕΛΒΟ) ΑΒΕ, και ο πλήρης έλεγχος της εταιρείας πέρασε στο Ελληνικό Δημόσιο. Τον Αύγουστο του 2000, μετά από διεθνή διαγωνισμό, το 43% των μετοχών της εταιρείας, καθώς και το μάνατζμεντ πέρασαν στην κοινοπραξία των εταιρειών του ομίλου Μυτιληναίος και ΜΕΤΚΑ Α.Ε.

Το 2011 ο Όμιλος Μυτιληναίου μεταβίβασε τον έλεγχο πίσω στο Ελληνικό Κράτος έναντι συμβολικού τιμήματος ενός ευρώ. Η ΕΛΒΟ τέθηκε σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης το 2014.