«Ε-πε-ρά-σα-με όμορφα και τούτη τη φορά»… στο ΥΠΕΘΑ!

Μπορεί άραγε σε μια μακροσκελή ομιλία ένας πολιτικός, υπουργός Εθνικής Άμυνας συγκεκριμένα, να μη λέει ουσιαστικά τίποτε; Ναι μπορεί, είναι η απάντηση, αφού η συνεδρίαση της αρμόδιας για τα θέματα άμυνας κοινοβουλευτικής επιτροπής ήταν μία από τα ίδια κι εάν κριθεί από το περιεχόμενο της ομιλίας του υπουργού, όλοι έχασαν το χρόνο τους… Πράγματα χιλιοειπωμένα, αφόρητα βαρετά, χωρίς ουσία, χωρίς κάποια είδηση, εκτός ίσως της έμμεσης υπουργικής επισήμανσης ότι η περικοπή των εξοπλιστικών δαπαντών υπονομεύει την προσπάθεια μετασχηματισμού της δομής των Ενόπλων Δυνάμεων… Κατά τα άλλα, έφυγαν όλοι… περήφανοι. Και για να μη δοθεί η εντύπωση επίθεσης στον υπουργό, απλά θέλουμε να αναφέρουμε ότι πάντα έτσι ήταν. Θέμα νοοτροπίας…

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΣΤΟ ΥΠΕΘΑ

Είναι ιδιαίτερη η χαρά μας, και εκφράζω σύσσωμη την πολιτική και την στρατιωτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, να φιλοξενούμε σήμερα εδώ στο Πεντάγωνο, τους Βουλευτές-μέλη της Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών.

Εκτιμώ και θεωρώ τη σημερινή συνάντηση, τη σημερινή ενημέρωση για θέματα άμυνας ιδιαίτερα σημαντική. Όχι μόνο σημειολογικά, διότι γίνεται σε αυτό το χώρο αλλά και επί της ουσίας, εν μέσω της δύσκολης οικονομικής κρίσης που διέρχεται όχι μονάχα η πατρίδα μας, αλλά και η Ευρώπη.

Θα ήθελα να γνωρίζετε, ότι στον ένα και πλέον μήνα, που βρίσκομαι και εγώ σε αυτό το Υπουργείο, έχω διαπιστώσει το επίπεδο ετοιμότητας αλλά και το φρόνημα που διακατέχει το έμψυχο δυναμικό αυτού του ευαίσθητου τομέα.

Οι Αξιωματικοί, οι Υπαξιωματικοί, οι Οπλίτες, είναι πραγματικά προσηλωμένοι στο καθήκον τους και αφοσιωμένοι στην αποστολή τους. Αλλά και ολόκληρο το πολιτικό προσωπικό του Υπουργείου.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Η σημαντικότερη αποστολή του Υπουργείου, είναι όπως όλες και όλοι γνωρίζετε η διαφύλαξη της εθνικής ακεραιότητας και της ανεξαρτησίας της χώρας.

Το δόγμα μας όπως κατ’ επανάληψη στο παρελθόν έχει σημειωθεί είναι αμυντικό και συγχρόνως αποτρεπτικό.

Δεν απειλούμε, αλλά ούτε και απειλούμεθα.

Το ζητούμενο είναι ένα. Να διαθέτουμε πάντα την απαιτούμενη στρατηγική, την ψυχραιμία, την ευελιξία, την ετοιμότητα, τα γρήγορα ανακλαστικά και στη βάση, έτοιμων καλά διαρθρωμένων πρωτόκολλων διαχείρισης κρίσεων, να μπορούμε να αντιδράσουμε σε οποιαδήποτε πρόκληση, μικρής, μεσαίας ή μεγάλης κλίμακας και κυρίως, να εκτιμούμε, αν η πρόκληση αυτή έχει πολιτικό και στρατηγικό βάθος ή αν πρόκειται, όπως συμβαίνει πάρα πολλές φορές για μια σπασμωδική ενέργεια, η οποία δοκιμάζει απλώς το σύστημα, δοκιμάζει τις αντιδράσεις, τις αντοχές μας, τα αντανακλαστικά μας.

Έχει, λοιπόν, μεγάλη σημασία να προβαίνουμε στη σωστή και διορατική εκτίμηση μιας κατάστασης, γιατί μόνο έτσι μπορούμε να καθορίσουμε τις επιχειρησιακές ανάγκες της χώρας, με τη μεγαλύτερη δυνατή αποτελεσματικότητα και με το μικρότερο, έχει σημασία αυτό, δυνατό οικονομικό κόστος.

