UH-1H Huey: Λύσεις υπάρχουν μέχρι να περάσει η κρίση

Print Friendly Print Get a PDF version of this webpage PDF

Η εγκληματική αμέλεια των Ελλήνων υπευθύνων έχει ξεπεράσει όλα τα όρια πλέον. Ο βασικός κορμός των αεροπορικών μέσων μεταφοράς προσωπικού του ελληνικού Στρατού, είναι τα UH1-H τα οποία σχεδιάστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του ‘60, για να καλύψουν τις ανάγκες του αμερικανικού Στρατού σε ένα τέτοιο μέσο.

Ένα τέτοιο ελικόπτερο που έχει υποστεί ανακατασκευή και έχει κάποιες χιλιάδες πτητικές ώρες πριν την επόμενη επιθεώρηση, πωλείται για 500.000 δολάρια στις ΗΠΑ, πράγμα που σημαίνει ότι αν ζητήσεις να αγοράσεις 60 κομμάτια η τιμή θα πέσει δραματικά, ίσως και κάτω από τα 400.000 δολάρια.

Ήτοι με 24 εκατ. δολάρια χονδρικά, μπορείς να αγοράσεις ένα στόλο 60 ελικοπτέρων σε ασφαλή πτητική κατάσταση, εν αντιθέσει με τα δικά μας που οι ίδιοι οι πιλότοι τους τα αποκαλούν «ιπτάμενα φέρετρα», παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που καταβάλουν οι ικανότατοι τεχνικοί που τα συντηρούν για να διατηρούνται σε πτητική κατάσταση.

Εάν το ΚΥΣΕΑ είχε αποφασίσει την ανακατασκευή και αναβάθμιση στις σημερινές επιχειρησιακές απαιτήσεις, ενός στόλου 60 ελικοπτέρων UH1-H από τα αποθέματα του Στρατού, το επικαιροποιημένο κόστος ανά μονάδα (υπολογισμένο βάση της προσφοράς της BELL HELICOPTERS στους Αμερικανούς Πεζοναύτες το 2004) θα ήταν της τάξης των 2,5 εκ. δολαρίων μονάδα, σύνολο 150 εκ. δολάρια.

Δηλαδή, ο ελληνικός Στρατός θα διέθετε ένα στόλο 60 εκσυγχρονισμένων και αξιόπιστων ελικοπτέρων UH1-H PLUS (με glass cockpit και νέους κινητήρες 1800ΗP), να υπηρετούν στις τάξεις του για τα επόμενα 20 χρόνια που μαζί με τα NH-90 και τα CHINOOK θα κάλυπταν όλες τις υπάρχουσες ανάγκες.

Επειδή μονίμως ακούμε για την έλλειψη αμυντικών πιστώσεων και ξεπερνώντας το γεγονός ότι 150 εκ. δολάρια θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν, υπάρχει κι άλλος τρόπος. Θα μπορούσε το ΥΠΕΘΑ να καταφύγει στην λύση του leasing, πουλώντας τον στόλο των ε/π UH-1H ή μέρος του στην εταιρία που θα αναλάμβανε την ανακατασκευή έναντι κάποιου τιμήματος, το οποίο θα υπολογιζόταν ως προκαταβολή στη σύμβαση leasing και η εταιρία που θα τα αναβαθμίσει θα τα επιστρέψει στο ΥΠΕΘΑ αναβαθμισμένα για διάρκεια π.χ. 10 ετών με δικαίωμα ανανέωσης για άλλα 10 χρόνια.

Με έναν πρόχειρο υπολογισμό, το συνολικό κόστος των πρακτικά 60 νέων ελικοπτέρων UH1-H PLUS των οποίων την ευθύνη συντήρησης θα έχει η εταιρεία leasing, θα αποπληρωνόταν από το ΥΠΕΘΑ σε βάθος εικοσαετίας, περίπου 10 εκατ. δολάρια τον χρόνο. Ιδέες «ρίχνουμε» στο τραπέζι, δεν εκπροσωπούμε κανέναν, μόνο τα αδιέξοδα βλέπουμε να συσσωρεύονται.

