USAF: Δεν το συζητά για F-15 και F-16, θέλει μόνο… F-35

Print Friendly Print Get a PDF version of this webpage PDF

Η σημαντική αύξηση ύψους 54 δισεκατομμυρίων δολαρίων που προωθεί προς έγκριση στο Κογκρέσο ο νέος Αμερικανός πρόεδρος, άνοιξε την όρεξη σε παραδοσιακούς προμηθευτές του αμερικανικού Πενταγώνου, μεταξύ των οποίων και τους παραδοσιακούς κατασκευαστές μαχητικών αεροσκαφών, κυρίως της Boeing, η οποία ξεκίνησε «λόμπινγκ» στην αμερικανική Αεροπορία (USAF), με σκοπό να πείσει για την ανάγκη προμήθειας της πλέον προηγμένης έκδοσης των μαχητικών F-15.

Σαφής στόχος της εταιρίας είναι με επιχειρηματολογία παρόμοια με αυτή των Ισραηλινών, όπως εξηγήθηκε σε χθεσινή ανάρτηση, να κόψει ένα μέρος της «πίτας» και να εισάγει εκ νέου ένα μαχητικό που θα παραμείνει αρκετές δεκαετίες στο οπλοστάσιο, διατηρώντας τη ελπίδα να μπει εκ νέου στο «παιχνίδι» στο οποίο η Lockheed Martin έχει «πάρει κεφάλι» για το μέλλον, με τα «διαλειτουργικά» F-22 Raptor (μέγα σφάλμα η εγκατάλειψη της παραγωγής του ενώ είχαν παραχθεί 187μαχητικά του τύπου και τώρα η επανέναρξη λειτουργίας της γραμμής παραγωγής είναι πανάκριβη) και τα F-35 Lightning II.

Σύμφωνα με το αξιόπιστο «Defense One», οι Αμερικανοί πτέραρχοι όμως, φοβούνται ότι η διαθεσιμότητα περισσότερων κονδυλίων, παρότι καλοδεχούμενη, θα ανοίξει θέμα μαχητικών αεροσκαφών τέταρτης γενιάς, ενώ ο Κλάδος δεν επιθυμεί με τίποτα διατάραξη του σχεδιασμού τους για την προμήθεια των F-35, καθώς θεωρούν ότι με το εν λόγω αεροσκάφος, αλλάζει η εικόνα των αεροπορικών επιχειρήσεων και μάλιστα πριν από κάθε πραγματικό ή δυνητικό ανταγωνιστή.

Ο δημοσιογράφος που υπογράφει το άρθρο, επικαλείται ως πηγές τόσο την υπουργό Αεροπορίας, Λίσα Ντίσμπροου και τον αρχηγό της USAF, πτέραρχο Ντέιβιντ Γκόλντφαϊν, οι οποίοι αμφότεροι, παρότι έπλεξαν το εγκώμιο για τη προσφορά των F-15 και F-16 τα οποία και θα συνεχίσουν να αναβαθμίζουν, ανέφεραν «το F-35 είναι κάτι διαφορετικό», όχι μόνο επιχειρησιακά, αλλά και στο επίπεδο της συντήρησης και διατήρησης του στόλου των μαχητικών αεροσκαφών του τύπου σε διαθεσιμότητα.

Ο πτέραρχος Γκόλντφαϊν ζήτησε μάλιστα την αύξηση του ετήσιου ρυθμού παραλαβής των F-35 στα 60 αεροσκάφη, «το συντομότερο δυνατόν» και ξεκαθάρισε ότι πριν γυρίσει και εξετάσει το ενδεχόμενο προμηθειών των παραδοσιακών αεροσκαφών που επιχειρούν με τη USAF, βασικότερη προτεραιότητα είναι η αύξηση της ταχύτητας παραλαβής μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς.

Ένας βασικός λόγος είναι και το ότι η επιτάχυνση των διαδικασιών για το F-35 θα οδηγήσει στην επίτευξη της μείωσης του μοναδιαίου κόστους στα 80 εκατομμύρια δολάρια για κάθε αεροσκάφος F-35A (η έκδοση για την αμερικανική Αεροπορία), ή και χαμηλότερα, με τον Αμερικανό αρχηγό να αποκαλεί τα αεροσκάφη πέμπτης γενιάς «πολύ πιο ικανά».

Η αμερικανική Αεροπορία δείχνει να προτιμά – για λόγους δραστικής μείωσης του κόστους – να ασχοληθεί με ένα αεροσκάφος που δεν θα είναι καν τέταρτης γενιάς που θα μπορεί να χρησιμοποιείται σε θέατρα επιχειρήσεων όπου δεν υπάρχουν εχθρικά μαχητικά ή/και η απειλή αντιαεροπορικών πυραύλων, όπως αποδείχθηκε από την εμπειρία της εμπλοκής τα τελευταία 15 χρόνια στο Ιράκ και το Αφγανιστάν.

Για το θέμα αυτό υπήρξε μεγάλη συζήτηση εντός του Επιτελείου το διάστημα 2009-2010, αλλά η έλλειψη κονδυλίων δεν άφησε το πρόγραμμα να προχωρήσει. Πλέον όμως, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, η USAF θα αξιολογήσει αεροσκάφη που ήδη υπάρχουν στην αγορά, όπως το AT-6 της Beechcraft, το Super Tucano της Embraer και το AT-802U της Air Tractor, ενώ αν επιλεγεί τζετ, σοβαρή υποψηφιότητα θέτει και το Scorpion της Textron-Airland.

loading...