Σημαντική ελληνική κίνηση προς τη Γαλλία για φρεγάτες & κορβέτες!

Το ελληνικό υπουργείο Εθνικής Άμυνας, δια της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων και Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ) κινείται πλέον «ζωηρά» προς τη γαλλική πλευρά, μεταδίδει η «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», με στόχο να επιλύσει τα προβλήματα του Πολεμικού Ναυτικού, ζητώντας να αποκτήσει φρεγάτες και κορβέτες, μια κίνηση πραγματικά σωστή, καθώς οι ναύαρχοι έχουν κρούσει αρμοδίως τον κώδωνα του κινδύνου, ότι η κατάσταση οδεύει ταχέως προ το «μη περαιτέρω»…

Του ΜΙΧΑΗΛ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Σύμφωνα με την αξιόπιστη πηγή, σε ρεπορτάζ που υπογράφει ο καλός συνάδελφος Βασίλης Νέδος, η ελληνική πλευρά αναμένεται να υποβάλει «έγγραφο αίτημα για έναρξη συζητήσεων με σκοπό την απόκτηση δύο φρεγατών τύπου FREMM» προς το Παρίσι εντός του επόμενου μήνα.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, «οι επαφές ανάμεσα σε Ελλάδα και Γαλλία θα γίνουν αρχικά σε στρατιωτικό επίπεδο, ξεκινώντας από τον Φεβρουάριο, όταν αναμένεται να έχει φθάσει στο Παρίσι και το σχετικό έγγραφο από την ελληνική κυβέρνηση».

Καλά πληροφορημένες πηγές που επικαλείται η «Καθημερινή», ανέφεραν ότι «η συγκεκριμένη κίνηση έρχεται σε συνέχεια σχετικής προφορικής συμφωνίας ανάμεσα στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τον πρόεδρο της Γαλλικής Δημοκρατίας Εμανουέλ Μακρόν, κατά την επίσκεψη του τελευταίου στην Αθήνα τον περασμένο Σεπτέμβριο».

Όπως αναφέρει, «αρχικός στόχος της Αθήνας είναι η επίτευξη συμφωνίας για δύο φρεγάτες πολλαπλών ρόλων τύπου FREMM και οι πλέον αισιόδοξοι θεωρούν ότι πιθανότατα θα μπορούσε να επεκταθεί κατά δύο ακόμη πλοία (δηλαδή, συνολικά τέσσερις).

»Ωστόσο, λόγω του αρκετά υψηλού κόστους ανά μονάδα (500-600 εκατ. ευρώ ανά φρεγάτα), οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι η Αθήνα είναι προετοιμασμένη να συζητήσει για την εναλλακτική προμήθεια γαλλικών κορβετών τύπου Gowind», καθώς οι συγκεκριμένες κορβέτες συνιστούν αρκετά πιο οικονομική λύση (σ.σ. τις έχουν αποκτήσει οι Αιγύπτιοι, ενώ η εταιρία συνεχίζει «στενό μαρκάρισμα» στην Κυπριακή Δημοκρατία»).

Το Πολεμικό Ναυτικό φέρεται να προτιμά τις φρεγάτες FREMM, καθώς διαθέτουν ενισχυμένες αντιαεροπορικές δυνατότητες και, κυρίως, προβολή παρουσίας στην Ανατολική Μεσόγειο, μια περιοχή η οποία σταδιακά αυξάνει κατακόρυφα τη σημασία της για την Ελλάδα, στο πλαίσιο των «τριμερών σχέσεων» που έχει αναπτύξει η Ελλάδα με χώρες της περιοχής (Κύπρος, Ισραήλ, Αίγυπτος).

Αυτά είναι όλα σωστά και είναι ενθαρρυντική η δραστηριοποίηση της ελληνικής πλευράς, αν και δεν έχει διευκρινιστεί που θα βρεθούν τα χρήματα. Το «DP» είναι σε θέση να γνωρίζει ότι και κατά την πρόσφατη μετάβαση του επικεφαλής της ΓΔΑΕΕ, αντιναυάρχου εν αποστρατεία, Κυριάκου Κυριακίδη στη Γαλλία, είχαν πραγματοποιηθεί συναντήσεις με την κρατική εταιρία Naval Group (πρώην DCNS) με αντικείμενο τη διμερή συνεργασία.

