Επιστημονική φαντασία ή προπαγάνδα τα περί α/φών 10 Mach άμεσα; (vid.)

Πολλές από τις ειδήσεις που αναμεταδίδει το ρωσικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Sputnik είναι συχνά προβληματικές, άλλοτε λόγω της κακής μετάφρασης και άλλοτε λόγω της έλλειψης ακρίβειας, ηθελημένης ή μη.

Γράφει ο Γιώργος Αναγνωστόπουλος

Το συγκεκριμένο άρθρο που αναφέρεται σε κινεζική αεροδυναμική σήραγγα είναι αρκετά προβληματική, διότι οι αεροδυναμικές σήραγγες κατασκευάζονται για να μελετηθεί η αεροδυναμική συμπεριφορά ενός αντικειμένου, είτε ως συνόλου, είτε ως τμήματος.

Επειδή το προς μελέτη αντικείμενο παραμένει στατικό κατά την διάρκεια της δοκιμής, κινείται ο αέρας μέσω ισχυρών ανεμιστήρων για να προσομοιώσει πτητικές εν προκειμένω συνθήκες. Η αεροδυναμική αυτή συμπεριφορά μελετάται και ως προς τους τρείς άξονες του αντικειμένου.

Τα αντικείμενα προς μελέτη μπορεί να είναι υπό κλίμακα ή στο 100%. Το ιδανικό βεβαίως είναι το 100%. Οι διαστάσεις της κινεζικής αεροδυναμικής σήραγγας που αναφέρει το άρθρο είναι εξαιρετικά ασυνήθιστη, με διάμετρο μόλις 2,5 μέτρα, που σίγουρα δεν μπορεί να δεχθεί ένα πρόπλασμα αεροπλάνου σε πλήρη διάσταση.

Αν στην σήραγγα αυτή μπορούν να αναπτυχθούν ταχύτητες ανέμου 10 Mach (κάτι που υπονοεί την ταχύτητα που θα αναπτύσσει το αεροπλάνο και θα το κάνει μη ανασχέσιμο) και η τριβή του αέρα θα δημιουργεί θερμοκρασίες γύρω στους 3,000 βαθμούς Κελσίου στις εξωτερικές επιφάνειες του αεροπλάνου, τότε έχουμε ένα θεμελιώδες πρόβλημα…

Το αεροπλάνο, τα όργανά του και οι καλωδιώσεις του, θα έχουν αρχίσει να διαλύονται και να λειώνουν ήδη από τους 1.500 με 2.000 βαθμούς Κελσίου! Μέταλλα των οποίων το σημείο τήξης τους είναι κοντά ή άνω των 3.000 βαθμών κελσίου είναι το Tantalum, το Rhenium και το Osmium.

Πρόκειται για μέταλλα σπάνια, δύσκολο να παραχθούν, πολύ ακριβά και με μηχανικές ιδιότητες που δεν ταιριάζουν στις αεροπορικές ανάγκες. Ας θυμηθούμε, ότι το εμπρός τμήμα της ατράκτου και των πτερύγων του Διαστημικού Λεωφορείου ήταν καλυμμένες με θερμικά πλακίδια που το προστάτευαν από θερμοκρασίες έως τους 1510 βαθμούς Κελσίου κατά την επανείσοδο στη γήινη ατμόσφαιρα.

Επομένως, πολεμικά αεροπλάνα που βρίσκονται ένα βήμα πριν την παραγωγή, τα οποία μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητες 10 Μach, είναι στη σφαίρα της φαντασίας ή στο πλαίσιο απροκάλυπτης προπαγάνδας. Το πιθανότερο είναι -εφόσον τα στοιχεία είναι ακριβή- ότι αυτή η σήραγγα δημιουργήθηκε για επιστημονικούς και ερευνητικούς και όχι για βιομηχανικούς σκοπούς.