ΕΛΒΟ: Μία και μοναδική ισραηλινή προσφορά… όλα δείχνουν κανονισμένα

Με μια προσφορά, που κατατέθηκε σήμερα, προχωρά η διαδικασία για την εξαγορά του ενεργητικού της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ), με στόχο να ολοκληρωθεί στις αρχές του Σεπτεμβρίου.

Την προσφορά κατέθεσε η κοινοπραξία δύο εταιρειών από το Ισραήλ, της Plasan και του Katsav Group που ασχολούνται με ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, από την κατασκευή τεθωρακισμένων οχημάτων μέχρι όπλα και ναυπηγεία. Σύμφωνα με τη διαδικασία του εκκαθαριστή κατατέθηκαν δύο φάκελοι.

Ο πρώτος με τα δικαιολογητικά συμμετοχής στον πλειστηριασμό και ο δεύτερος με την οικονομική προσφορά και το business plan, το οποίο αναμένεται να παίξει ουσιαστικό ρόλο στην τελική εισήγηση για την αποδοχή ή όχι της συνολικής προσφοράς.

Όπως σημειώνει ο εκκαθαριστής το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις με τον μοναδικό σήμερα υποψήφιο για την ΕΛΒΟ.

Στόχος είναι η διαμόρφωση της τελικής εισήγησης προς το ελληνικό δημόσιο μέχρι τα τέλη Αυγούστου, ώστε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας να αποφασίσει για την προσφορά εντός του Σεπτεμβρίου,.

Σημειώνεται ότι το ενδιαφέρον των Ισραηλινών για την ΕΛΒΟ είχε δημοσιοποιηθεί κατά την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Ισραήλ και τις συνομιλίες του με τον πρωθυπουργό της χώρας Μπένζαμιν Νετανιάχου.

Το τελευταίο διάστημα οι δύο χώρες έχουν έρθει εγγύτερα στο αμυντικό πεδίο, καθώς-μεταξύ άλλων- έχουν ταυτόσημες θέσεις για την τουρκική συμπεριφορά στην ανατολική Μεσόγειο την οποία απορρίπτουν.

Με αυτό το δεδομένο μια πιθανή εμπλοκή των ισραηλινών στην ΕΛΒΟ θα λειτουργήσει θετικά για την περαιτέρω σύσφιξη της αμυντικής και οικονομικής συνεργασίας των δύο χωρών.

ΠΗΓΗ: VORIA

ΣΧΟΛΙΟ DP: Η συνεργασία Ελλάδας και Ισραήλ μπορεί να φέρει θετικές εξελίξεις σε πολλά επίπεδα και τομείς πέραν της οικονομίας. Αυτό έχει αποτελέσει κεντρικό σημείο και της δικής μας επιχειρηματολογίας -στο DP- επί χρόνια. Ωστόσο, άλλο αυτό και άλλο η εκ των πραγμάτων απαξίωση της ευκαιρίας.

Η πιθανότητα η ΕΛΒΟ να ακολουθήσει τα βήματα του Σκαραμαγκά στα χέρια των Γερμανών που τον παράτησαν στην τύχη του μόλις ολοκληρώθηκε η ναυπήγηση των υποβρυχίων Type 214 είναι υψηλή. Διότι εξαγωγές δεν θα υπάρχουν. Θα συντηρείται όσο υπάρχει ανάθεση συμβολαίων από την Ελλάδα.

Έχει εμπειρία αποσπασματικών ενεργειών με τη λογική “να την ξεφορτωθούμε” η και ΕΛΒΟ και μάλιστα με εμπλοκή εξαιρετικών εληνικών εταιριών. Δεν θα μας φταίει κανείς εάν όσα αναφέρονται ανωτέρω τελικά συμβούν. Δυστυχώς, τα πράγματα στην Ελλάδα δουλεύουν με έναν δικό μας, ανορθόδοξο τρόπο…

Όλες οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόθεση των Ισραηλινών είναι η κατασκευή οχήματος για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, αλλά και τυφεκίου. Το κακό είναι ότι τίποτα εκ των δύο δεν έχει επιλεγεί από τον τελικό χρήστη και εμπίπτει σε αυτό που έχουμε μάθει στην Ελλάδα να αποκαλούμε “πολιτική απόφαση”.

Αυτό που έχει σημασία, είναι ότι η πολιτική ηγεσία δεν δείχνει να αντιλαμβάνεται και πολύ την ανάγκη η στρατηγική συνεργασία στον τομέα της άμυνας να μην ευτελιστεί, αλλά να στηριχτεί σε συστήματα της ισραηλινής αμυντικής βιομηχανίας που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πολλαπλασιαστές ισχύος για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Τα έχουμε γράψει. Είναι πολλά. Έτσι μόνο θα πιάσει τόπο η επένδυση. Οι Ένοπλες Δυνάμεις δεν υπάρχουν για να δίδονται ανταλλάγματα οπουδήποτε στο όνομα στρατηγικών συνεργασιών, όπως τις αντιλαμβάνεται το γνωστής επάρκειας πολιτικό προσωπικό της χώρας.

Οι Ένοπλες Δυνάμεις οφείλουν να είναι σε θέση να υπερασπίσουν τη χώρα από εξωτερικές επιβουλές, με τους βέλτιστους δυνατούς όρους σε κάθε χρονική συγκυρία. Εκεί χρειάζονται την υποστήριξη της οργανωμένης -υποτίθεται- πολιτείας.

Ειδικά σε εποχές… ισχνών αγελάδων για τους εξοπλιστικούς προϋπολογισμούς που επιβάλλουν μέγιστη σοβαρότητα στον καθορισμό προτεραιοτήτων, δεν υπάρχει το παραμικρό περιθώριο ιδιωτικά οργανωμένα συμφέροντα να προηγούνται του εθνικού. Τις δε προτεραιότητες δεν μπορεί να τις καθορίζει η… έμπνευση του κάθε πολιτικού προϊσταμένου. Πολλώ δε μάλλον αν τα βρίσκεις όλα έτοιμα…