“Αγγλοσαξονική” η Type 26 GCS, ΝΑΙ από την Αυστραλία, πρόκριμμα για τον Καναδά;

Όπως ήταν αναμενόμενο το τελευταίο διάστημα, η βρετανική εταιρεία BAE Systems κέρδισε το χρυσό συμβόλαιο για την ναυπήγηση 9 φρεγατών ανθυποβρυχιακού αγώνα για το Ναυτικό της Αυστραλίας, με τη φρεγάτα Type 26, το Global Combat Ship (GCS).

Του Γιώργου Τσιμπούκη

Η εξέλιξη αυτή ήταν αναμενόμενη, αφού οι πληροφορίες που είχαν διαρρεύσει τις προηγούμενες εβδομάδες ανέφεραν ότι το αρμόδιο συμβούλιο της κυβέρνησης της Αυστραλίας είχε στραφεί προς την βρετανική πρόταση απορρίπτοντας τις ιταλικές και ισπανικές προτάσεις που ανταγωνίζονταν την φρεγάτα Type 26 της BAE Systems.

Η συνολική αξία του αυστραλιανού προγράμματος είναι 8,6-11,42 δις λίρες Αγγλίας και αποτελεί αναμφίβολα το μεγαλύτερο ναυπηγικό εξαγωγικό πρόγραμμα στη σύγχρονη Ιστορία της αμυντικής και ναυπηγικής βιομηχανίας της Βρετανίας.

Η διάρκεια του προγράμματος είναι 30 ετών και εκτιμάται ότι το συνολικό κόστος της ναυπήγησης και υποστήριξης των εννέα πλοίων θα φτάσει τα 20 δις λίρες Αγγλίας.

Η επιλογή του Βρετανικού πλοίου εκτός από τα επιχειρησιακά του χαρακτηριστικά και τις πολλά υποσχόμενες επιδόσεις του βασίστηκε σε «συναισθηματικούς» και στρατηγικούς παράγοντες αφού η πρώτη φρεγάτα Type 26 που ναυπηγείται για το Βασιλικό Ναυτικό θα παραδοθεί το 2027 τη στιγμή που η ιταλική πρόταση η φρεγάτα FREMM υπηρετεί στο Ιταλικό Ναυτικό από τον Μάιο του 2013.

Ουσιαστικά η αυστραλιανή κυβέρνηση επέλεξε ένα βρετανικό πλοίο που βρίσκεται υπο ναυπήγηση με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τους τεχνολογικούς και κατασκευαστικούς κινδύνους που ένα νέο ναυπηγικό πρόγραμμα μπορεί να περιλαμβάνει και εξ ορισμού συνεπάγεται.

Η επιλογή αυτή έγινε με βάση την κοινή αγγλοσαξονική συγγένεια των δύο κρατών που ανήκουν στην ίδια Κοινοπολιτεία και από εδώ και πέρα θα μοιράζονται την μοίρα ενός σημαντικού τμήματος των πλοίων των Ναυτικών τους Δυνάμεων.

Η στρατιωτική συνεργασία Βρετανίας και Αυστραλίας είναι η παλαιότερη και βαθύτερη που είχε ποτέ η Καμπέρα και φυσικά υπάρχει αρκετή διασύνδεση της απόφασης αυτής με το επικείμενο Brexit και την προσπάθεια του Λονδίνου να ενισχύσει ξανά τις σχέσεις του με τις πρώην αποικίες και μέλη της Κοινοπολιτείας αφού η ευρωπαϊκή αγορά από εδώ και πέρα θα έχει πολλά εμπορικά εμπόδια.

Η νέα κλάση των φρεγατών ονομάζεται Hunter και θα βοηθήσει την εταιρεία BAE Systems να εκλογικέψει το κόστος ναυπήγησης των οκτώ Type 26 του Βασιλικού Ναυτικού που πρόκειται να ναυπηγηθούν τις επόμενες δεκαετίες.

Αν και τα εννέα πλοία θα ναυπηγηθούν στα κρατικά ναυπηγεία της Αδελαΐδας δημιουργώντας χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας πολλές βρετανικές εταιρείας θα συμμετάσχουν στο αυστραλιανό πρόγραμμα ως υποκατασκευαστές των υποσυστημάτων των εννέα φρεγατών.

Επιπλέον σημαντικός αριθμός Βρετανών ναυπηγών και μηχανικών θα συμμετάσχει στη σχεδίαση της αυστραλιανής έκδοσης της Type 26 η οποία ενσωματώνει νέες τεχνολογίες στην σχεδίαση του κήτους για την μείωση του ακουστικού ίχνους.

Η συγκεκριμένη παραγγελία εκτιμάται ότι θα διευκολύνει σημαντικά την υποψηφιότητα της Type 26 σε ένα ακόμη σημαντικό ναυπηγικό πρόγραμμα από μια ακόμη πρώην Βρετανική αποικία με αγγλοσαξονική ταυτότητα και μέλος της Βρετανικής Κοινοπολιτείας:

Πρόκειται για το ναυπηγικό πρόγραμμα του Ναυτικού του Καναδά, το οποίο περιλαμβάνει την ναυπήγηση 15 φρεγατών συνολικού κόστους 50 δις δολαρίων Καναδά (28,8 δις λιρών Αγγλίας). Εάν τελικά η BAE Systems καταφέρει να κερδίσει και αυτό το διαγωνισμό τότε το ναυπηγικό πρόγραμμα των φρεγατών Type 26 θα αριθμεί 32 μονάδες καθιστώντας το ένα τα μεγαλύτερα στον κόσμο.