Σεμινάριο για το «εθνικό υποβρύχιο» στην Τουρκία με ειδήσεις

Μία εξέλιξη ελληνικού αλλά και γενικότερου ενδιαφέροντος κοινοποίησε η έγκυρη τουρκική διαδικτυακή πύλη «Bosphorus Naval News» (https://turkishnavy.net/), που επιμελείται ο Cem Devrim Yaylalı, ναυτικός αναλυτής που συνδυάζει τη γνώση με το πάθος για το αντικείμενο του.

Σύμφωνα με την ανάρτηση, το διήμερο 15 και 16 Ιουνίου 2017, οι Τουρκικές Ναυτικές Δυνάμεις (Türk Deniz Kuvvetleri), σε συνεργασία με το τουρκικό υφυπουργείο αμυντικής βιομηχανίας (SSM), οργάνωσαν στα ναυπηγεία της Tuzla (που αποτελούν οργανική μονάδα), σεμινάριο με αντικείμενο το «Εθνικό Υποβρύχιο».

Στο σεμινάριο συμμετείχαν κατόπιν πρόσκλησης ναυπηγοί και μηχανικοί των TDK, ναυπηγικών και αμυντικών βιομηχανικών και ακαδημαϊκοί. Σκοπός του σεμιναρίου ήταν η δημιουργία ενός βιώσιμου (εφικτού) οδικού χάρτη για την υλοποίηση του προγράμματος του «Εθνικού Υποβρυχίου» (MILDEN: MILli DENizalti), ο εντοπισμός και η αναγνώριση των δυνατοτήτων της εγχώριας βιομηχανίας αλλά και των αδυναμιών και τεχνολογικών κινδύνων τόσο στη σχεδίαση όσο και την παραγωγή.

Υπενθυμίζεται, ότι οι TDK έχουν εκφράσει την πρόθεση τους να εντάξουν σε υπηρεσία το πρώτο εγχώριας σχεδίασης, ανάπτυξης και παραγωγής υποβρύχιο το 2030. Η ανάρτηση περιλαμβάνει επίσης και αποσπάσματα της εναρκτήριας ομιλίας του ναύαρχου Bülent Bostanoglou.

Στην ομιλία του, ο ναύαρχος Bostanoglou παρουσίασε ενδιαφέροντα στοιχεία για την ιστορική εμπλοκή της Τουρκίας στη ναυπήγηση υποβρυχίων, την εξέλιξη του προγράμματος ναυπήγησης των υποβρυχίων Type 214TN (Turkish Navy) και τους τεχνολογικούς τομείς όπου στο πλαίσιο του προγράμματος MILDEN απαιτείται να εμπλακεί αλλά και να καινοτομήσει η βιομηχανική και τεχνολογική βάση της γειτονικής χώρας.

Ειδικότερα, ο αρχηγός του τουρκικού Ναυτικού ανέφερε, ότι τα τελευταία 53 χρόνια η Τουρκία συντηρεί και επισκευάζει τα υποβρύχια που επιχειρεί στα ναυπηγεία Gölcük, που οργανικά ανήκουν στις TDK. Επίσης σημείωσε ότι τα τελευταία 35 χρόνια η Τουρκία έχει ναυπηγήσει 11 υποβρύχια και ότι την παρούσα περίοδο εξελίσσεται το πρόγραμμα ναυπήγησης των έξι υποβρυχίων Type 214TN.

Μάλιστα ο ναύαρχος Bostanoglu εμφατικά επισήμανε ότι οι TDK ανέπτυξαν τις λύσεις για την αντιμετώπιση πέντε μειζόνων σχεδιαστικών σφαλμάτων των υποβρυχίων Type 214TN, οι οποίες αφού επικυρώθηκαν από την κατασκευάστρια TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems) / HDW ενσωματώθηκαν στη σχεδίαση των τουρκικών υποβρυχίων.

Κατά συνέπεια, τα τουρκικά υποβρύχια Type 214TN θα έχουν ελαφρά διαφοροποιημένες φυσικές διαστάσεις σε σχέση με τα ομοιότυπα που επιχειρούν το Πολεμικό Ναυτικό και τα ναυτικά της Νοτίου Κορέας και της Πορτογαλίας (τύπου Tridente, εργοστασιακού κωδικού Type209PN, έκδοχο του Type 214).

