Τι χρειάζεται το Πολεμικό Ναυτικό τον τεχνικό διάλογο για τις τορπίλες;

Στις 25 Μαΐου 2018 δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του Πολεμικού Ναυτικού «Πρόσκληση τεχνικού διαλόγου για προμήθεια τορπιλών βαρέως τύπου και ολοκλήρωση αυτών στα οπλικά συστήματα ISUS 90-15 και ISUS-90-46 των υ/β τ.214 και υ/β Ωκεανός».

Με τον τρόπο αυτόν ενεργοποιείται η διαδικασία του μη δεσμευτικού διαλόγου μεταξύ της Διεύθυνσης Εξοπλισμών του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ/ΔΕΞ) και των ενδιαφερόμενων εταιρειών-προμηθευτών, που προβλέπεται στο άρθρο 31 του ν. 3978/2011. Η διαδικασία κατά την πρόσκληση θα διαρκέσει ως τις 16 Ιουλίου 2018, αλλά η προθεσμία μπορεί, βάσει του νόμου, να παραταθεί επ’ αόριστον με απόφαση του ΥΕΘΑ.

Αν δεν υπάρξει παράταση, η εύλογη συνέχεια θα είναι η προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια των τορπιλών, με την υποβολή των προσφορών να αναμένεται τουλάχιστον 36 ημέρες μετά τη δημοσίευση προκήρυξης ή την αποστολή προσκλήσεων στις εταιρείες (αναλόγως διαδικασίας που θα επιλεγεί).

Τίθεται βέβαια το ερώτημα, γιατί το ΓΕΝ επιλέγει την (χρονοβόρα και προαιρετική κατά το νόμο) διαδικασία του τεχνικού διαλόγου για την προμήθεια των τορπιλών, δηλαδή ενός όπλου που δεν είναι πειραματικό ή υπό διαμόρφωση ώστε να απαιτείται τεχνικός διάλογος.

Δεδομένου ότι για τις τορπίλες υποβρυχίων το ΠΝ έχει καθορίσει τις επιχειρησιακές του απαιτήσεις ήδη από τον προηγούμενο διαγωνισμό και σε γενικές γραμμές γνωρίζει τις διαθέσιμες λύσεις, η εύλογη κίνηση θα ήταν η προκήρυξη διαγωνισμού και όχι τεχνικού διαλόγου, ώστε να κερδηθεί χρόνος.

Μία απάντηση θα μπορούσε να είναι ότι ο τεχνικός διάλογος αφορά το ζήτημα της ολοκλήρωσης των τορπιλών στο σύστημα μάχης των υποβρυχίων: υπενθυμίζεται ότι το 2002 ο διαγωνισμός προμήθειας 51 τορπιλών για τα υποβρύχια τύπου 214 του ΠΝ, στον οποίο συμμετείχαν οι εταιρίες STN Atlas Elektronik (νυν Atlas Elektronik) και Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS – νυν Leonardo) με τις τορπίλες DM2A4 και Black Shark αντίστοιχα, είχε αναδείξει νικήτρια την ιταλική εταιρεία με προσφορά 58 εκ. Ευρώ.

Η Atlas Elektronik, κατασκευάστρια του συστήματος διαχείρισης μάχης ISUS 90-15 των υποβρυχίων, απαίτησε το εξωπραγματικό ποσό των 72 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση της ιταλικής τορπίλης σε αυτό, με αποτέλεσμα η προμήθεια να οδηγηθεί σε αδιέξοδο.

Ωστόσο, από το 2002 έχει μεσολαβήσει η πιστοποίηση της τορπίλης Black Shark στο σύστημα διαχείρισης μάχης ISUS 90 των υποβρυχίων Τύπου 209PN του Πορτογαλικού Ναυτικού, με αποτέλεσμα την υπέρβαση του προβλήματος. Επομένως το ερώτημα της σκοπιμότητας της έναρξης «τεχνικού διαλόγου» επανέρχεται.

Η «πονηρή» απάντηση θα μπορούσε να είναι ότι η έναρξη τεχνικού διαλόγου (και ενδεχομένως η παράτασή του) είναι ένας ανέξοδος τρόπος για να επιδείξει κινητικότητα στο θέμα των τορπιλών η πολιτική ηγεσία, εφ’ όσον δεν σκοπεύει να διαθέσει κονδύλια για την συγκεκριμένη προμήθεια.

Επειδή όμως έστω και αυτή η ανέξοδη κινητικότητα σχετικά με τις τορπίλες είναι προτιμότερη από την ακινησία, θα αφήσουμε για την ώρα τις υποψίες μας κατά μέρος και θα επανέλθουμε αν επιβεβαιωθούν. Με την ευχή λοιπόν να προχωρήσει τελικά η προμήθεια των τορπιλών, ας εξετάσουμε κατ’ αρχήν τις απαιτήσεις του ΠΝ και στη συνέχεια τις πιθανές υποψηφιότητες… ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΓΚΥΡΗ ΠΗΓΗ