«Abrams Modernization» από τις ΗΠΑ, με ελληνικό… άρωμα

Ελληνικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι τελευταίες εξελίξεις που αφορούν το άρμα μάχης M1 Abrams και οι οποίες παρουσιάστηκαν στην πρόσφατη έκθεση AUSA 2012 στην Ουάσινγκτον των ΗΠΑ.

Οι αλλαγές προτείνονται από την κατασκευάστρια General Dynamics Land Systems (GDLS) στο πλαίσιο μίας ευρύτερης στρατηγικής που παρουσιάστηκε στον Στρατό των ΗΠΑ και αφορά την αντιμετώπιση και διαχείριση των βαρέων οχημάτων μάχης που εξοπλίζει τα βαρέα συγκροτήματα ταξιαρχιών μάχης (HBCT: Heavy Brigade Combat Teams) ως μία ολοκληρωμένη ενότητα. Οι αλλαγές, που χαρακτηρίζονται ως «Abrams Modernization», αποσκοπούν στην τεχνολογική μετάβαση του εν λόγω οπλικού συστήματος στα δεδομένα της νέας εποχής, την αύξηση του επιχειρησιακού του βίου τουλάχιστον μέχρι το 2050, και την αυξημένη διαλειτουργικότητα του με το υπό ανάπτυξη GCV (Ground Combat Vehicle), το νέο τεθωρακισμένο όχημα μάχης (ΤΟΜΑ) στο πλαίσιο της μελλοντικής HBCT.

Είναι αυτονόητο ότι η πρωτίστου ελληνικού ενδιαφέροντος εξέλιξη αφορά την επέκταση της επιχειρησιακής ζωής του συστήματος μέχρι το 2050, δηλαδή για ΑΚΟΜΗ 40 χρόνια. Καθώς η προμήθεια 400 M1A1 από τα αποθέματα του Στρατού των ΗΠΑ αποτελεί διαδικασία εν εξελίξει, η διατήρηση του σε υπηρεσία από τον ΚΥΡΙΟ ΧΡΗΣΤΗ, συνεπάγεται αυτόματα την διασφάλιση του Ελληνικού Στρατού σε ότι αφορά την υποστήριξη και τον εκσυγχρονισμό του συστήματος. Διαφορετικά, σε άλλη περίπτωση, και αυτό έχει επιβεβαιωθεί πολλές φορές στο απώτερο και πιο  πρόσφατο παρελθόν η απόσυρση ενός συστήματος από την αμερικανική υπηρεσία, οδηγεί πολύ σύντομα στην εμφάνιση προβλημάτων στην υποστήριξη του και τη μεγάλη αύξηση του κόστους.

Στο γενικό πλαίσιο που προαναφέρθηκε η κυριότερη αλλαγή που προτείνεται για το M1 Abrams αφορά την αντικατάσταση του υπάρχοντος κινητήρα (τουρμπίνα πολλαπλών καυσίμων Honeywell AGT1500) του άρματος με τον γερμανικής προέλευσης πετρελαιοκινητήρα MTU-833 CRI της ίδιας ιπποδύναμης (1.500 ίππων).

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της κατασκευάστριας στην AUSA η ενσωμάτωση του πετρελαιοκινητήρα θα επιφέρει μείωση του κόστους κατά 14% ανά μίλι διανυόμενης απόστασης ενώ ταυτόχρονα θα επεκτείνει την εμβέλεια κατά 105 μίλια. Εκτός από τον πετρελαιοκινητήρα θα εγκατασταθεί νέα μετάδοση (Allison 5250MX Hydrokinetic Transmission),  τελικές (επίσης Allison), υδροπνευματικές αναρτήσεις (κατασκευής της αμερικανικής L-3), εδαφικοί και ερπύστριες (570P) της γερμανικής Diehl.

Πέρα όμως από τις αλλαγές στο σκάφος ο εκσυγχρονισμός περιλαμβάνει ολοκλήρωση πολλών συστημάτων – υποσυστημάτων – απαρτίων προς αντικατάσταση των αρχικών που αφενός θα αντιμετωπίσουν το συνεχώς αυξανόμενο πρόβλημα παλαιότητας και αυξημένου κόστους συντήρησης – υποστήριξης. Επιπρόσθετα το άρμα θα προικοδοτηθεί με νέα ηλεκτρονικά, ηλεκτρολογικά και μηχανολογικά συστήματα – υποσυστήματα που θα αυξήσουν τις επιχειρησιακές του δυνατότητες στο σύγχρονο πεδίο της μάχης αλλά και τη συντήρηση – υποστήριξη του.

Στην πρώτη κατηγορία περιλαμβάνεται η προσθήκη Συστήματος Διοίκησης και Ελέγχου (ΣΔΕ) FBCB2 (Force XXI Battle Command, Brigade and Below) και της μετεξέλιξης του Joint Battle Command Platform -­(JBC-­P S/W) , συστήματος τακτικής επίγνωσης (αναβαθμισμένη έκδοση Blue Force Tracker – BFT2), ενσωματωμένου συστήματος εκπαίδευσης), νέας θωράκισης και ενεργητικού συστήματος προστασίας APS (Active Protection System), νέας τεχνολογίας επικοινωνιακών (Joint Tactical Radio System – JTRS) και δικτυακών (Warfighters Information Network -WIN-­T Increment 2), κ.α. Στη δεύτερη κατηγορία η εγκατάσταση συστήματος διαχείρισης της λειτουργικότητας (Vehicle Health Management System), παρακολούθησης των συσσωρευτών (Battery Monitoring Systems -BMS), περιστολής του θορύβου κ.λπ.