ΓΕΝ: Φήμες για +3 ε/π MH-60R Romeo αλλά και νέο… κρούσμα με “ασυνήθιστη” LoR!

Σε άλλο ένα κρούσμα «ασυνήθιστης» διαδικασίας που αφορά εξοπλιστικό πρόγραμμα του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού), θα αναφερθούμε σήμερα. Μετά τις “ασυνήθιστες” διαδικασίες στο πρόγραμμα των νέων φρεγατών, φαίνεται ότι ο… ιός προσέβαλε και το πρόγραμμα προμήθειας των ελικοπτέρων MH-60R για το Πολεμικό Ναυτικό.

Υπενθυμίζεται, ότι στις 12 Ιουλίου 2019, η Υπηρεσία Συνεργασίας Αμυντικής Ασφάλειας (DSCA: Defense Security Cooperation Agency) του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ ανακοίνωσε την έγκριση του υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ για την πιθανή πώληση FMS (Foreign Military Sales) στην Ελλάδα:

>7 ελικοπτέρων πολλαπλών αποστολών MH-60R εξοπλισμένων με 10 ραντάρ πολλαπλών λειτουργικών διαμορφώσεων APS-l 53(V) Multi-Mode Radars (7 εγκατεστημένων επί των ελικοπτέρων και τριών εφεδρικών)

>18 αεροκινητήρων T700 GE-401C (14 εγκατεστημένων επί των ελικοπτέρων και 4 εφεδρικών)
>7 συστημάτων σόναρ Airborne Low Frequency System (ALFS) (επί των ελικοπτέρων)

>10 πολυφασματικών συστημάτων σκόπευσης AN/ AAS-44C(V) Multi-Spectral Targeting Systems (7 εγκατεστημένων επί των ελικοπτέρων και τριών εφεδρικών)
>18 συστημάτων παγκοσμίου συστήματος αναφοράς / αδρανειακής ναυτιλίας Embedded Global Positioning System / Inertial Navigation Systems με Selective Availability / Anti-Spoofing Module (SAASM) (14 εγκατεστημένων επί των ελικοπτέρων και 4 εφεδρικών)

>1.000 ηχοσημαντήρων AN/SSQ-36/53/62
>2 βλημάτων ασκήσεων AGM-114 M36-E9 Captive Air Training Missiles (CATM)
>4 βλημάτων ασκήσεων AGM-114Q Hellfire

>100 ρουκετών Advanced Precision Kill Weapons System (APKWS)
>30 τορπίλες MK 54
>12 πολυβόλων M-240
>12 πολυβόλων GAU-21

>18 σταθμών ασυρμάτων AN/ARC-210 APX-1990A(C) με συστήματα ασφάλειας επικοινωνιών (COMSEC), (14 εγκατεστημένων επί των ελικοπτέρων και 4 εφεδρικών)
>24 συστημάτων διοπτρών νυκτερινής όρασης AN/AVS-9
>10 συστημάτων αναγνώρισης φίλου ή εχθρού AN/APX-123 Identification Friend or Foe (IFF) (8 εγκατεστημένων επί των ελικοπτέρων και 2 εφεδρικών)

>εφεδρικών κιβωτίων κινητήρων, μελέτη, σχεδίαση και κατασκευή των εγκαταστάσεων, ανταλλακτικών και υλικών επισκευών, εξοπλισμού υποστήριξης και δοκιμών, εξοπλισμού επικοινωνιών, τεχνικής και επιχειρησιακής βιβλιογραφίας, υπηρεσιών εκπαίδευσης προσωπικού και εξοπλισμού εκπαίδευσης και ποικίλες υπηρεσίες μηχανικής, λογιστικής και τεχνικής υποστήριξης από προσωπικό της κυβέρνησης των ΗΠΑ και των αναδόχων.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της DSCA το κόστος της πιθανής πώλησης FMS εκτιμάται σε 600 εκατ. δολάρια ΗΠΑ (507,3 εκατ. ευρώ με την τρέχουσα ισοτιμία).

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό η ανακοίνωση της DSCA περιλαμβάνει ως αντικείμενο της πιθανής πώλησης κατάλογο συστημάτων, υλικών – εξοπλισμού και υπηρεσιών, που οι αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες θεωρούν ως απαραίτητα για την επιχειρησιακή αξιοποίηση των ελικοπτέρων. Όπως δε συνήθως συμβαίνει, ο αγοραστής μπορεί να επιλέξει υλικά – εξοπλισμό ή να τροποποιήσει τις ποσότητες όπως επιθυμεί.

