Είναι τρελοί αυτοί οι… Ευρωπαίοι: Κι άλλη ανάπτυξη του Eurofighter EF-2000 Typhoon… χωρίς ραντάρ AESA!

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης του Bourget, αντιπροσωπείες από τις τέσσερις χώρες μέλη της κοινοπραξίας Eurofighter, υπέγραψαν συμφωνία ύψους 53 εκατομμυρίων ευρώ για την μελέτη της περαιτέρω εξέλιξης του δικινητήριου μαχητικού. Στόχος της μελέτης αυτής που καλείται LTE (Long Term Evolution), είναι να παραμείνει σύγχρονο και αξιόμαχο το πολυεθνικό μαχητικό για τα επόμενα 20 τουλάχιστον χρόνια, όταν και θα αντικατασταθεί από τα 6ης γενιάς FCAS και Tempest η ανάπτυξη των οποίων βρίσκεται σε πολύ πρώιμα στάδια και επί της ουσίας δεν έχει ξεκινήσει ώς διαδικασία.

Η μελέτη LTE θα βασιστεί στο πρόγραμμα Centurion που υλοποίησε η βρετανική RAF προκειμένου να καταστήσει τα δικά της Eurofighter- Typhoon, ικανές πλατφόρμες και σε ρόλους αέρος – εδάφους, προς αντικατάσταση των Tornado GR.4 τα οποία αποσύρθηκαν από την ενεργό υπηρεσία στις αρχές του 2019.

Παράλληλα, στο πλαίσιο του προγράμματος Centurion εντάχθηκαν και η πιστοποίηση του πυραύλου αέρος – αέρος, BVR, μέσης/μεγάλης ακτίνας Meteor, καθώς και το πυραύλου αέρος – εδάφους Brimstone της MBDA.

Η διάρκεια της μελέτης LTE θα φτάσει τους 19 μήνες για το αεροσκάφος και τα συστήματά του και τους εννέα για τους κινητήρες και θα εστιαστεί, με βάση την κοινή ανακοίνωση Τύπου που εκδόθηκε, σε βελτιώσεις/προσθήκες στον θάλαμο διακυβέρνησης, στα συστήματα αποστολής και στο ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας και Η/Π.

Μαζί με τους κινητήρες, οι προτάσεις αναβάθμισης εξοπλισμού που θα αποφασιστούν και θα προκριθούν θα αξιολογηθούν από κοινού πριν τη λήψη οριστικών αποφάσεων, αν και δεν διευκρινίστηκε πότε ακριβώς θα συμβεί αυτό.

Το μεγάλο ζήτημα που τέθηκε κυρίως από την πλευρά των παρευρισκόμενων στην κοινή συνέντευξη Τύπου, δημοσιογράφων από όλη την Ευρώπη και τον κόσμο ήταν το γιατί δεν υπήρχε καμία αναφορά στο σύστημα AESA, CAPTOR-E της Leonardo, με το οποίο θα εξοπλιστούν μόνο τα 28 Eurofighter – Typhoon (κόστος σύμβασης 8,7 δισεκατομμύρια δολάρια!) που θα παραληφθούν από την αεροπορία του Κουβέιτ!

Ακόμα και το Κατάρ, το οποίο πρόκειται να αποκτήσει 24 μονάδες του τύπου έναντι 6,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, δεν έχει διευκρινιστεί αν θα εξοπλίσει τα μαχητικά του με το CAPTOR-E ή το παλιό μηχανικής σάρωσης σύστημα…

Σημειώνεται ότι η πρώτη πτήση μαχητικού Eurofighter – Typhoon με πρωτότυπο σύστημα ραντάρ AESA πραγματοποιήθηκε πριν από 12 ολόκληρα χρόνια (Μάιος 2007), ενώ η ανάπτυξη του CAPTOR-E ξεκίνησε επίσημα το 2010, μέσω της δαπάνης ενός δισεκατομμυρίου ευρώ από όλα τα μέλη της κοινοπραξίας!

Παρά το γεγονός αυτό δεν έγινε καμία απολύτως αναφορά στο πλαίσιο της ανακοίνωσης της μελέτης LTE σχετικά με το εάν οι τέσσερις ευρωπαϊκές αεροπορικές δυνάμεις που αξιοποιούν το Eurofighter – Typhoon, θα επανεξοπλίσουν τα μαχητικά τους με το CAPTOR-E. Οι δε εκπρόσωποι της κοινοπραξίας αρνήθηκαν να απαντήσουν στις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων σχετικά.

Ανεπίσημα, κάποια στελέχη αποκάλυψαν βέβαια ότι οι Βρετανοί και οι Ιταλοί δεν φέρονται διατεθειμένοι να δαπανήσουν κονδύλια για την αντικατάσταση του μηχανικής σάρωσης CAPTOR των Eurofighter – Typhoon που διαθέτουν με το AESA, CAPTOR-E.

Ο πρώτος λόγος είναι ότι μέσω των F-35 που εντάσσουν σε υπηρεσία, έχουν ήδη στη διάθεση τους τις δυνατότητες που παρέχουν τέτοια συστήματα και ο δεύτερος, αν και δεν συζητήθηκε, σίγουρα έχει να κάνει με την δέσμευση/απόδοση κονδυλίων στη διαδικασία ανάπτυξης του 6ης γενιάς Tempest, στην οποία έχουν επίσημα εμπλακεί και οι δύο χώρες, με τη Σουηδία να βρίσκεται ακόμα σε διαπραγματεύσεις.

Η Γερμανία και η Ισπανία επιθυμούν την εγκατάσταση του συστήματος στα δικά τους μαχητικά, η πρώτη γιατί θέλει να αντικαταστήσει τα Tornado που διατηρεί σε υπηρεσία με πλατφόρμες πολλαπλού ρόλου που θα καλύπτουν και μελλοντικές επιχειρησιακές ανάγκες και η δεύτερη γιατί επιθυμεί να κάνει το ίδιο αντικαθιστώντας το στόλο των F/A-18C/D Hornet που διαθέτει.

Παρόλα αυτά καμία από τις δύο αυτές χώρες δεν έχει δεσμευθεί για την προμήθεια του CAPTOR – E, παραπέμποντάς την στο μέλλον… Αυτό που επιβεβαιώθηκε είναι ότι κάθε χώρα – μέλος της κοινοπραξίας Eurofighter θα αποφασίσει μόνη της για τον αριθμό των ραντάρ AESA, CAPTOR-E που θα προμηθευτεί.