Η TAI παρουσιάζει το UAV MALE Anka

Σε μια εντυπωσιακή επίσημη τελετή στις εγκαταστάσεις της κοντά στην Άγκυρα, η Τουρκική Αεροπορική Βιομηχανία (ΤΑΙ) παρουσίασε το πρωτότυπο του νέου μη επανδρωμένου αεροχήματος μέσου ύψους πτήσης, μεγάλης εμβέλειας που έχει το συμβολικό όνομα Anka (Φοίνιξ).

Το νέο UAV έχει εκπέτασμα 17 μέτρων και μπορεί να πετά σε ύψος 30.000 ποδών με οικονομική ταχύτητα 75 κόμβων, παραμένοντας στον αέρα 24-30 ώρες. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός, ότι το αεροσκάφος, σύμφωνα με τεχνικό εκπρόσωπο της ΤΑΙ ενσωματώνει κινητήρα Centurion της γερμανικής εταιρίας Thielert Aircraft Enginges GmbH που χρησιμοποιεί κηροζίνη, εκεί όπου τα περισσότερα άλλα UAV της κατηγορίας χρησιμοποιούν κινητήρες Rotax με αεροπορική βενζίνη (υψηλών οκτανίων), η διαθεσιμότητα της οποίας είναι αμφίβολη σε επιχειρήσεις. Η ισχύς του κινητήρα δεν έχει διευκρινιστεί, αλλά η Thielert κατασκευάζει τρία μοντέλα και το Anka με μέγιστο βάρος απογείωσης που εκτιμάται στα 1.500 κιλά, πιθανότατα χρησιμοποιεί ένα από τα ισχυρότερα μοντέλα των 280 ή των 350 ίππων, οδηγώντας μια τρίφυλλη έλικα υψηλής απόδοσης και έχοντας υιοθετήσει ουραίο πτέρωμα διαμόρφωσης «V». Σύμφωνα με τον ίδιο τεχνικό, το Anka έχει επίσης και αντι/απο-παγωτικό σύστημα, ικανότερο από αυτό το Heron που επιτρέπει επιχειρήσεις σε ευρύτερο φάσμα συνθηκών.

Το τουρκικό UAV επιδείχθηκε με πυργίσκο ηλεκτρο-οπτικών ASELFLIR-300T, τουρκικής κατασκευής, στο ρύγχος, αν και σύμφωνα με εκπρόσωπο της ΤΑΙ, υπάρχει δυνατότητα τοποθέτησης και άλλων φορτίων, βάρους έως και 200 κιλών. Επιπλέον η ΤΑΙ σχεδιάζει να αναπτύξει και μια εξοπλισμένη έκδοση UCAV με πτερυγικούς φορείς κατευθυνόμενων όπλων. Η πρώτη πτήση του Anka, που αναπτύχθηκε με προϋπολογισμό 100 περίπου εκατομμυρίων δολαρίων, προβλέπεται για το τέλος του Καλοκαιριού.

Η εμφάνιση του τουρκικού UAV, που εντασσόταν μέσα στα εθνικά εξοπλιστικά προγράμματα μεγάλης προτεραιότητας, έρχεται σε κομβικό σημείο, καθώς όπως το defence-point έχει γράψει πρόσφατα, η ανοικτή πλέον ρήξη Τουρκίας-Ισραήλ έχει αποστερήσει την πρώτη από τις υπηρεσίες των UAV Heron, που είχε αγοράσει, ειδικά σε μια περίοδο που οι επιχειρήσεις εναντίον των Κούρδων έχουν κορυφωθεί. Αν και το Anka απέχει πολύ ακόμη από το να προσφέρει επιχειρησιακές υπηρεσίες, είναι ένα γιγάντιο βήμα στο να αποκτήσει η Τουρκία ανεξαρτησία στον συγκεκριμένο εξοπλιστικό τομέα.

Η Άγκυρα είναι επίσης χολωμένη με την κυβέρνηση Ομπάμα καθώς έχει απορρίψει αίτημα για την επείγουσα πώληση UAV Predator αλλά και UCAV Reaper και περιορίζεται στο να μοιράζεται πληροφορίες από αμερικανικά UAV Predator που επιχειρούν στην περιοχή του βορείου Ιράκ.