Έχει επίσης σημασία, να συμφωνήσουμε ότι η αμυντική πολιτική καθορίζεται σε άμεση συνάρτηση με την εξωτερική πολιτική και τους σταθερούς εθνικούς μας στόχους.

Είναι γνωστό ότι η εθνική ισχύς, δηλαδή ο όγκος και το αποτύπωμα της διεθνούς υπόστασης και δράσης κάθε κράτους, είναι συνισταμένη πολλών παραμέτρων.

Όπως της στρατιωτικής ισχύος, της κοινωνικής σταθερότητας και συνοχής, της οικονομικής ευρωστίας, της δημοσιονομικής σταθερότητας, της άσκησης ολοκληρωμένης, ενεργούς και αξιόπιστης αμυντικής διπλωματίας.

Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ως το όργανο άσκησης αποτελεσματικής πολιτικής εθνικής άμυνας και ασφάλειας, θα πρέπει να συντηρεί σύγχρονες, ευέλικτες με «έξυπνες δομές», δυνάμεις, ορθά διατεταγμένες και χωρίς οργανωτικές ελαστικότητες ή αδράνειες.

Όσον αφορά τη νέα δομή των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως αυτή έχει σχεδιασθεί από τα Γενικά Επιτελεία και που στη φάση αυτή θέλω να σημειώσετε ότι μελετάται σε επίπεδο πολιτικής ηγεσίας, θα διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην προσπάθεια εξοικονόμησης πόρων, αλλά και αποδοτικότερης λειτουργίας του Υπουργείου και γενικότερα του συστήματος των Ενόπλων Δυνάμεων.

Όσον αφορά τα Ελληνοτουρκικά, στο Αιγαίο, όπως καλά όλοι γνωρίζουμε και εμείς το βιώνουμε σε καθημερινή βάση, παρατηρούνται ζητήματα παραβάσεων και παραβιάσεων του ελληνικού FIR και του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου, που όμως αναχαιτίζονται με επιτυχία από την αεροπορία μας και ακολουθούν διπλωματικά διαβήματα προς το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών.

Είναι μία διαδικασία καθημερινή που σε κάποιο βαθμό δοκιμάζει, όπως είπα πρωτύτερα, τα ανακλαστικά μας και πρέπει να σας πω ότι όλο το χρονικό διάστημα που βρίσκομαι εδώ, το ίδιο φαντάζομαι θα είχαν διαπιστώσει και οι προκάτοχοί μου, το Εθνικό μας σύστημα λειτουργεί άμεσα, αποτελεσματικά.

Βέβαια, μιας και είπα πρωτύτερα για τα διαβήματα, ως γνωστόν, αυτά δεν έχουν σχεδόν ποτέ ουσιαστική ανταπόκριση.

Καταγράφονται όμως και σηματοδοτούν καθαρές, ξεκάθαρες, απαραβίαστες γραμμές, δημιουργώντας μια εξακολουθητική συνεπή συμπεριφορά της χώρας που θεμελιώνει, στοιχειοθετεί μια στάση, που λαμβάνεται υπόψη και από τους διεθνείς Οργανισμούς και από τη διεθνή Δικαιοσύνη.

Όσον αφορά στην Κύπρο, η Ελλάδα ήταν και είναι παρούσα εκεί με την ΕΛ.ΔΥ.Κ., αλλά και με Έλληνες Αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και οπλίτες που στελεχώνουν μονάδες της Εθνικής Φρουράς.

Η Ελλάδα ήταν, παραμένει, και θα είναι στο πλευρό των Κυπρίων και στηρίζει τις αποφάσεις της νόμιμης Κυβέρνησης της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Για τη χώρα μας, η Ευρωπαϊκή Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας έχει αυξημένο ειδικό βάρος.

Θεωρούμε ότι είναι ζωτικής σημασίας η ρήτρα Αλληλεγγύης και Αμοιβαίας Συνδρομής, που προβλέπεται ρητά από την Συνθήκη της Λισσαβώνας, τόσο για στρατιωτικούς όσο και για πολιτικούς λόγους, δηλαδή, όταν υπάρχει ανθρωπογενής ή φυσική καταστροφή και όταν υπάρχει τρομοκρατική απειλή ή τρομοκρατική δράση.

Δεν είναι κενό γράμμα αυτή η διάταξη. Και αυτό πρέπει με κάθε τρόπο να το διασφαλίσουμε.

Όσον αφορά στο ΝΑΤΟ, θεωρούμε, ότι κατά τη διαπραγμάτευση της Νέας Δομής του ΝΑΤΟ θα μπορούσε πράγματι η χώρα μας να είχε εξασφαλίσει περισσότερα.

