F-22: Βρέθηκε η αιτία της πρόκλησης υποξίας στους πιλότους!

Σύμφωνα με πηγές της Αμερικανικής Αεροπορίας, μάλλον βρέθηκε η αιτία που προκαλεί τα συμπτώματα της υποξίας στους πιλότους.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η στολή συμπίεσης (anti-g) που φορούν οι πιλότοι για να αντεπεξέλθουν στις επιταχύνσεις της βαρύτητας, ασκεί μεγαλύτερη πίεση στις θετικές επιταχύνσεις από ό,τι πρέπει. Υπό αυτές τις συνθήκες, ο πιλότος δεν μπορεί να εισ/εκπνεύσει πλήρως, με αποτέλεσμα να κατακρατείται διοξείδιο του άνθρακα στον οργανισμό του.

 

 

Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται «ατελεκτασία επιτάχυνσης». Ατελεκτασία (ατελής έκταση) είναι το φαινόμενο κατά το οποίο οι πνεύμονες συμπιέζονται, οι κυψελίδες συγκολλούνται, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η αναπνοή. Έτσι, οι πνεύμονες δεν φέρνουν οξυγόνο στο αίμα, με αποτέλεσμα οι πνεύμονες να υπόκεινται μέχρι και σε μερική κατάρρευση, αν και δεν είναι γνωστό αν όντως υπήρξε μερική κατάρρευση πνευμόνων στους πιλότους.

Ωστόσο, παρατηρήθηκε σε αυτούς βήχας ή «βήχας Raptor» όπως ονομάστηκε χαρακτηριστικά. Ουσιαστικά αποτελεί αντίδραση του σώματος, στην προσπάθεια να γεμίσει τους πνεύμονες ξανά με αέρα, όταν επανέρχεται σε φυσιολογικές συνθήκες ατμοσφαιρικής πίεσης.

Όπως αναφέρεται από την Αμερικανική Αεροπορία, το σύμπτωμα αυτό δεν μπορούσε να εντοπιστεί, καθώς οι συσκευές μέτρησης του αέρα που εκπνέουν οι πιλότοι, δεν ήταν κατασκευασμένες για να μετρούν την έκταση ή τον προσλαμβανόμενο και εκπνεόμενο όγκο των πνευμόνων.

Το ζήτημα αυτό θέτει τα ερωτήματα για την σχεδίαση της φόρμας συμπίεσης «Combat Edge». Αν και το γεγονός ότι συμπίεζε παραπάνω τους πιλότους ήταν γνωστό από το 2000, εντούτοις δε θεωρήθηκε ότι θα δημιουργούσε ένα τόσο σοβαρό πρόβλημα.

 

 

Στο σημείο αυτό να προσθέσουμε τα στοιχεία από τα οποία αποτελείται η στολή anti-g των πιλότων των F-22. Στα περισσότερα αεροσκάφη, τα οποία πετούν μέχρι τα 30.000 πόδια, η στολή που προσδένεται γύρω από τους κοιλιακούς μυς και τα πόδια, είναι επαρκής. Για το F-22, όμως, που μπορεί να πετάξει μέχρι και τα 60.000 πόδια, ο πιλότος χρειάζεται ένα δεύτερο τμήμα στην στολή anti-g, το οποίο θα συμπιέζει το άνω μέρος του κορμού. Σε διαφορετική περίπτωση, λόγω των πολύ υψηλών επιδόσεων και αν υπήρχε ξαφνική απώλεια πίεσης του πιλοτηρίου ή επιβεβλημένη ανάγκη για εκτόξευση από το αεροσκάφος, θα ήταν τραγικά δύσκολο να επιζήσει. Υπό άλλες συνθήκες, σε ένα μη-μαχητικό αεροσκάφος, ο πιλότος θα φορούσε στολή αντίστοιχη με αυτήν των αστροναυτών, όπως στα U-2. Αλλά για ένα μαχητικό όπως το F-22, αυτή θεωρείται ως ογκώδης, δυσκολεύοντας την πτήση και τη διεξαγωγή αερομαχιών.

Για το λόγο αυτό και προς το παρόν, η μόνη άμεση λύση που πρότεινε η USAF είναι η μη χρήση του άνω τμήματος της στολή anti-g σε εκπαιδευτικές αποστολές, παρά μόνο σε επιχειρησιακές, αν αυτό απαιτηθεί. Η μόνιμη λύση που μπορεί να εξεταστεί άμεσα, είναι η υιοθέτηση της στολή anti-g των πιλότων των F-35, εφόσον περάσει επιτυχώς όλες τις απαιτούμενες δοκιμασίες.

Το σίγουρο έγινε ένα σοβαρό βήμα για την επίλυση του προβλήματος των F-22. Οπωσδήποτε πάντως, θα απαιτήσει επιπλέον χρόνο και χρήματα για τη λήψη της τελικής απόφασης.