Σκέφτηκε κανείς πολιτικός να ρωτήσει αν τα ελικόπτερα διέθεταν σύστημα που ειδοποιεί ότι η απόσταση από το έδαφος είναι πολύ μικρή, άρα πρέπει να πάρει ύψος; Αυτό δεν έχει κανείς την ευθύνη να το διασφαλίσει στους ανθρώπους που πετάνε τα παμπάλαια Huey ακόμα και πάνω από θάλασσα με έναν κινητήρα;

Φαίνεται όμως ότι ένα τέτοιο πρόγραμμα δεν συγκίνησε ποτέ τους υπευθύνους, μιας και δεν άφηνε περιθώρια για (ειδικές) συμφωνίες όπως είθισται σε ΟΛΕΣ της προμήθειες του δημοσίου. Πάντα τα επιτελεία είχαν το μυαλό προσανατολισμένο σε καινούργια μέσα, οπότε μόλις η κρίση μας χτύπησε την πόρτα, διαπίστωσαν ότι όποιος πάει για πολλά, χάνει και τα λίγα…

Έτσι δεν την πατήσαμε και με την απόσυρση των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας (ΑΦΝΣ) P-3B Orion; Αφήσανε τις Ένοπλες Δυνάμεις τόσα χρόνια χωρίς κάλυψη μιας τόσο κρίσιμης επιχειρησιακής ανάγκης και τώρα, με καθυστέρηση τόσων ετών, ασθμαίνοντας τα αναβαθμίζουν;

Μπορεί να απαντήσουν, ότι δεν υπάρχουν χρήματα. Μπορεί κάποια από τα αναγραφόμενα να ισχύουν, κάποια όχι, κάτι λογικό σε μια ορθολογική δημόσια συζήτηση. Καμία αντίρρηση. Ακούγεται λίγο γελοίο όμως όταν ακούμε τα κόμματα «αυστηρά» να καλούν για διαλεύκανση της υπόθεσης, γενικώς και αορίστως, τη στιγμή που ακούγονται φωνές ανευθυνότητας και αφορισμοί γενικευμένα «κατά των εξοπλισμών».

Το δυστύχημα δίνει την ευκαιρία να αντιληφθούν όλοι, αφού το ξανασκεφτούν, ότι τα πτητικά μέσα, όπως τα πάντα στις Ένοπλες Δυνάμεις, έχουν ένα όριο επιχειρησιακού βίου. Οπότε, το ερώτημα είναι εάν τα χρειάζεσαι ή όχι. Και δεν περιμένεις να παρέλθει αυτός ο βίος, διότι όταν χρήζουν αντικατάστασης όλα μαζί, το κόστος θα είναι απλά τρομακτικό και ασήκωτο.

Έτσι δεν πάει να την πατήσει το Ναυτικό με τις ναυπηγήσεις ή/και τους εκσυγχρονισμούς; Η Αεροπορία με τα F-16 και τα Mirage 2000 που γερνάνε επικίνδυνα; Αυτά ανεγκέφαλοι πολιτικοί, τα ονόματα τα ξέρουν όλοι, τα αποκαλούν αφοριστικά «εξοπλισμούς» και δεν συζητούν το να γίνει οτιδήποτε «επειδή κόβονται συντάξεις»…ωδεν λέει κανείς ότι ΔΕΝ θέλει άμυνα για τη χώρα, δεν τολμάνε.

Αντιλαμβάνονται ότι θα είναι οι ηθικοί αυτουργοί όταν κάποια στιγμή θα χαθούν ζωές σε διάφορα μέσα, ιδίως τα πτητικά, που δεν σου αφήνουν και πολλά περιθώρια; Γιατί εξαντλούν την ευαισθησία τους μόνο στους συνταξιούχους;

Δεν καταλαβαίνουν ότι η άμυνα εξασφαλίζει ότι η σύνταξη του οποιουδήποτε δεν θα μηδενιστεί; Λίγα έχει ζήσει αυτή η χώρα στην Ιστορία της; Οι ίδιοι δεν είναι που ξεφώνιζαν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μας λύσει όλα τα προβλήματα και δεν κινδυνεύουμε ως κράτος-μέλος;

Αυτοί δεν είναι που καταριούνται σήμερα τους… δανειστές (με επιτόκια χαμηλότερα αυτών που δανείζονται οι ίδιοι); Γιατί είναι ισχυρότερο επιχείρημα από την ασφάλεια του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων από τους δανειστές οι συνταξιούχοι; Ας το ξαναδούν λοιπόν προτού την ανεπάρκειά τους την πληρώσει η εθνική ασφάλεια.

Χρειάζονται πολλά περισσότερα από το να χαρίζεται ψηφοθηρικά περιουσία των Ενόπλων Δυνάμεων δεξιά και αριστερά, τα οποία υποτίθεται θα αξιοποιούσαμε για να ενισχυθεί ο προϋπολογισμός της εθνικής άμυνας και να μη συζητάμε για τα αυτονόητα.

Γιώργος Αναγνωστόπουλος

Σημαντική Σημείωση: Την πρώτη κατά σειρά όμορφη φωτογραφία την πήραμε από το https://hellenicarmedforces.wordpress.com/ όπου εντοπίσαμε πολύ ενδιαφέροντα θέματα για την Αεροπορία Στρατού

loading...