Αυξημένες δυνατότητες για τις ΜΕΚΟ 200HN με χαμηλό κόστος… ίσως γίνεται!

Χωρίς να αποτελεί εναλλακτική του κρίσιμου και απολύτως απαραίτητου Εκσυγχρονισμού Μέσου Ζωής (ΕΜΖ) των συγκεκριμένων φρεγατών του ΠΝ, είναι μια πρόταση που μπορεί να προσθέσει αυξημένες δυνατότητες στις ΜΕΚΟ 200HN, προκειμένου να μην επαναληφθούν τα λάθη του ΕΜΖ των φρεγατών κλάσης «S».

Του Σταύρου Τσαντζαλή (Δρ. Μηχανολόγου Μηχανικού)

Το θέμα του εκσυγχρονισμού (EMZ) των φρεγατών κλάσης ΥΔΡΑ παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα αγκάθια στην προσπάθεια του Πολεμικού Ναυτικού να διατηρήσει την αποτρεπτική ισχύ του, καθώς δύο από τα πλοία έχουν πλέον ξεπεράσει κατά πολύ το μέσον της «ωφέλιμης επιχειρησιακής ζωής τους» και τα άλλα δύο το έχουν αγγίξει (ΥΔΡΑ 26 ετών, ΣΠΕΤΣΑΙ 22 ετών, ΨΑΡΡΑ 20 ετών, ΣΑΛΑΜΙΣ 20 ετών τον Δεκέμβριο του 2ο18).

Η κατάσταση αντικατοπτρίζει χαρακτηριστικά το πλαίσιο των τεράστιων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, αποτέλεσμα της εγκατάλειψης της προσπάθειας ενίσχυσής τους στο μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του 2000, κάτι που μεγέθυνε σε υπέρμετρο βαθμό η οικονομική κρίση της δεκαετίας του 2010.

Αποτέλεσμα της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί με την τεράστια καθυστέρηση του ΕΜΖ είναι πλέον το σχετικό πρόγραμμα να συγκρούεται με την ανάγκη απόκτησης νέων φρεγατών με συνέπειες που είναι εύκολα κατανοητές.

Ακόμη όμως και όταν το πρόγραμμα EMZ των MEKO 200HN βρισκόταν στο προσκήνιο υπό ευνοϊκότερες συνθήκες, οι στόχοι του αναφέρονταν ως μια επανάληψη της πρακτικής που είχε ακολουθηθεί και στον εκσυγχρονισμό των 6 φρεγατών κλάσης «S».

Να θυμίσουμε ότι στις τελευταίες (πέρα από μια γενική συντήρηση, αντικατάσταση ορισμένων υποσυστημάτων που δεν μπορούσαν πλέον να υποστηριχθούν και ελάχιστες προσθήκες νέου εξοπλισμού) η προσπάθεια είχε περιοριστεί στην αναβάθμιση των υποδομών του Κέντρου Πληροφοριών Μάχης χωρίς όμως καμία βελτίωση των οπλικών τους συστημάτων.

Με το θέμα του ΕΜΖ των MEKO είχαμε ασχοληθεί σε ειδικό άρθρο (Π&Δ 337, «Εκσυγχρονισμός MΕΚΟ 200HN, Επιλογές και λύσεις σε όλο το φάσμα»), με τις περισσότερες από τις προτάσεις που είχαμε αναφέρει τότε να παραμένουν σε ισχύ και να εξακολουθούν να αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο μιας επένδυσης που θα επιτρέψει στα πλοία να συνεχίσουν να υπηρετούν αξιόμαχα για τις επόμενες δεκαετίες. ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΓΚΥΡΗ ΠΗΓΗ