Η Τουρκία, μετά τη Σύνοδο της Λισσαβώνας το Νοέμβριο του 2010, εξασφάλισε σημαντικό ρόλο στη νέα δομή της Συμμαχίας με τη σύσταση Στρατηγείου Δυνάμεων Ξηράς στη Σμύρνη, σε αναπλήρωση του Αεροπορικού Υποστρατηγείου της Σμύρνης.

Δεν αμφισβητούμε ότι η απαλοιφή από τη νέα δομή του ΝΑΤΟ του Αεροπορικού Υποστρατηγείου Σμύρνης, περιορίζει τη δυνατότητα της Άγκυρας να δημιουργεί προβλήματα όσον αφορά τον έλεγχο του εναερίου χώρου του Αιγαίου και να προκαλεί εντάσεις.

Όμως το Στρατηγείο Χερσαίων Δυνάμεων στην Σμύρνη, αναβαθμίζει το γεωστρατηγικό ρόλο της Άγκυρας στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη συγκυρία.

Πέραν τούτου, ως ενεργά μέλη της Συνεργασίας των Υπουργών Άμυνας της Νοτιανατολικής Ευρώπης, είμαστε δραστήρια μέλη μιας Ταξιαρχίας που έχει συγκροτηθεί στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, με έδρα τον Τύρναβο και βεβαίως, έχουμε πλήθος Διμερών Αμυντικών Σχέσεων με σημαντικότερη την πολυεπίπεδη Ελληνοαμερικανική Αμυντική Συνεργασία.

Εμβαθύνουμε, ακόμη, και διευρύνουμε περισσότερο στρατηγικές συμμαχίες, όπως π.χ. αυτή με το Ισραήλ, στο πλαίσιο μιας νέας αμυντικής πολιτικής στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, που διαμορφώνει νέα δεδομένα.

Στις αρχές του επόμενου μήνα, επίκειται επίσκεψη του Ισραηλινού Υπουργού Άμυνας στην Αθήνα, που επιστεγάζει αυτό το κλίμα συνεργασίας, συνεννόησης και φιλίας ανάμεσα στις δύο χώρες, στον ιδιαίτερα ευαίσθητο αμυντικό τομέα.

Διμερή στρατηγική συνεργασία, βέβαια έχουμε και με άλλες χώρες όπως με τη Γαλλία, τη Γερμανία, τη Μεγάλη Βρετανία και τη Ρωσία.

Συνεργασίες ιδιαίτερα σημαντικές σε ένα ρευστό και αβέβαιο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον με νέες προκλήσεις, αλλά και απειλές, στον ορίζοντα.

Ήδη, εκκρεμούν επίσημες επισκέψεις μου στο Παρίσι, το Λονδίνο, τη Μόσχα αλλά και την Άγκυρα.

Με το ΝΑΤΟ, η Ελλάδα μετέχει στην I.S.A.F. στο Αφγανιστάν και στο Κοσσυφοπέδιο, το οποίο έχω προγραμματίσει να επισκεφθώ το συντομότερο δυνατόν.

Επίσης, μετέχουμε στο Κέρας της Αφρικής και στην Ναυτική Επιτήρηση της Μεσογείου.

Μέσα στο 2011 υποστηρίξαμε με επιτυχία τις επιχειρήσεις της Συμμαχίας στη Λιβύη, ένα επιτυχές παράδειγμα επιχειρησιακής λειτουργίας και συνεργασίας, πάντοτε στα πλαίσια των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.

Υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης η χώρα μας μετέχει σε αποστολές στη Βοσνία, στα ανοιχτά της Σομαλίας και αλλού. Και βέβαια, σε αποστολές του ΟΗΕ. Η παράσταση σημαίας είναι ιδιαίτερα σημαντική για το κύρος μίας χώρας. Πέραν του γεγονότος ότι συμβάλλει ουσιαστικά στην πραγματοποίηση των αποστολών.

Πάντως, κάτω από τα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί, επαναξιολογούμε τη συμμετοχή μας σε διεθνείς ασκήσεις και υποχρεώσεις, για να εξοικονομηθούν και εκεί κρίσιμοι πόροι.

Όσον αφορά τον τομέα των εξοπλιστικών προγραμμάτων, οι ανάγκες της χώρας, αντίθετα με άλλες χώρες της Ευρώπης, έχουν όπως γνωρίζετε κυρίως αμυντικό και αποτρεπτικό χαρακτήρα και προορισμό.