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΑΥΠΗΓΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ

Η μοναδική απορία που γεννάται, είναι για ποιον λόγο η ελληνική πλευρά δεν επιδιώκει να συνδέσει την ανάγκη προμήθειας νέων πλοίων από μια ισχυρή χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την προσπάθεια απελευθέρωσης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τα δεσμά τους, ώστε η συνεργασία, συν τω χρόνω, να αποκτήσει και ναυπηγικό ενδιαφέρον, ώστε να μην απολεσθούν οι θέσεις εργασίας εκατοντάδων εργαζομένων, οι οποίοι πλέον κινδυνεύουν άμεσα.

Εξαιτίας της διαχρονικής άθλιας διαχείρισης στα χέρια του ελληνικού Δημοσίου, κάτι που δε χωρά αμφισβήτηση, το πολιτικό τμήμα του Σκαραμαγκά είχε λάβει παράνομες κρατικές ενισχύσεις – χρηματοδοτήσεις από τη δεκαετία του 1990. Η Ευρωπαϊκή Ένωση τις κήρυξε παράνομες και ζήτησε την ανάκτησή τους. Όμως, χωρίς να έχει την παραμικρή εμπλοκή, το στρατιωτικό τμήμα των ναυπηγείων παραμένει εξουδετερωμένο!

Είναι καταδικασμένο για 15 χρόνια να μην κάνει τίποτε άλλο πριν της υποστήριξης του Πολεμικού Ναυτικού, επειδή η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου, με υπουργό Οικονομικών τον Γιώργο Παπακωνσταντίνου, δέχθηκε – και μάλιστα παρανόμως – ότι η απαγόρευση εξαγωγικής δραστηριότητας θα ισχύσει και για το στρατιωτικό τμήμα!

Κι όλα αυτά, λίγους μόνο μήνες μετά την ανάληψη της ευθύνης του ναυπηγείου από έναν όμιλο, την Privinvest Holdings του Γάλλου με λιβανέζικη καταγωγή, Ισκάνταρ Σάφα, η οποία έχει ισχυρότατη παρουσία στη Γαλλία (ναυπηγεία CMN στο Χερβούργο της Νορμανδίας), στις εξαγωγικές επιτυχίες της οποίας, στις επίσημες τελετές για τις συμφωνίες, έχουν δώσει το παρόν Γάλλοι πρόεδροι!

Το ελληνικό κράτος ενέκρινε το επιχειρηματικό σχέδιο του ομίλου, το οποίο βασιζόταν στην εξαγωγική δραστηριότητα (τα έξι ναυπηγεία έχουν περισσότερη δουλειά από αυτή που μπορούν να φέρουν σε πέρας «overcapacity» το λένε!), απέκλεισε αυτοκαταστροφικά τον Σκαραμαγκά από τη δραστηριότητα που θα τον διάσωζε.

Αυτό που είναι δύσκολο να κατανοήσει κανείς, είναι για ποιον λόγο η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει στα λανθασμένα βήματα των προκατόχων και δεν επιχειρεί να διευθετήσει το πρόβλημα και μάλιστα τώρα που κάνει το αυτονόητο που δεν έκαναν οι προηγούμενοι!

Η κρίση δεν σημαίνει ότι θα σταματήσει η Ελλάδα να προασπίζει τα κυριαρχικά της δικαιώματα, αλλά και να υπηρετεί την άμυνα του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από τη στιγμή που έχεις αυτή την ανάγκη, το λογικό είναι να προσπαθείς να την καλύψεις με τρόπο που θα αποφέρει κέρδος και ανάπτυξη στην ελληνική οικονομία.

Αυτό θα διασφαλιζόταν μέσω επενδύσεων στον ναυπηγικό και ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο. Αντί γι’ αυτό, ο πολιτικός κόσμος της χώρας με την πολιτική που ασκεί τείνει να διαλύσει την εν λόγω βιομηχανία.

Η υποστήριξη του Εμανουέλ Μακρόν θα ήταν κομβικής σημασίας στην προσπάθεια αποκατάστασης της τεράστιας αδικίας που έχει γίνει σε βάρος του Σκαραμαγκά και των εργαζομένων του.

Αντί γι’ αυτό, η Ελλάδα σύρεται και διασύρεται σε διεθνή δικαιοδοτικά όργανα, καταδικάζεται σε βαρύτατα πρόστιμα, κάτι το οποίο υπό φυσιολογικές συνθήκες θα έπρεπε να μας έχει κινητοποιήσει.

ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΜΕ ΤΙΣ FREMM ΚΑΙ GOWIND

Παρότι όλοι γνωρίζουν ποια θα είναι η κατάληξη, εκτός από αυτόν που θα πληρώσει τον τελικό λογαριασμό, τον Έλληνα φορολογούμενο, συνεχίζουν στον ίδιο δρόμο, πετώντας ο ένας την «καυτή πατάτα» στον άλλον. Πέραν αυτού όμως, η πρόθεση για προμήθεια FREMM και Gowind έχει και άλλα προβλήματα.

Υπάρχει άλλη Gowind στο γαλλικό οπλοστάσιο πέραν της L’ Adroit; Διότι οι Αιγύπτιοι παρήγγειλλαν τέσσερις και τις δυο τελευταίες θα τις ναυπηγήσουν στην Αίγυπτο. Οι Μαλαισιανοί θα ναυπηγήσουν έξι φρεγάτες με βάση το σχέδιο της Gowing. Πέραν αυτών ουδέν. Από πού θα τις πάρουμε εμείς; Ποιος θα τις ναυπηγήσει;

Πρώτα έταζαν «λαγούς με πετραχήλια» για πρόγραμμα ναυπηγήσεων και αναβαθμίσεις (σ.σ. παρουσιάστηκαν τέτοια ντοκουμέντα στο διαιτητικό δικαστήριο;) σε μια προσπάθεια να ξεφορτωθούν τον Σκαραμαγκά και στη συνέχεια «τον σκοτώνουν», αναμένοντας να τη γλιτώσουμε χωρίς συνέπειες;

Πάμε στις FREMM. Λογικά, οι διαθέσιμες με τη μορφή παραχώρησης – δανεισμού ορισμένου χρόνου, με πιθανή πρόβλεψη για κάποιο τίμημα αγοράς μετά τη λήξη, αφορά τις δυο πρώτες (Aquitaine σε υπηρεσία από το 2012 και Provence σε υπηρεσία από το 2015) που παρουσίασαν κάποια ζητήματα με το ραντάρ τους.

Ενδεχομένως, ακόμα και αυτές να είναι σημαντικά καλύτερες από όσα έχουμε στο οπλοστάσιο, στον στόλο μας σήμερα το οποίο είναι ασφαλώς σημαντικό. Δεν μπορεί όμως να κοστίζουν μεταχειρισμένες φρεγάτες 500-600 εκατομμύρια και μάλιστα όταν δεν έχουν σχέση με τις καινούργιες!

Οι Γάλλοι θα τις παραχωρήσουν, προφανώς για να προχωρήσουν σε ναυπήγηση των καινούργιας γενιάς. Άρα, πάλι δουλειά δεν θα δούμε στα ναυπηγεία. Εκτός κι αν έχουμε κάποια πράγματα στο μυαλό μας ως χώρα, να «σκοτώσουμε» τον Σκαραμαγκά και να αναστήσουμε κάτι άλλο. Απλούς λογικούς συνειρμούς παραθέτουμε, δεν είναι ανάγκη να ισχύουν.

Καταληκτικά, η ανανέωση των μέσων για την ισχυροποίηση του Πολεμικού Ναυτικού σε εποχές δύσκολες έχει καθυστερήσει τραγικά παρότι είναι προτεραιότητα ύψιστης εθνικής σημασίας αι αξίζουν μπράβο στην ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και το ΓΕΕΘΑ που κινείται στην κατεύθυνση της επίλυσης του προβλήματος.

Ωστόσο, είναι κρίμα αυτή η ευκαιρία να μην συνδυαστεί με την πραγματοποίηση μιας προσπάθειας που να αναγεννήσει την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, με μια μακροπρόθεσμη συμφωνία, η οποία σε βάθος χρόνου θα βγάλει και τις δυο πλευρές κερδισμένες σε πολλαπλά επίπεδα.

Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα θα πρέπει να κινηθεί επιτέλους ορθολογικά, με στόχο να απαλλαγεί από τα «βαρίδια» του παρελθόντος, από τραγικές καταστάσεις στις οποίες οδήγησε η δική μας συμπεριφορά και μόνο.

Ας σταματήσουμε να αναζητούμε αποδιοπομπαίους τράγους για τις δικές μας αθλιότητες, ενώ είναι εντελώς ακατανόητο για ποιον λόγο η σημερινή κυβέρνηση δεν αποσυνδέει τον εαυτό της από αυτές.