Το απώτερο μέλλον, μας αφήνει ελπίδα για την αντιμετώπιση του F-35;

Η έναρξη της παραγωγής του μαχητικού 5ης γενιάς F-35 ήταν ένα σημαντικό γεγονός για την αεροπορική ιστορία. Το F-35 είναι ουσιαστικά ένα μαχητικό με εξαιρετικές επιδόσεις, που ταυτόχρονα έχει ένα μοναδικό χαρακτηριστικό, έχει τόσο χαμηλό RCS που ουσιαστικά καθίσταται μη εντοπίσιμο στα εχθρικά ραντάρ. Για να το κάνουμε πιο κατανοητό, το F-35 μπορεί να κάνει ότι κι ένα σύγχρονο μαχητικό, ενώ ταυτόχρονα είναι «αόρατο», σε αντίθεση με το F-117 που δεν μπορούσε να κάτι τίποτα περισσότερο από το να μεταφέρει ένα ή δυο κατευθυνόμενα όπλα πάνω από τον στόχο. Κι όλα αυτά, σε ένα μαχητικό με κορυφαίο ραντάρ AESA και τεχνολογίες που το καθιστούν μοναδικό σήμερα στον αεροπορικό αγώνα.

ΠΗΓΗ: ΠΤΗΣΗ & ΔΙΑΣΤΗΜΑ

Η ανωτερότητά του δεν έχει αποδειχτεί μόνο στις ασκήσεις Red Flag, που οι Αμερικανοί (USAF αλλά και LM) φρόντισαν με «περηφάνεια» να διαρρεύσουν τα αποτελέσματα των αεροπορικών ασκήσεων. Στις Red Flag έγινε κατανοητό πως το αεροσκάφος είναι ουσιαστικά ανίκητο από εχθρικά αναχαιτιστικά ή προηγμένα συστήματα αεράμυνας.

Τα εχθρικά αεροσκάφη έχουν καταρριφθεί από ΑΙΜ-120 πολύ πριν καταλάβουν ότι υπάρχει εχθρός σε θέση βολής, ενώ τα συστήματα αεράμυνας δέχονταν JSOW ενώ αγνάντευαν (ανίχνευαν) τον … καθαρό ουρανό. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν πως και στην άσκηση Atlantic Trident, όπου συμμετείχαν Rafale από την Γαλλία και Eurofighter Typhoon από την Μ. Βρετανία το F-35 δίδαξε νέους κανόνες στις εναέριες εμπλοκές.

Τα αποτελέσματα της άσκησης δεν δημοσιοποιήθηκαν, αλλά οι -ανεπιβεβαίωτες- φήμες το θέλουν να μην κουράζεται ιδιαίτερα απέναντι στα κορυφαία ευρωπαϊκά μαχητικά. Και όλα αυτά από ένα αεροσκάφος που δεν σχεδιάστηκε σαν αεροσκάφος εναέριας υπεροχής, ενάντια σε αεροσκάφη που σχεδιάστηκαν σαν τα αεροσκάφη εναέριας υπεροχής πάνω από το πιο δύσκολο αεροπορικό πεδίο του Ψυχρού Πολέμου, την Ευρώπη.

Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι η Ευρώπη δεν έχει αεράμυνα, απλά δεν έχει ένα μαχητικό που να μπορεί να σταθεί επάξια απέναντι στο αμερικανικό μαχητικό. Ενώ λοιπόν τα Eurofighter/Rafale είναι το ευρωπαϊκό αντίστοιχο των αμερικανικών F-15 (σε οποιαδήποτε έκδοση) ή του ρωσικού Su-35, δεν υπάρχει ευρωπαϊκή απάντηση στο F-35.

Η δε ένδεια της Ευρώπης σε «απαντήσεις» αποδεικνύεται πολύ εύκολα από την στιγμή που Μ. Βρετανία, Ιταλία, Ολλανδία, Δανία, Νορβηγία έχουν παραγγείλει F-35, ενώ στην λίστα των υποψήφιων αγοραστών βρίσκεται το Βέλγιο, η Γερμανία, η Πολωνία, η Φινλανδία, ίσως η Ισπανία και κάπου στο βάθος… η Ελλάδα.

Η μικρή αυτή «λεπτομέρεια» δεν έχει περάσει απαρατήρητη από την Ευρώπη, που δείχνει να έχει αποστασιοποιηθεί από τους αμυντικούς εξοπλισμούς μετά τον Ψυχρό Πόλεμο. Το 2010 ο Βρετανός Πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον και ο Γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί υπέγραψαν στις 2 Νοεμβρίου αυτό που ονομάστηκε Lancaster House Agreements. Μέσα σε αυτά που συμφωνήθηκαν ήταν η συνέχιση των εργασιών στις μελέτες που είχαν γίνει στα πρωτότυπα nEUROn και Taranis.

Θεωρητικά το πρόγραμμα nEUROn έχει λήξει, αλλά οι εργασίες και οι μελέτες συνεχίζονται -μάλλον αργά αλλά ας πούμε- κανονικά. Στα πλαίσια αυτά έγινε και η πρόσφατη επίδειξη του nEUROn στην γαλλίδα υπουργό άμυνας. Το αεροσκάφος που χρησιμοποιεί τις σχεδιαστικές γραμμές του Β-2 κι όχι του F-35/F-22 δείχνει σαν μια νέα επιθετική ευρωπαϊκή πρωτοβουλία που θα μπορούσε να είναι κάτι το ελπιδοφόρο. Μια ευρωπαϊκή απάντηση στην τεχνολογική υπεροχή του F-35; ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΕΓΚΥΡΗ ΠΗΓΗ ΤΗ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΥΤΗ ΑΝΑΛΥΣΗ