F-35 στα ΗΑΕ… ζωτικής σημασίας “παράθυρο” ευκαιρίας για την ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ

Στις αρχές του μήνα που διανύουμε είχαμε κάνει ένα αφιέρωμα στα Mirage 2000-9 των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, επισημαίνοντας ότι η συγκυρία είναι ευνοϊκή για άλλη μία φορά για την απόκτηση αριθμού αυτών των μαχητικών από την Ελλάδα. Ακόμη και 20 θα ήταν αρκετά για την κάλυψη των ελληνικών αναγκών. Οι εξελίξεις υπήρξαν ραγδαίες μετά την επίσημη επαναπροσέγγιση Ισραήλ–ΗΑΕ, μέσω της κατάθεσης αιτήματος από την πλευρά της μικρής αραβικής χώρας για την προμήθεια άγνωστου αριθμού μαχητικών F-35 από τις ΗΠΑ. Το ενδεχόμενο απόκτησης αριθμού μαχητικών Mirage 2000-9 από την Αεροπορία των ΗΑΕ, είναι ίσως περισσότερο από οποτεδήποτε άλλοτε στο παρελθόν, πιθανό.

Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Το αίτημα από τα ΗΑΕ προς την κυβέρνηση των ΗΠΑ για αποδέσμευση του F-35 κατατέθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου. Από ότι όλα δείχνουν ότι οι ενστάσεις του Ισραήλ θα αντιμετωπιστούν, οπότε εκτιμάται ότι θα εγκριθεί και τα ΗΑΕ θα είναι η πρώτη αραβική χώρα που θα αποκτήσει μαχητικά 5ης γενιάς. Αν και δεν έχει ακόμη γίνει γνωστό ποιος θα είναι ο αριθμός των μονάδων που αιτούνται τα Εμιράτα, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα αποσύρει μέρος του στόλου των μαχητικών Mirage 2000-9 που διαθέτει.

Υπήρξαν μάλιστα πρόσφατα δημοσιεύματα τα οποία έκαναν λόγο για ενδεχόμενη πώληση μικρού αριθμού μαχητικών F-16E/F Block 60 των ΗΑΕ στην Ελλάδα, προς άμεση ενίσχυση της Πολεμικής Αεροπορίας έναντι της τουρκικής Αεροπορίας (ΤΗΚ). Δεν έχουμε στοιχεία εάν ένα τέτοιο σενάριο έχει βάση. Η ενδυνάμωση της συνεργασίας των δύο χωρών στον τομέα της άμυνας με την ταυτόχρονη επιθυμία των ΗΑΕ να διαδραματίσουν έναν περισσότερο ενεργό ρόλο στην ευρύτερη νοτιοανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή, το καθιστούν εξίσου πιθανό.

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το Block 60 είναι μία ειδική και κορυφαίων δυνατοτήτων έκδοση του F-16, η οποία αναπτύχθηκε με κόστος που επιβάρυνε αποκλειστικά τα ΗΑΕ. Το Block 70/72, στο οποίο αναβαθμίζονται τα 84 ελληνικά F-16C/D Block 52+ και Block 52+ Advanced, σημειώστε ότι προέρχεται από το F-16E/F Block 60.

Πολλοί δε αναλυτές υποστηρίζουν ότι το ραντάρ AESA τύπου AN/APG-80 του μαχητικού των ΗΑΕ, έχει καλύτερες επιδόσεις από το AN/APG-83 του Block 70/72. Παράλληλα, τα 80 F-16E/F που απέκτησε η Αεροπορία των ΗΑΕ (55 μονοθέσια -Ε και 25 διθέσια -F), διαθέτουν ενσωματωμένο αισθητήρα FLIR τύπου AN/AAQ-32 Internal FLIR Targeting System (IFTS) στο επάνω τμήμα του ρύγχους για σκοπούς παθητικής στοχοποίησης ιπτάμενων στόχων, καθώς και τον ισχυρότερο κινητήρα F110-GE-132 που αποδίδει μέγιστη ώση 32.500 λιβρών με μετάκαυση.