Ανταποκρίνονται σε αυτό το αβέβαιο, ρευστό και ασταθές περιβάλλον στην περιοχή μας, που καθίσταται ακόμα πιο αβέβαιο με τις τρέχουσες εξελίξεις στη Μεσόγειο, στη Βόρεια Αφρική και στη Μέση Ανατολή.

Η εξασφάλιση, συνεπώς, της ασφάλειας και της ειρήνης στην περιοχή μας είναι προϋπόθεση για τη μείωση των εξοπλισμών.

Στο πλαίσιο αυτό, απαιτείται μια συνολική επαναξιολόγηση που ξεκινά από τα θεμελιώδη, δηλαδή από την επανεκτίμηση των απειλών και από τη διατύπωση των επιχειρησιακών αναγκών χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς στερεότυπα, έτσι ώστε να ανταποκριθούμε σε εκείνα τα σενάρια κρίσης που έχουν τη μεγαλύτερη πιθανότητα να προκύψουν στην πράξη.

Προσωπικά δεν είμαι βέβαιος, ότι η κυβέρνηση αυτή, κυβέρνηση συνεργασίας και ειδικού σκοπού, έχει το χρόνο να ολοκληρώσει μια τέτοια προσπάθεια, να ολοκληρώσει ένα τέτοιο πρόγραμμα με δεδομένη και τη μείωση, πού όπως όλες και όλοι γνωρίζετε, του προϋπολογισμού σε 1 δισ. ευρώ των εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Μπορεί όμως, είναι σε θέση να βάλει τις βάσεις ενός εφικτού και αποδοτικού προγραμματισμού για το μέλλον. Και είναι απαραίτητο να πετύχουμε γιατί οι εξοπλιστικές δαπάνες προέρχονται από τις θυσίες και το μόχθο του ελληνικού λαού.

Το ίδιο ισχύει και για τα ΕΜΠΑΕ 2011-2015 (Ενιαία Μεσοπρόθεσμα Προγράμματα Ανάπτυξης και Εκσυγχρονισμού) συνολικού κόστους 14,5 δις. ευρώ, που έχουν καταργηθεί με το Ν. 3978/2011, όπως και τα αντισταθμιστικά οφέλη, που πρέπει, όμως, να ολοκληρωθούν, το ταχύτερο δυνατόν.

Η ανάπτυξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, η αξιοποίησή της στις προμήθειες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και σε συνεργασία με αμυντικές βιομηχανίες άλλων χωρών, σε διμερές διακρατικό επίπεδο, μπορεί να καταστεί μια σημαντική παράμετρος της εθνικής μας οικονομίας και να προσφέρει νέες θέσεις εργασίας.

Ο νόμος που καθιερώνει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων εντάσσει τα ΕΑΣ (Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα) και την ΕΛΒΟ (Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων) στις υπό ιδιωτικοποίηση ΔΕΚΟ που υπάγονται στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Υπουργείο Οικονομικών.

Σε αξιοποίηση σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, θα συμπεριληφθούν και ακίνητα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Ήδη, την ερχόμενη Τρίτη υπάρχει συνάντηση στο Ταμείο για τα θέματα αυτά.

Πολύ σημαντική παράμετρος, στην ίδια κατεύθυνση, είναι και η αξιοποίηση της περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, παράλληλα με τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των Μετοχικών Ταμείων.

 

 

Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Να είστε βέβαιοι, να είμαστε όλοι βέβαιοι ότι η οικονομική κρίση δεν έχει μειώσει στο ελάχιστο την αξιοπιστία, το φρόνημα και την ισχύ του στρατεύματος.

Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν πλήρη επίγνωση της αποστολής τους.

Πρέπει να είμαστε πραγματικά υπερήφανοι για το επίπεδό τους.

Ένα επίπεδο το οποίο με θυσίες του ελληνικού λαού έχει κατακτηθεί, είναι κτήμα όλων των Ελλήνων και όλοι μας έχουμε υποχρέωση να το διατηρήσουμε στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο.

Πριν κλείσω και αφού σας ευχαριστήσω για την προσοχή σας θα ήθελα να σας πω ότι κατά τη διάρκεια της συζήτησης που θα ακολουθήσει για πολλά εκ των θεμάτων που οι συνάδελφοι θα ήθελαν να θέσουν και να θίξουν είμαστε όλοι έτοιμοι να απαντήσουμε, αλλά βεβαίως και η στρατιωτική ηγεσία που παρίστανται σε αυτή τη συνεδρίαση.

Σας ευχαριστώ πολύ.