Στη συνέχεια ο ναύαρχος Bostanoglu, ανέφερε τους κύριους τομείς που στο πλαίσιο του προγράμματος MILDEN επιβάλλεται να εμπλακεί αλλά και να καινοτομήσει η εγχώρια βιομηχανία:

>Ολοκληρωμένο σύστημα σόναρ και σύστημα διεύθυνσης βολής
>Υψηλής ανάλυσης οπτρονικά συστήματα
>Περισκόπια
>Χαμηλής πιθανότητας εντοπισμού (LPI: Low Probability of Interception) ραντάρ ναυτιλίας
>Συστήματα ηλεκτρονικών αντιμέτρων (ECM: Electronic Counter Measures) που θα έχουν δυνατότητα εντοπισμού ραντάρ χαμηλής πιθανότητας εντοπισμού (LPI)

>Αναβαθμισμένες δυνατότητες συλλογής πληροφοριών επικοινωνιών (COMINT: Communication Intelligence) και συλλογής πληροφοριών σημάτων (SIGINT: Signal Intelligence).
>Υψηλής ακριβείας σύστημα αδρανειακής ναυτιλίας
>Σύστημα αυτόματης αναγνώρισης υποβρύχιων στόχων
>Συστήματα δορυφορικής ναυτιλίας στις ζώνες συχνοτήτων EHF και SHF με δυνατότητα μετάδοσης / λήψης μεγάλου όγκου δεδομένων

>Συστήματα κεραιών επικοινωνιών
>Ζεύξεις δεδομένων Link 16/-22
>Σύστημα αναερόβιας πρόωσης AIP (Air Independent Propulsion)
>Συσσωρευτές υψηλής ισχύος
>Μακρού βεληνεκούς βλήματα πλεύσης (cruise) με δυνατότητα προσβολής στόχων ξηράς

>Εγχώριας ανάπτυξης τορπίλες και νάρκες
>Συστήματα αντιμέτρων κατά τορπιλών και ναρκών
>Συστήματα άφεσης υποβρυχίων καταστροφέων ή μη επανδρωμένων οχημάτων

Από τα ανωτέρω μπορούν να εξαχθούν τα κάτωθι συμπεράσματα:

>είναι προφανές ότι η Τουρκία αντιμετωπίζει το πρόγραμμα MILDEN όχι ως πλατφόρμα αλλά ως ολοκληρωμένο οπλικό σύστημα επιδιώκοντας την εγχώρια ανάπτυξη όλων εκείνων των συστημάτων (αισθητήρων, όπλων, συστημάτων διοίκησης και ελέγχου, κ.λπ.)

>είναι επίσης προφανές ότι η σχεδίαση και ανάπτυξη του MILDEN δεν αποσκοπεί μόνο στην ικανοποίηση των επιχειρησιακών αναγκών των TDK και τη μείωση της εξάρτησης από ξένους προμηθευτές αλλά και σε πελάτες στη διεθνή αγορά. Εφόσον η Τουρκία επιτύχει την υλοποίηση του προγράμματος MILDEN τότε θα καταστεί μέλος μίας ολιγάριθμης λέσχης χωρών που έχουν δυνατότητα σχεδίασης, ανάπτυξης και παραγωγής συμβατικής πρόωσης υποβρυχίων.

>ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στην εκφρασθείσα από τον ναύαρχο Bostanoglu πρόθεση των TDK να εξοπλίσουν τα νέα υποβρύχια με μακρού βεληνεκούς βλήματα πλεύσης (cruise) με δυνατότητα προσβολής στόχων ξηράς (land attack).

Εφόσον η πρόθεση αυτή υλοποιηθεί επιτυχώς τότε θα αποτελέσει παράγοντα ανατροπής στον ελληνοτουρκικό συσχετισμό στρατιωτικής ισχύος καθώς τα υποβρύχια MILDEN θα μπορούν να προσβάλλουν στρατηγικούς στόχους.

Κλείνοντας, θα επισημάνουμε ότι σύμφωνα με τη διαδικτυακή πύλη «Bosphorus Naval News», «το σεμινάριο αποτελεί ένδειξη ότι η εγχώρια τεχνογνωσία και παραγωγικές δυνατότητες βρίσκονται σε ένα κρίσιμο σημείο όπου η εγχώρια ανάπτυξη θεωρείται εφικτή.»