Η διαμόρφωση του πιλοτηρίου είναι ίδια ακριβώς με αυτή που θα έχουν τα εκσυγχρονισμένα F-16V Block 72, ενώ δεν υπάρχουν ασφαλείς πληροφορίες σχετικά με το σύστημα αυτοπροστασίας. Ένα πρόσθετο σημαντικό στοιχείο που πρέπει να αναφερθεί, είναι ότι τα ΗΑΕ κατά την πάγια τακτική τους, υπέγραψαν συμβόλαιο ύψους 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την κατασκευάστρια Lockheed Martin για την αναβάθμιση και περαιτέρω υποστήριξη των Block 60. Αυτό έγινε το Νοέμβριο του 2017, πριν από τρία σχεδόν χρόνια δηλαδή.

Όλα αυτά αναφέρονται για ένα και μόνο λόγο… Και οι δύο τύποι μαχητικών των ΗΑΕ (Mirage 2000-9 και F-16E/F Block 60) ενδιαφέρουν την Πολεμική Αεροπορία. Τα -9 είναι πανομοιότυπα με τα δικά μας -5Mk.2, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα από το προσωπικό των 331 και 332 Μοιρών. Θέμα χωροταξικό κατά την άποψή μας δεν τίθεται για την 114 πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα.

Για τον πολύ απλό λόγο ότι η προσθήκη 20 Mirage 2000-9 στη δύναμη της Πολεμικής Αεροπορίας, θα επέτρεπε την άμεση απόσυρση των παλαιότερων Mirage 2000EGM/BGM και των F-4E AUP της 339 Μοίρας. Κατ΄ επέκταση τα νεοπαραληφθέντα Rafale θα μπορούσαν να ενταχθούν στη δύναμη της 117 Πτέρυγας Μάχης στην Ανδραβίδα. Λύσεις υπάρχουν για όποιον θέλει να τις βρει και να τις υιοθετήσει.

Το ίδιο ισχύει και για τα Block 60. Η Πολεμική Αεροπορία θα μπορούσε να τα εντάξει εύκολα στη δύναμή της. Και να τα αξιοποιήσει από την 110 πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα, αποδίδοντας στα F-16C/D Block 30 καθαρά εκπαιδευτικό ρόλο, ως μαχητικά εισαγωγής στον τύπο. Και για όσους βιαστούν να υποστηρίξουν ότι όλα αυτά είναι σενάρια μακρινά, υπενθυμίζουμε ότι το κόστος μίας τέτοιας εξέλιξης θα είναι σημαντικά χαμηλό σε σχέση με το επιχειρησιακό όφελος για την Πολεμική Αεροπορία.

Προκειμένου να δαπανηθούν κονδύλια για την παράταση της επιχειρησιακής ζωής και των Mirage 2000EGM/BGM, αλλά και των Phantom AUP όπως έχει ήδη αποφασιστεί, επαναλαμβάνουμε πώς θεωρούμε σκόπιμο η ελληνική πλευρά να διερευνήσει κάθε πιθανότητα προμήθειας των δύο τύπων από τα ΗΑΕ. Έστω και αν υπάρχει χρονικός διαχωρισμός. Δηλαδή, ακόμη και αν τα Block 60 καθυστερήσουν να αποδεσμευθούν (πράγμα που θεωρούμε και το πιο πιθανό…), μέχρι την παραλαβή των πρώτων F-35 από τα ΗΑΕ.

Στο θέμα θα επανέλθουμε καθώς το μετράμε ως ζωτικής σημασίας για να κατορθώσει η Πολεμική Αεροπορία να διατηρήσει πραγματικά αξιόμαχο στόλο 200 μαχητικών, ενεργό και παράλληλα να κάνει με άνεση χρόνου και υπό ευνοϊκές συνθήκες το μεγάλο βήμα προς τις αεροπορικές επιχειρήσεις του μέλλοντος, μέσω των Rafale και F-35 Lightning II.