Μέχρι εδώ όλα καλά. Ως γνωστόν, η πρόθεση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι η προμήθεια τεσσάρων (4) ελικοπτέρων MH-60R (στις 26 Οκτωβρίου 2020, ανακοινώθηκε από το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ η ανάθεση σχετικής σύμβασης στη Lockheed Martin), με δικαίωμα προαίρεσης (option) για επιπλέον τρία (3).

Για το θέμα της ενεργοποίησης της option για τρία επιπλέον ελικόπτερα, επίσης φαίνεται να υπάρχει ενδιαφέρον και σχετική δραστηριότητα. Ας σημειωθεί ότι σύμφωνα με πληροφορίες του DP, τον παρόν χρονικό διάστημα διακινείται στις αρμόδιες υπηρεσίες προς έγκριση, ο φάκελος για την εξάσκηση του δικαιώματος προαίρεσης για τα επιπλέον τρία ελικόπτερα.

Τα… ασυνήθιστα άρχισαν όταν αποφασίστηκε να αποσταλεί τροποποίηση-προσθήκη (amendment) της αρχικής επιστολής αιτήματος (LOR). Σύμφωνα με πληροφορίες, στην τροποποίηση περιλήφθηκε και η απαίτηση για πυρομαχικά των ναυτικών πυροβόλων OTO Melara, εκτιμώμενου κόστους 2,5 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ!

Τι σχέση έχουν τα ναυτικά πυροβόλα OTO Melara με τα ελικόπτερα MH-60R; Καμία! Στην παγκόσμια βιβλιογραφία δεν αναφέρεται ελικόπτερο να φέρει ναυτικό πυροβόλο και μάλιστα διαμετρήματος OTO Melara ώστε να δικαιολογείται στην ίδια παραγγελία να περιλαμβάνονται ελικόπτερα και πυρομαχικά πυροβόλων OTO Melara.

Μετά την πρωτοφανή επιστολή αιτήματος (LOR) – «καλάθι super market» (νέες φρεγάτες, ενδιάμεση λύση, εκσυγχρονισμός μέσης ζωής MEKO-200HN, συμμετοχή στο πρόγραμμα FFG(X) – Constellation), εμφανίζεται ένα δεύτερο αίτημα ίδιας… φιλοσοφικής προσέγγισης.

Ένα δεύτερο… ασυνήθιστο στην τροποποίηση ήταν η αναφορά ότι η υποστήριξη των νέων ελικοπτέρων θα αναληφθεί από «πιστοποιημένο ιδιωτικό φορέα». Γιατί αποκλειστικά «ιδιωτικό»; Προφανώς των συντακτών της τροποποίησης διέφυγε η επιτυχημένη συντήρηση ελικοπτέρων AB-212ASW από το 307 Προκεχωρημένο Εργοστάσιο Βάσης (307 ΠΕΒ), στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας.

Τι ακριβώς συμβαίνει; Εξασκούνται «πιέσεις» και από ποιον – ποιους; Τι εξυπηρετεί η αποστολή αιτημάτων – «καλάθι super market»; Γιατί, για παράδειγμα, δεν απεστάλη ξεχωριστή LOR για τα πυρομαχικά OTO Melara;

Πως είναι δυνατόν στο Πολεμικό Ναυτικό, το οποίο (δικαίως) φημίζεται για το υψηλό επίπεδο των στελεχών του και τον σεβασμό στις παραδόσεις και την Ιστορία του, να επαναλαμβάνεται για δεύτερη φορά το ίδιο φαινόμενο; Και μάλιστα σε μία διαδικασία, όπως οι πωλήσεις FMS, η οποία εφαρμόζεται επί δεκαετίες στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις;

Τα τελευταία συμβάντα αποτελούν δυσάρεστες εκπλήξεις. Μήπως όλοι πρέπει να ανατρέξουν στην πρόσφατη ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού και να θυμηθούν τι είχε πράξει ο Κλάδος στην περίπτωση του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των (mid-life upgrade) φρεγατών τύπου Standard;

Πάντως, σύμφωνα με άλλες –μη διασταυρωμένες– πληροφορίες, φέρεται να επενέβη ο «από μηχανής Θεός», που επέβαλε ορθή επαναδιατύπωση της τροποποίησης. Πάσα διευκρίνιση από τους αρμοδίους καλοδεχούμενη.