Έτοιμο το πρώτο τουρκικό ελικόπτερο T625 και τι θα μπορούσε να κάνει η Ελλάδα

Το πρώτο ελικόπτερο παραγωγής τύπου T625 βγήκε από το εργοστάσιο της τουρκικής κρατικής εταιρείας ΤΑΙ. Πρόκειται για το εγχώρια σχεδιασμένο ελικόπτερο κατηγορίας 6 τόνων που αναπτύχτηκε από Τούρκους μηχανικούς με στόχο την μαζική του παραγωγή και αντικατάσταση των παλαιών AB-205, UH-1H/D των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Η προσπάθεια σχεδίασης και ανάπτυξης ενός τουρκικού ελικοπτέρου ξεκίνησε πριν από περίπου οκτώ χρόνια με τη συνεργασία της ΤΑΙ και πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Το νέο τουρκικό ελικόπτερο ενσωματώνει νέες τεχνολογίες, αντλεί σχεδιαστικά τουλάχιστον εξωτερικά την προέλευση του από την σειρά ελικοπτέρων AW-139 της εταιρείας Agusta/Westland και θα είναι εξοπλισμένο σε πρώτη φάση με δύο κινητήρες Turboshaft τύπου LHTEC CTS800-4Α (των 1.373 ίππων) αμερικανικής κατασκευής ο οποίος αργότερα θα αντικατασταθεί με τον τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής κινητήρα TS1400.

Το τουρκικό ελικόπτερο πολλαπλών αποστολών έχει μήκος 15,87 μέτρα, διάμετρο κυρίου στροφείου 13,2 μέτρα, μέγιστο βάρος απογείωσης 6.050 κιλά διμελές πλήρωμα και μπορεί να μεταφέρει 12 άτομα. Το ελικόπτερο μπορεί να επιτύχει μέγιστη ταχύτητα 306 χλμ/ώρα, ταχύτητα πλεύσης 278 χλμ/ώρα εμβέλεια 740+ χλμ, και επιχειρησιακή οροφή 6.096 μέτρα.

Τα αεροβοηθήματα είναι της εταιρείας Aselsan η οποία στην δεκαετία του 1990 αγόρασε από ξένες εταιρείες ευρωπαϊκές, αμερικανικές και ισραηλινές τα δικαιώματα παραγωγής αεροβοηθημάτων και λοιπών συστημάτων για ελικόπτερα στο πλαίσιο της προσπάθειας της να εκσυγχρονίσει τα ελικόπτερα UH-1H στο επίπεδο UH-1H 2020 ASAM (52 μονάδες) και τα ελικόπτερα S-70A-17 (2 μονάδες) & S-70A-28 (4 μονάδες) στο επίπεδο Yarasa που χρησιμοποιούνται από τις ειδικές δυνάμεις καθώς και τον εξοπλισμό των επιθετικών ελικοπτέρων Τ-129 ΑΤΑΚ ΙΙ.

Η σύμβαση για την ανάπτυξη του ελικοπτέρου μεταξύ του Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας και της κρατικής ΤΑΙ υπογράφηκε το 2013 και μέσα σε πέντε χρόνια οι Τούρκοι κατάφεραν να κατασκευάσουν το πρωτότυπο το οποίο θα πραγματοποιήσει την πρώτη πτητική δοκιμή εντός του 2018.

Για την ιστορία η ΕΑΒ είχε αναλάβει στα μέσα της δεκαετίας του 1980 να κατασκευάσει για την ιταλική εταιρεία Agusta δεκάδες ατράκτους του ελικοπτέρου A-109 MkII Plus που ήταν υποψήφιο για την κάλυψη των αναγκών του Ελληνικού Στρατού αποκτώντας σημαντική εμπειρία σε αυτό τον τομέα ενώ πριν από μερικά χρόνια εγκαινιάστηκε και λειτουργεί ανελλιπώς το εργοστάσιο σύνθετων υλικών που κατασκευάζει για την Airbus Helicopters τμήματα των ελικοπτέρων ΝΗ90, EC-135, ενω για την εταιρεία Sikorsky η ΕΑΒ έχει κατασκευάσει τα πλευρικά καλύμματα του ελικοπτέρου UH-60.

Επιπλέον η ελληνική εταιρεία Miltech Hellas έχει αναπτύξει οθόνες υγρών κρυστάλλων για ελικόπτερα, η εταιρεία Intracom Defense Electronics έχει κατασκευάσει ασυρμάτους για αεροσκάφη και ελικόπτερα, ελληνικη εταιρεία αναπτύσσει αυτή την περίοδο ένα αδρανειακό σύστημα πλοήγησης που μπορεί να εγκατασταθεί σε ελικόπτερα, ενώ αρκετά από τα υποσυστήματα που είναι απαραίτητα για την κατασκευή ενός ελικοπτέρου κατασκευάζονται στην Ελλάδα.

Με βάση αυτά τα δεδομένα η Ελλάδα θα μπορούσε να διεκδικήσει μια ενεργότερη συμμετοχή σε διεθνή/ευρωπαϊκά αναπτυξιακά προγράμματα ελικοπτέρων με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό για μελλοντική κάλυψη των αναγκών της σε μεταφορικά ελικόπτερα αντικαθιστώντας τα UH-1H αλλά και την διεθνή εμπορική προώθησή του, αρκεί φυσικά να υπήρχε όραμα και στρατηγικός σχεδιασμός.